• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Kavat
    GonzoQuest skrev 2010-11-09 20:37:57 följande:
    Hej!
    Jag har en tjej på 2 år som har haft äggallergi sedan hon var liten. Vi har bara tagit rast test och hon har höga värden på RÅ äggvita och katt. Men vi märker att hon reagerar på ägg i mat när hon är förkyld osv.. hon får kraftiga nällselutslag. Sedan en tid tillbaka har hon haft riktigt ont i magen ca 2 dagar i veckan. Hon gråter och säger aj, ont osv.. Kan inte ligga still och har extremt svårt att sova. Avföringen är normal men hon vill sitta på pottan hela tiden utan att det kommer nått. Det är inte urinvägsinfektion då vi kollat upp det flera gånger. Nu till frågan idag på em åt hon lite lite (ca en halv tesked) kladdkaka (köpt) . Hon fick lite nässelutslag runt munnen. 2 timmar senare åt hon flygande jakob (utan nötter) och efter det denna magsmärta. Kan äggallergiker reagera på kyckling?? Jag vet inte vad hon ätit tidigare då hon haft ont i magen då jag inte reflekterat över att det kan ha med äggallergin att göra, då hon inte tidigare har haft magproblem.

Hur ofta tar ni allergitest på era barn. Ninja har ägg, katt allergi men får även mycket nässelutsla då tex hundar slickar på henne (rasttest visar ej det). Tycker även hon reagerar på persilja!? kan man vara allergisk mot det? När hon tagit rasttest har de kollat allt, är kyckling också med då?

Kanske någon har en aning? :)
    Äter hon alltså ägg i tillagad form? Kladdkakan innehöll den ägg? (eftersom du skrev "Men vi märker att hon reagerar på ägg i mat när hon är förkyld osv")

Om det är så, så ta bort ägg i all form!
  • GonzoQuest

Tack för svar. Ja hon äter tillagat ägg i mat, brukar reagera lite med nässelutslag/prickar.. usch vad hemsk jag känner mig.  Kladdkakan innehöll ägg tänkte att den är tillagad, men samtidigt är den väldigt kletig så jag vet inte..  Ska nog kolla upp henne igen så att det blir någon ordning på det hela. Hon har också mycket eksem i armhålorna och knävecken och torr och knottrig hud med prickar, torra fläckar. Det är väl säkert också pga ägg.. 
    Det står överallt att äggallergin ska bli bättre och bättre ju äldre barnen blir och kanske tillslut växa bort. Är det vanligt att den blir värre och värre? De extrema reaktionerna då hon svullnat igen helt har hon inte haft på ca 1 år, men samtidigt börjar hon reagera oftare men mindre allvarligt.

Ska ta bort all ägg nu och kolla om det blir bättre och skippa kyckling.

Tack.

• Kavat
    GonzoQuest skrev 2010-11-09 21:38:14 följande:

Tack för svar. Ja hon äter tillagat ägg i mat, brukar reagera lite med nässelutslag/prickar.. usch vad hemsk jag känner mig.  Kladdkakan innehöll ägg tänkte att den är tillagad, men samtidigt är den väldigt kletig så jag vet inte..  Ska nog kolla upp henne igen så att det blir någon ordning på det hela. Hon har också mycket eksem i armhålorna och knävecken och torr och knottrig hud med prickar, torra fläckar. Det är väl säkert också pga ägg.. 
    Det står överallt att äggallergin ska bli bättre och bättre ju äldre barnen blir och kanske tillslut växa bort. Är det vanligt att den blir värre och värre? De extrema reaktionerna då hon svullnat igen helt har hon inte haft på ca 1 år, men samtidigt börjar hon reagera oftare men mindre allvarligt.

Tack.

Skulle tro att utslag mm beror på ägg. Men tror inte att du behöver skippa kyckling i nuläget bara du tar bort allt ägg. Min son är kraftigt äggallergisk och reagerar om han tar i ett kokt ägg. Men han kan äta kyckling utan problem. Kan såklart variera, men jag hade nog inte tagit bort kyckling "i onödan".
    När min son fick i sig ägg så reagerade han med magont ca 2-3 timmar efter han fick det i sig, så jag tror skulle gissa att det var kladdkakan som ställde till det idag.

En allergi kan tyvärr bli sämre också, även om det vanligaste är att det blir bättre. Hos mina barn har allergin ändrat karraktär. Innan de var 2 år hade de inte så mycket eksem medans de ofta får det nu när de är 3 och 5 år.
  • GonzoQuest
    Kavat skrev 2010-11-09 21:46:13 följande:
    Skulle tro att utslag mm beror på ägg. Men tror inte att du behöver skippa kyckling i nuläget bara du tar bort allt ägg. Min son är kraftigt äggallergisk och reagerar om han tar i ett kokt ägg. Men han kan äta kyckling utan problem. Kan såklart variera, men jag hade nog inte tagit bort kyckling "i onödan".
    När min son fick i sig ägg så reagerade han med magont ca 2-3 timmar efter han fick det i sig, så jag tror skulle gissa att det var kladdkakan som ställde till det idag.

En allergi kan tyvärr bli sämre också, även om det vanligaste är att det blir bättre. Hos mina barn har allergin ändrat karraktär. Innan de var 2 år hade de inte så mycket eksem medans de ofta får det nu när de är 3 och 5 år.
    Ja, då är det väl kladdkakan som är boven. Skulle inte förvåna mig om hon ätit pannkaka eller liknande de andra gångerna hon haft ont.  Nu blir det till att skriva upp vad hon äter om dagarna. Jag tycker också att eksemen blir värre och värre och att hon reagerar mer och mer. När vi fick bekräftat rå äggallergi sa läkaren att hon kunde äta tillagat ägg, men nu kan hon kanske inte det nå mer då.

Tack för svar, är så skönt att få hjälp av "experter".

• Twixie

Vi testade varje år fram till sonen var ca 2,5 då sade läkaren att han tyckte vi gott kunde vänta till han blir fyra med att testa för det är ovanligt att allergin växer bort före fyra års ålder om man var allergisk efter ett-två års ålder. Men jag har testat hemma ca en gång per halvår med att göra ett minipricktest.

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Karla79

Om man ska byta ut 3 ägg i pannkakssmet mot bakpulver, hur mycket bakpulver ska man ta? Det är första gången jag ska prova så det är helt nytt för mig :)

• Karla79
    Karla79 skrev 2010-11-10 15:22:32 följande:
    Om man ska byta ut 3 ägg i pannkakssmet mot bakpulver, hur mycket bakpulver ska man ta? Det är första gången jag ska prova så det är helt nytt för mig :)
    Hittade svaret själv: en tesked per ägg.

Jag har gjort ägg- och mjölkfria morotspannkakor nu som jag tyckte blev bra, sonen åt en, verkade halvimponerad. Jag tyckte det sved på min tunga efteråt, skumt? Känns bättre nu efter 10 minuter dock. Jag hade bara morot, vetemjöl, Oatlydryck och bakpulver i, plus mjölkfritt margarin att steka i.
  • Yosa
    GonzoQuest skrev 2010-11-09 21:38:14 följande:

Tack.

Min dotters allergi blev värra första åren. Men nu något bättre. Tex första tiden (9månader) tålde hon kokt ägg mot huden. Vid ca 2-3års ålder tålde hon inte kokt ägg mot huden och inte ens att vi tagit i ett ägg och sedan tagit i henne (utan att ha tvättat oss). Nu som 5.5åring tål hon kokt ägg mot huden och att vi har tagit i ägg och tar i henne. Dock inte kokt ägg på "trasig" hud. Vi har pricktestat lite hemma.

Eksem kan vara oerhört jobbigt för dem och även störa nattsömnen. Vore jag som du skulle jag ta bort all ägg och se hur eksemet blir efter några månader. Sen introducera i kokt tillagad form och se hur hon mår då.
  • Yosa

...menade värre första åren för att sedan bli något lindringare vid ca 4 års ålder (=att tåla mot huden). Nu vid 5.5års ålder tål hon inte att äta det i någon som helst form ännu.

Svar på tråden Äggallergitråden