• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • lillasysteryster

Där jag jobbar har vi tagit bort ägg helt! Så att risken för misstag minimeras. Den ägg allergiska flickan är mycket känslig men reagerar inte heller luftburet. 

• Twixie

Nettie: Jag har varit orolig för varje byte av dagis (M har gått på tre hittills) men det är bara på ett som jag känt att vi inte kunnat lita på vare sig personalen eller köket men det var många orsaker som spelade in. Sista tiden när han gick på det dagiset var jag dessutom hemma med lillebror så då var han bara där ett par dagar totalt på hela ht (det var ett dagis som var under all kritik på ALLA plan, därför valde jag att ha honom hemma. Vi hade också flyttat och väntade på plats i nya kommunen). De sista två, det ena med eget kök och de andra med catering har det inte varit något alls. Personalen har hanterat det verkligen superproffissionellt. Kokerskan har haft stenkoll och hade specialkastruller och stekpannor där hon inte lagade mat med ägg i (det var två barn till på dagiset som var äggallergiska). Hon lagade all allergimat och ställde de skyddat innan hon lagade t.ex. äggmaten för att minska risken för att det skulle kontamineras. Nu med cateringen har det fungerat kanon också. Ett bra, "riktigt" restaurang som skickar ut maten med väldigt tydliga innehållsförteckningar där inte egentligen fyller i exakt vad det innehåller utan vilka rätter som innehåller ägg, vilka som innehåller mjölk etc. så att personalen inte behöver kunna alla E:nr. Läkarintyg brukar krävas, men det är bara ringa läkaren så ordnar de det.

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Twixie

Det låter helt konstigt men jag provade (blandade två recept) att mixa och vispa i en mogen avokado när jag gjorde hallonmousse sist och det blev kanonbra! Kan tycka ibland att bara grädde och frukt blir väldigt gräddigt och mäktigt men med avokadon fick den en lenare och lite mjukare konsistens, ungefär som äggulan gör i "riktig" mousse.

• pwa010406

Jag vill gärna vara med här då jag har en son som troligtvis är äggallergiker! Hur reagerar era barn när de fått i sig ägg?

• Billabong
    pwa010406 skrev 2011-03-24 12:15:33 följande:
    Jag vill gärna vara med här då jag har en son som troligtvis är äggallergiker! Hur reagerar era barn när de fått i sig ägg?
    Mitt äggallergiska barn har bara fått i sig ägg i ren form en gång och fick då en kraftig allergichock.
    Först blev han ilsket röd runt munnen och upp mot örat, det spred sig bak mot nacken. Efter en knapp timme var hela hans kropp (utom nedre delarna av armar och ben) också rödflammig. Hans ansikte hade svullnat upp till oigenkännlighet och läpparna var STORA.
    På barnakuten fick han andras syre, samt fick i sig kortison och adrenalin. Återhämtade sig relativt fort med den hjälpen och fick en 4:a på pricktest mot ägg ngn månad senare. Sedan dess råder strikt äggförbud i allra minsta form i hans mat. Till sommaren görs testet om och om det minskat radikalt kommer vi under noggrann övervakning göra en äggprovokation.

Just nu är min son på sjukhuset för att få sin MPR-vaccination. Är inte direkt orolig men ändå lite... angelägen att få höra av hans pappa hur det gått.
  • SanTan

Hon reagerar enbart med eksem! Vi upptäckte inte hennes allergi förrän hon var 1.5 år. Fram tills dess var hon ett barn med atopiskt eksem som behövde kortison två gånger om dagen (enligt BVC)

Jag stod på mig och kontaktade en allergiläkare för pricktest. Det visade kraftigt utslag på ägg. Vi plockade bort ägg ur hennes kost och hon blev fri från sitt eksem!!

När hon var mindre reagerade hon med eksem även vid luftburet och vid kontakt, men nu har det blivit mycket bättre och det är bara kvar reaktion vid intag. Hoppas detta är ett tecken på att det är på väg att växa bort!

• Kavat
    Välkommen!
    Min mellankille fick hysteriskt ont i magen när jag åt ägg och ammade. Han reagerar när han tar i ett kokt ägg men nässelutslag och visar på RAST och något annat prov att han har en snabb reaktion. Han har inte fått i sig ägg sedan han var bebis, så vi vet inte hur han hade reagerat om han hade fått det i sig idag.
    Storasysters äggallergi visade sig också på test när vi testade henne då hon var 2 år. Hon undvek då själv allt med ägg i, så vi tolkade det som att hon själv märkte att hon mådde dåligt av ägg.
    Hon grät när det serverades pannkaka, tårta osv, för hon ville inte äta..

Min sista lilla bebis fick blåsor i rumpan och jag tog bort ägg det första jag gjorde när han kommit ut. Eller rättare sagt jag åt till två dagar innan han kom och sen dess har jag inte ätit eftersom han fick blåsor i rumpa, eksem och annat efter någon vecka. Jag vet inte hundra om det är ägg, men äter det ändå inte hemma pga hans syskons allergier så det var lättare att utesluta tills vidare. Han har liksom sina syskon flera allergier.
    Min man =barnens pappa hade äggallergi som liten och fick andnöd.
  • SanTan

I går var vi och på rutin kontroll och kollade upp dotterns ägg-allergi med pricktest. Hon reagerade fortfarande lika med lika stort utslag som i somras. Men det är mindre än vad det var när vi upptäckte hennes allergi för 3 år sedan.

Hur stor är chanserna att det kommer växa bort tror ni?
    Hon är nu 4 år (i februari) och som sagt, hennes allergi har blivit mycket lindrigare men hon kan fortfarande inte äta nått med ägg i. Men hon har inte längre någon kontakt allergi eller reagerar inte längre med luftburet, vilket hon gjorde när hon var mindre!

Vid vilken ålder kan man räkna med att ägg-allergin växer bort???

Tyvärr upptäckte vi vid denna kontroll att hon även har allergi mot jordnöt och även  en liten reaktion mot hasselnöt. Vi har visserligen misstänkt jordnöt men nu har vi fått svar svart på vitt. Tyvärr kan vi nog ställa in oss på att hon även kommer att få pollen och pälsdjurs allergi också (båda jag och hennes pappa har denna allergi). Men det var inget vi testade nu. Läkaren trodde ändå inte att det visar nått när hon är så liten! Håller bara tummarna för att hon inte ska få någon astma, vilket hennes pappa har....

Tog även ett pricktest på storasyster och hon har också jordnötsallergi!

Trist.... Men det kunde varit värre!

• Twixie

TooToolah - Skönt att pricken minskar även om hon fortfarande är allergiker. Jobbigt också med jordnötsallergi när den ena förhoppningsvis håller på att växa bort. Jag har hört av någon läkare att äggallergi växer bort senare än många andra allergier och att den oftast som tidigast växer bort runt 6-7 års åldern, om den inte vuxit bort under första levnadsåret. Sedan är det säkert många som växer från sin allergi före det också men att det är vanligast runt den åldern.

• Morsaaan
    SanTan skrev 2011-03-03 12:28:09 följande:
    Nettie1:
    Tänk på att fråga om det innehåller ägg eller majonäs. I många fall har jag upplevt att personal inte vet att majonäs innehåller ägg!!!! JAg har till och med fått kommentaren:
    "Nej, det innehåller inte ägg, det är bara cremefreche, kryddor och majonäs i såsen" 
    I Kavlis Lätt majonäs finns de inge ägg, den kör vi me :).
    Men dom flesta majonäser innehåller ägg & vi har oxå fått de där svaret me att de är ju bara majonäs i, puckon :p
Svar på tråden Äggallergitråden