• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Molina
    Twixie skrev 2010-11-21 10:22:06 följande:
    Åh, vad härligt att höra! Kanske kan bli en resa dit snart alltså...  Åt ni ute nångång?
    Ja faktist åt vi lunchen ute på hihi 2 olika ställen som förstod vår dotters allergi och jätte vänliga va dom, tom ett ställe blev lite nyfikna och undrande över att man kan vara allergisk mot ägg och mjölk, men sen fick vi reda på av en reseledare på Cypern att dom använder väldigt lite ägg&mjölk i sin mat.
    Ett toppen land, vi ska dit i sommar igen Va på Fig Tree Bay.
  • Yosa
    Molina skrev 2010-11-20 21:03:10 följande:
    Vi åkte i somras med vår tjej med halvpension med fritidsresor till Cypern och på det stället vi åkte hade kockarna stenkoll vi fick gå runt och dom sa vilken mat som hon/vi kunde äta. (mjölk,ägg,soja)
    Kockarna fixade tom egen efterätt till oss, en stjärna till dom i kant.
    Jag antecknar också! Var det en buffe på hotellet som de kunde peka ut vad hon tålde? Hur gick det med att köpa glass? Gick det att läsa innehållsförteckningen?

Någon med allergiskt barn som ätit all inclusive? Hur fungerar det utomlands?
  • Molina
    Yosa skrev 2010-11-22 19:31:00 följande:
    Jag antecknar också! Var det en buffe på hotellet som de kunde peka ut vad hon tålde? Hur gick det med att köpa glass? Gick det att läsa innehållsförteckningen?

Någon med allergiskt barn som ätit all inclusive? Hur fungerar det utomlands?
    Det va Buffe vi hade och som sagt det gick bra det enda som vi inte hade va lunchen. Vi fick gå en rundvandring med kocken och han avslutade inte vandringen fören vi gav tecken att vi förstod vilka maträtter hon kunde äta. Det fungerade så himmla bra, dom hade 100% koll på alla möjliga allergier och va riktigt noga. Dom hade även en speciell bok dom skrev upp barn/vuxnas rummsnummer och allergier.
    Glass kunde hon inte äta pga mjölkinnehåll men dom har SVENSK GB där nere i dom större varuhusen
    Vår tjej gick även på bamseklubben och även där fungerade allt till 100%.

På glassarna står innehållsförteckningen även på Engelska så det va helt klart överkomligt lätt att läsa sig till vad som den innehöll.
    Är ni sugna att åka till värmen?
  • Yosa

Ohh tack snälla för ditt svar! precis sånt man undrar. Ja vi var egentligen sugna på att åka redan denna vinter men kände att vi avvaktar dels pga av allergin och dels pga av att Lillebror är relativt liten än och en del andra saker. Nu nämnde min pappa att han o hans sambo gärn aåker iväg tillsammans med oss nästa vinter och då gick tankarna genast till Elins allergi. Vi diskuterade om lägenhetshotell vore bra då man ju kan laga viss mat själva då. Men när jag läser vad du skriver blir jag lättad.

Till saken hör att jag mailade ving, apollo och vilka bolag det nu va redan i våras för att fråga om maten vid allergi men fick väldigt dåliga och okunniga svar och gav likosom upp

Hur är det med specialkost på flyget?
    Eller åt ni ingen man på flyget kanske?

Tack snälla för all info!

• Molina

Yosa: Vi beställde ingen flygmat, tog bara lite mer än 4timmar att åka så vi hoppade, är jätte känslig för flygmat har tyvärr lyckats blivit matförgiftad. Men dom har allergimat på flygen.

Ett tips när ni hittat stället ni vill åka till och hotellet så maila direkt till hotellet.

• hypertalk

Yosa - vi ska åka iväg till Teneriffa om ca 2½ vecka. Återkommer med hur det funkar med sonens allergier (ägg, vete, nötter och fisk). Vi har dock valt ett lägenhetshotell just med tanke på hans allergier. Vi har beställt flygplansmat eftersom resan är 6 timmar. Tycker att det ska bli himla spännade. Jag har dock fått höra från en som "bara" är glutenintolerant att Spanien är ett jättebra land att åka till när man har allergier då det mesta är bra uppmärkt. Men jag antar att det bara gäller butikerna, får se hur det blir med restaurangerna.
    Kan tillägga att sonen är 3 år. Vi har också, precis som du, varit skeptisk till att resa utomlands just med tanke på hans allergier. Jag hoppas verkligen att allt kommer att gå bra, kommer att ha ett helt apotek med mig känns det som ifall att ngt går snett! Vill så gärna kunna resa med barnen då jag själv kommer ihåg hur underbart jag tyckte att det var när jag själv var liten.

• TinaZ

Roligt höra att det gått så bra resa utomlands trots allergi. Vi reste ju till Danmark i somras och det funkade inte alls med maten på hotellet   ge sig ut på längre tripp kändes ju efter det helt omöjligt.

• Yosa
    Molina skrev 2010-11-22 22:48:05 följande:
    Yosa: Vi beställde ingen flygmat, tog bara lite mer än 4timmar att åka så vi hoppade, är jätte känslig för flygmat har tyvärr lyckats blivit matförgiftad. Men dom har allergimat på flygen.

Ett tips när ni hittat stället ni vill åka till och hotellet så maila direkt till hotellet.
    Ja så får det bli att jag mailar direkt till hotellet så att vi kan kolla lite innan och förbereda dem.
  • Yosa
    hypertalk skrev 2010-11-23 14:56:07 följande:
    Yosa - vi ska åka iväg till Teneriffa om ca 2½ vecka. Återkommer med hur det funkar med sonens allergier (ägg, vete, nötter och fisk). Vi har dock valt ett lägenhetshotell just med tanke på hans allergier. Vi har beställt flygplansmat eftersom resan är 6 timmar. Tycker att det ska bli himla spännade. Jag har dock fått höra från en som "bara" är glutenintolerant att Spanien är ett jättebra land att åka till när man har allergier då det mesta är bra uppmärkt. Men jag antar att det bara gäller butikerna, får se hur det blir med restaurangerna.
    Kan tillägga att sonen är 3 år. Vi har också, precis som du, varit skeptisk till att resa utomlands just med tanke på hans allergier. Jag hoppas verkligen att allt kommer att gå bra, kommer att ha ett helt apotek med mig känns det som ifall att ngt går snett! Vill så gärna kunna resa med barnen då jag själv kommer ihåg hur underbart jag tyckte att det var när jag själv var liten.
    Tack för att du delger oss! Ja skriv till oss när resan är klar. Vill veta så mycket som bara går!

Ett tips (om han "bara" är 3 år) är att du kanske kan ta med några barnmatsburkar om det finns någon som han tål? Min son på 3 år (dock inte allergisk) gillar lasange och moussakan och de kan vi ha med ibland till honom. Det bästa är att han äter de med superaptit och att han äter dem utan att de behöver värmas. Perfekt att bara ge i tex bilen eller nåt. Kanske det finns någon burk han tål som du kan ha som mat på tex flyget? Minns att detta var räddningen ibland då Elin var liten (det är hon som är allergisk mot ägg). Nu kan jag inte gärna ge henne 1 1/2 årsburkar
  • Buggis

Hej

Min dotter fyller år nästa vecka och ska ta med sig något att bjuda på till dagis. På dagis finns det barn med både äggallergi och glutenintolerans, så min fråga är: vad ska jag baka? Har ni några smaskiga recept?
    Förra året gjorde jag en sockerkaka utan ägg och chokladbollar. Men nu har ju som sagt glutenintolerans tillkommit i sällskapet.... Det är ju roligast om alla kan äta av samma sak tycker jag.

Tack

Svar på tråden Äggallergitråden