• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • SanTan

Jag har köpt kristyr på tub och det har fungerat bra på min dotter!

VAd det gäller tunn-pannkakor så gör jag alltid dom med Maizena-stärkelse. Använder ett recept från kokboken: "100 recept utan ägg" eller nått sånt där heter den.
    Jag tycker det är godare med ägg så jag brukar göra två sorter. Men det går utmärkt att frysa pannkakor (även dom äggfria) så jag brukar göra en stor sats äggfria och ha i frysen och tina dom till dottern när jag steker till oss!

Jag skulle också gärna vilja ha ett recept på ugnspannkaka som verkligen fungerar!! Har provat med bakpulver men det blev inte bra....

• hypertalk

Yosa - nu  har vi varit iväg på vår första semester utomlands med allergibarn och det har funkat finfint!! Sonen är som sagt allergisk mot ägg, vete, fisk och nötter. Vi beställde glutenfrikost till honom på planet då han börjar kunna äta glutenfritt istf naturligt glutenfritt alltmer. Dock ville han inte äta den maten (lite krasslig i magen innan vi åkte så han hade ingen vidare aptit). Väl på Teneriffa började vi att leta i mataffärer efter saker han kunde äta. Dessvärre hade de inget bröd what so ever som var ens glutenfritt. Vi frågade på 3 stora mataffärer men dom såg helt frågande på oss när vi frågade efter bröd "sin gluten". Men på många andra matvaror stod det faktiskt "sin gluten" vilket var skönt.

Men det funkade bra med maten ändå, en kväll åt han pommes och majskolv och var nöjd! Barn kräver ju inte så mkt i matväg vilket är skönt. Vi lagade dock den mesta maten i lägenheten, alltför att slippa oroa oss. Han fick äta isglass (även om den nu kan innehålla vetestärkelse) för att vara säker på att den inte innehöll ägg eller nötter.

Vi fick blodad tand och vill mer än gärna åka igen, kanske redan till hösten om ekonomin tillåter och då kommer vi att välja ett "fastlands-land" för att förhoppningsvis få ett större utbud av matvaror. De ggr vi var på restaurang och åt var de mkt hjälpsamma och gjorde utan protester specialmat åt honom.

Lycka till med val av resa!

• Twixie

Hypertalk - Härligt att höra din berättelse Vi har inte varit på utlandssemester än men längtar. Mycket just för att man är mer nervös över allergin. Men det är ju bara vi som gör det till en begränsning (ja ekonomin just nu är också en starkt bidragande begränsning ).

Pyttis - Vi har har bara använt köpta kristyren och sonen har hittills inte reagerat på dem.

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Molina
    hypertalk skrev 2010-12-21 19:49:06 följande:
    Yosa - nu  har vi varit iväg på vår första semester utomlands med allergibarn och det har funkat finfint!! Sonen är som sagt allergisk mot ägg, vete, fisk och nötter. Vi beställde glutenfrikost till honom på planet då han börjar kunna äta glutenfritt istf naturligt glutenfritt alltmer. Dock ville han inte äta den maten (lite krasslig i magen innan vi åkte så han hade ingen vidare aptit). Väl på Teneriffa började vi att leta i mataffärer efter saker han kunde äta. Dessvärre hade de inget bröd what so ever som var ens glutenfritt. Vi frågade på 3 stora mataffärer men dom såg helt frågande på oss när vi frågade efter bröd "sin gluten". Men på många andra matvaror stod det faktiskt "sin gluten" vilket var skönt.

Men det funkade bra med maten ändå, en kväll åt han pommes och majskolv och var nöjd! Barn kräver ju inte så mkt i matväg vilket är skönt. Vi lagade dock den mesta maten i lägenheten, alltför att slippa oroa oss. Han fick äta isglass (även om den nu kan innehålla vetestärkelse) för att vara säker på att den inte innehöll ägg eller nötter.

Vi fick blodad tand och vill mer än gärna åka igen, kanske redan till hösten om ekonomin tillåter och då kommer vi att välja ett "fastlands-land" för att förhoppningsvis få ett större utbud av matvaror. De ggr vi var på restaurang och åt var de mkt hjälpsamma och gjorde utan protester specialmat åt honom.

Toppen semester låter det som ni haft härligt. Så skönt att höra att allt gick bra trots allergier.

Valet och kvalet min dotter stjuvade en muffins innehållande ägg och hon reagerade ingenting blev så glad samtidigt som funderingen är kring ägg på henne, vet att läkarna sagt att den till 100% kommer växa bort men ändå vågar man testa och frågan är hur ska man testa lättast på barn? Hon är 5år.
    Min äggallergi finns kvar och jag har mycket svårare än henne fick tyvärr erfara den av misstag av ett satans bageri.
  • Twixie

Troll: Kan du inte göra ett pricktest på henne hemma och se om/hur hon reagerar? Bara nyfiken, hur kan läkarna vara så säkra på att hennes allergi kommer att växa bort?

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Yosa
    hypertalk skrev 2010-12-21 19:49:06 följande:

Tack snälla att du berättade hur det gått. Vi tänker oss att åka nästa vinter någongång och då får jag väl läsa på lite vad allergi och ägg heter på språket. Återkommer nog med frågor. När man bokar diet-mat till flyget, när gör man då det? När man bokar?
  • Yosa

Kallrökt lax?? Har ni varit med om att den innehållit ägg? Vågar man?

• Miralicia
    Yosa skrev 2010-12-27 21:32:12 följande:
    Kallrökt lax?? Har ni varit med om att den innehållit ägg? Vågar man?
    Nix - det brukar vara lax och ev lite kryddor och/eller lite träspån eller liknande som röken får ryka igenom på väg mot fisken. Har väldigt svårt att se hur man skulle kunna få in ägg i processen med att röka laxen (förutom i ev ngn sås att servera till den färdiga laxen).
    Jag skulle våga.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • hypertalk

Yosa - vi bokade via Fritidsresor och när man bokar resan så får man där välja om man vill ha mat på flyget och får då välja mellan vanlig mat, glutenfrimat eller laktosfrimat. Tyvärr kunde man inte göra fler garderingar, jag ringde till dom eftersom sonen har flera allergier. Hon jag pratade med sa att de endast kunde garantera att maten var glutenfri och inte tex äggfri dessutom. Vi hade med mat som han kunde äta i handbaggaget (vi fixade läkarintyg innan resan ifall det skulle vara några problem). Det var endast tullen på Arlanda som ville se läkarintyget, på Teneriffa reagerade dom inte ens på att vi hade nästan 1L vätska med oss i handbagaget (mediciner och vatten till lilltjejen för att kunna göra välling).

Du är mer än välkommen att ställa fler frågor längre fram när er resa blir mer aktuell. Men som min bror sa till nojjiga mig innan vi skulle resa "du, sonen klarar sig på pommes och cola i en vecka om det skulle vara så att det inte finns ngt annat att äta..." Det hade han säkert gjort men nu är jag ju glad att vi kunde ge honom lite mer varierad kost än så! De små, iaf mina barn, bryr sig inte så mkt om varierad kost utan att det ska falla dom i smaken.

Svar på tråden Äggallergitråden