• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • mamma till tre troll
    Molina skrev 2010-10-23 12:05:13 följande:
    Hur gick det för din son och vaccinationen, min dotter ska snart få vaccin och har äggallergi, hur gör dom? Nu har hon inte så kraftig äggallergi men ändå har hon allergi.
    pratade just med bvc om de häromdagen.. är allergin inte så allvarlig som andnöd osv.. så är de ingen fara. då går de även bra att ta den på bvc men ändå stanna kvar ett tag efteråt.. de akuta chocken kommer ganska omg om de blir ngt.
  • Twixie

Om man ska byta ut 2 ägg i ett recept för Brownies. Skulle ni byta det mot No Egg eller är det bättre med t.ex. linfröavkok? Är så dålig måste jag erkänna på "byta ut" recept. Bakar nästan bara efter äggfria recept men åt en sådan god brownie i förra veckan att jag bara måste prova byta ut . Var inte så många ägg heller så det kanske kan fungera...

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • mamma till tre troll
    Twixie skrev 2010-11-01 18:31:45 följande:
    Om man ska byta ut 2 ägg i ett recept för Brownies. Skulle ni byta det mot No Egg eller är det bättre med t.ex. linfröavkok? Är så dålig måste jag erkänna på "byta ut" recept. Bakar nästan bara efter äggfria recept men åt en sådan god brownie i förra veckan att jag bara måste prova byta ut . Var inte så många ägg heller så det kanske kan fungera...
    men var de inte ngn som skrev att 2ägg så går de bra med bakpulver? eller??
  • Kavat
    Twixie skrev 2010-11-01 18:31:45 följande:
    Jag har hört och läst att ett ägg per ersättning. Alltså ersätt ett ägg med bakpulver och ett ägg med NoEgg, ett ägg med linfröavkok osv. Vad som funkar bäst vet jag inte, tycker det varierar lite efter recept i övrigt. Men helst ska man bara ersätta högst två ägg om det ska bli ok.
    Även fiber husk binder ju men funkar kanske inte så bra i muffins, men bättre till bröd osv.
  • Molina
    mamma till tre troll skrev 2010-10-24 08:40:36 följande:
    pratade just med bvc om de häromdagen.. är allergin inte så allvarlig som andnöd osv.. så är de ingen fara. då går de även bra att ta den på bvc men ändå stanna kvar ett tag efteråt.. de akuta chocken kommer ganska omg om de blir ngt.
    Tack för ditt svar, hon komma att få ta den på sjukhuset av säkerhetsskäl, fast hon inte har sån kraftig allergi.
  • mamma till tre troll
    Molina skrev 2010-11-01 22:04:37 följande:
    Tack för ditt svar, hon komma att få ta den på sjukhuset av säkerhetsskäl, fast hon inte har sån kraftig allergi.
    Ok. ja de är ju bra att dem har henne under bevakning. på bvc här finns de läkare så bvc tanten sa att de skulle gå bra.. Dock kan de ju hinna ändras.. då de ändå är ett tag kvar innan han är 18mån så vi avvaktar o ser vad som sägs då
  • Twixie

Kan man spara linfröavkok eller måste man göra nytt varje gång man ska använda det?

• Twixie

Någon som bakat med linfröavkok istället för ägg? Ska man blanda det som man blandar ägg och socker "på riktigt"? Jag blandade bara ut det i smeten lite fort och det lade sig bara som en oljehinna över hela kakan. Den blev aldrig "kakig" utan höll sig så hela tiden i ugnen. God blev den däremot

Har för mig att det för länge sedan (vet inte vilken tråd?) skrevs att om man bytte ut ett ägg mot någon ersättning så skulle man öka mjölmängden med 0,5 dl (???) per ersättning. Någon som vet vad jag rajlerar om och vilket av äggersättningarna det handlade om?

• GonzoQuest

Hej!
    Jag har en tjej på 2 år som har haft äggallergi sedan hon var liten. Vi har bara tagit rast test och hon har höga värden på RÅ äggvita och katt. Men vi märker att hon reagerar på ägg i mat när hon är förkyld osv.. hon får kraftiga nällselutslag. Sedan en tid tillbaka har hon haft riktigt ont i magen ca 2 dagar i veckan. Hon gråter och säger aj, ont osv.. Kan inte ligga still och har extremt svårt att sova. Avföringen är normal men hon vill sitta på pottan hela tiden utan att det kommer nått. Det är inte urinvägsinfektion då vi kollat upp det flera gånger. Nu till frågan idag på em åt hon lite lite (ca en halv tesked) kladdkaka (köpt) . Hon fick lite nässelutslag runt munnen. 2 timmar senare åt hon flygande jakob (utan nötter) och efter det denna magsmärta. Kan äggallergiker reagera på kyckling?? Jag vet inte vad hon ätit tidigare då hon haft ont i magen då jag inte reflekterat över att det kan ha med äggallergin att göra, då hon inte tidigare har haft magproblem.

Hur ofta tar ni allergitest på era barn. Ninja har ägg, katt allergi men får även mycket nässelutsla då tex hundar slickar på henne (rasttest visar ej det). Tycker även hon reagerar på persilja!? kan man vara allergisk mot det? När hon tagit rasttest har de kollat allt, är kyckling också med då?

Kanske någon har en aning? :)

• Yosa

Coonisgirl: Oj skrev ett svar som försvann

Enligt Elins läkare skulle hon kunna äta kyckling men hon fick eksem varje gång så vi avstod kyckling något år.

Vet inte hur ofta test görs. Elin testades vid 9 månader. Vid 1,5 år råkade hon få i sin ägg och mjölk (som hon då va allergsik mot) på dagis så vi åkte akut in till barnmedicin. Pga av detta konstaterades ju att inget nytt test behövdes göras. Däremot pricktestades hon sen vid 2 år för o se om mjölk sjunkit vilket det hade gjort så provokation på mjölk skedde då. Sen något år senare råkad ehon få i sig fel pannkaka på dagis (den med ägg) och blev dålig varpå ägg-test än en gång inte behövde göras. Inför svininfluensavaccinet pricktestades ägg coh vaccinet så då fick de ju se att ägg var kvar (ett år sedan) . I somras råkade hon få glass i sig med ägg i så då fick vi än en gång se att ägg fanns kvar. Hon är nu 5.5år (blir 6 i mars)

I rast tittar de ofta efter björk, fisk, ägg, mjölk, hund, katt, nötter, vete, soya jag har säkert glömt något. Men de testar inte kyckling såsom du frågade.

Svar på tråden Äggallergitråden