• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • hypertalk

Yosa - vad blev det för resa? Lycka till med allt och läkarintyget funkar ju även i säkerhetskontrollen om de skulle säga ngt om det ni har med er. Som någon sa tidigare så finns det gott om festis, läsk, juice att köpa efter säkerhetskontrollen, iaf om ni flyger från Arlanda.

• Twixie

Sara - Tycker det är bra. De två senaste förskolorna har krävt läkarintyg men det har inte varit några problem att få av barnläkarmottagningen. De är nog ganska vana vid det Det står i princip att XXXX XXXX med pnr XXXXXXX-XXXX har fått sin äggallergi konstaderad hos av läkare XXXX. Samt att det är viktigt att ägg helt ska uteslutas från hans kost. De har gett honom äggfri kost självklart trots att vi inte hunnit komma in med nytt läkarintyg. Tycker det känns bra för då har man själv gett dem ett papper på allergin och de kan inte komma och säga något efter. Innan de lärde känna M (fröknarna) så gav de också barnen som satt bredvid äggfritt. När de visste hur han var vid matstunden (han hade en period av att smaka av andra barns tallrikar). De flesta förskolor är vana också vid allergi märker man. Fråga hur deras rutiner är kring allergi, hur hanterar just dem ett allergiskt barn. Försöker de också ge i möjligaste mån likvärdig ersättning (äggfri kaka om andra får sockerkaka med ägg t.ex.) eller vad erbjuds. Erbjud att själv ta med dig av buller etc. som de kan ha i frysen att ge om det är så att det inte gjorts något äggfritt. Vi har haft det för då vet man också att han får garanterat äggfritt + att det finns för honom också.

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Yosa
    Billabong skrev 2011-01-04 22:10:12 följande:
    Nu är det dags för dagisstart snart för min äggallergiske gosse.
    Har ni några bra tips att dela med er av ang. info till fsk utöver det allra mest uppenbara?

Vi tänker på att vi måste informera dem om att han är väldigt allergisk, ta med medicin som ska förvaras på fsk som de måste veta hur de ska ge honom samt poängtera att de måste ge den till honom genast och därefter direkt ringa till oss. Vi ska också poängtera att hans allergi måste finnas tydligt angiven även i köket/matrummet där de äter så att ev. vikarier inte missar att han har denna allergi samt var hans medicin förvaras.
    Har vi missat ngt?
    Elin hade både äggproteinallergi och mjölkproteinallergi när hon började förskolan. Jag skrev en enkel lapp om hennes allergi i punktform. Sen gav jag dem tabletter som de ska he henne vid intag av ägg och mjölk. Fick även fylla i en blankett som skickas till deras kök så att hon får dietmat. Läkarintyg behövs inte i vår kommun. Hennes tablett (Aerius i folie ca 1,5x1,5cm stora folie styck) lade jag i en liten plastficka och i plastfickan en stor rosa lapp med hennes namn och allergi med stora bokstäver. Längre ner på lappen alla våra telefonnummer. På så sätt hittar de lätt hennes tablett samt telefonnummer i sina skåp eller vart de nu lägger tabletten.

Jag har alltid varit extremt noga med att ange många telefonnummer på kris-lappar och liknande (lapp där man fyller i anhörigas telefonnummer, adress, arbetsplats etc) på krislappen har jag ockspå alltid skrivit överst "allergisk mot ägg- och mjölkprotein". Då hennes pappa kan vara svårt att nå på arbetet (ambulansen) så har jag alltid min mobil med mig så fort jag går på möte, kurs, till skogen med barnen (jobbar på förskola) etc. Om jag tex själv har läkarbesök eller sjukhuset med lillebror har jag alltid bestämt med någon att ha telefon-jour tex morfar och meddelat förskolan detta.

På alla lappar om semestertider (ihopslagning flera förskolor) och jultider (ihopaslaget även då) har jag alltid skrivit allergin överst på lappen. Eftersom jag vet hur det "går till" på en förskola vet jag att barnens sommar-tider kan hanteras av andra än just hennes avdelnings personal. tex av en person i samma hus och då är det bra att den ser hennes allergi och bli påmind om att informera de som kommer jobba just Elins veckor under jul eller sommar. Någongång har jag mött en vikarie i dörren på morgonen och då sagt i förbifarten att här kommer Elin. Hon är allergisk mot ägg (mjölk har nu växt bort). Särskilt om det tex varit pannkaka denna dag eller så.

När hon började förskolan när hon var 1,5år satte de henne vid en fönsterplats På så sätt had ehon bara fröken brevid sig och riskerade då inte att ta någon annans ost eller så vid bordet. Jag betonade också vikten av att kolla golven när de dukar av vid ägg-frukost då det är lätt hänt att ett barn tappat sin torra gula på golvet och sen är Elin där och mumsar i sig den efter att de gått från bordet. Nu är hon snart 6 år och plockar inte längre i sig rester från golvet

Vid inskolningen berättade jag också attt hon inte tex tål attt fröken skalar ett ägg åt ett barn och sedan klappar henn epå kinden eller brer hennes smörgås utan att tvätta sig. Detta had evi testat hemma.

Innan inskolningen kollade vi också att hon tålde ägg i luften Alltså att man skalar 10 ägg och har i samma rum som henne. De måste ju klara luftburet annars hänsvisas de till allergiförskola i vår kommun eftersom de finns en sådan här.

Ja det var nog vad jag kan minnas...

Jo än idag när hon tex ska på kalas och då på den tiden då hon skolades in betonade jag ALLVARLET i det hela. Att det inte bara blir lite klåda i munnen utan att hon ligger 10 timmar på golvet och kräks och i värsta fall är det ambulans som gäller.

Jga har nämligen fått upplevelsen att folk tror att liiiite kan hon väl äta??!! Nope nada!!

Lycka till!
    Fråga gärna igen!

KRA från förskollärare med allergisk dotter
  • Yosa

....kokerska på Elins förskola är en helt underbar människa ska tilläggas. Alltid varit så tillmötesgående, gett mig recept, frågat mig vad hon gillar osv osv.

Därför brukar jag alltid vid tex lucia, utflykter, kanelbullens dag fråga om jag ska skicka med till Elin. Känns "artigare" att fråga så än att säga "ni tänker väl på lussekatt utan penslat ägg på lucia". Ett snällare sätt att påminna dem helt enkelt

Nu i julas hade de gjort pepparkaksdeg med ägg i för att göra hus till en utställning. De nämnde detta och frågade om Elin tålde degen mot händerna om hon inte åt. Samtidigt en ursäkt att degen innehöll ägg. Jag och min sambo svarade att de va likabra hon höll sig bort fårn degen, onödigt liksom. Så då barnen två och två gick och ggjorde pepparkakshuset gjorde Elin annat pyssel med de andra och hon förstod mycket väl. Hon blir snart 6 år och väldigt medveten om sin allergi.

• trållmor
    Yosa skrev 2011-01-05 20:28:58 följande:
    ....kokerska på Elins förskola är en helt underbar människa ska tilläggas. Alltid varit så tillmötesgående, gett mig recept, frågat mig vad hon gillar osv osv.

Därför brukar jag alltid vid tex lucia, utflykter, kanelbullens dag fråga om jag ska skicka med till Elin. Känns "artigare" att fråga så än att säga "ni tänker väl på lussekatt utan penslat ägg på lucia". Ett snällare sätt att påminna dem helt enkelt

Nu i julas hade de gjort pepparkaksdeg med ägg i för att göra hus till en utställning. De nämnde detta och frågade om Elin tålde degen mot händerna om hon inte åt. Samtidigt en ursäkt att degen innehöll ägg. Jag och min sambo svarade att de va likabra hon höll sig bort fårn degen, onödigt liksom. Så då barnen två och två gick och ggjorde pepparkakshuset gjorde Elin annat pyssel med de andra och hon förstod mycket väl. Hon blir snart 6 år och väldigt medveten om sin allergi.
    Åhh, det är våra två kokerskor också Fast de frågar oss om recept till barnen våra har ju fler allergier än ägg, men när det handlade om "bara" komjölksprotein så var det ändå samma sak om intyg.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Twixie

Yosa - Visst är det härligt med engagerade kokerskor! M hade en på sin förra förskola om t.o.m. stekte pannkakorna hemma för att garantera att de var äggfria (eftersom hon stekte äggpannkakor på förskolan). Får så dåligt samvete över att ingen berättade för henne att M inte tyckte om pannkakor. Ville nästan säga åt sonen att äta ett par bara för att hon varit så gulligt och verkligen ansträngt sig för att det skulle vara äggfritt... Men det värmde att veta att hon verkligen tänkte själv. De hade också att de ibland gick ut i skogen och plockade t.ex. blåbär och sedan gick tillbaka och bakade muffins på det. Då gjorde de alltid en smed till M så han också fick.

• trållmor
    Twixie: så gjorde en av våra kokerskor också, alltså gjorde lingonsylt hemma och tog med till förskolan åt våra barn. Det värmer så otroligt mycket i hjärtat att möta sådana omtänksamma personer
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Billabong

VARMT TACK för alla superbra tipsen! {#emotions_dlg.flower}
    De sparas inför nästa veckas inskolning och tiden därefter!

• Twixie

Sara 75 - De  tänker nog på det själva men om det är så att barnen dukar av sina tallrika själva så att han får duka undan först så han inte får ägg på händer eller liknande och kanske slickar av. De är ju snabba ibland att slicka av fingrarna. Lätt att komma åt andra tallrikar när man dukar undan (om de ätit äggmat dvs).

Svar på tråden Äggallergitråden