• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Yosa

Sara: Svarar dig gärna ikväll, ska iväg o jobba nu. jag har äggallergisk dotter och jobbar själv på förskola

• Sara82

När min dotter var ca 6 månader blev hon allergisk mot både ägg o mjölk. Tufft läge med matlagning osv. Det är en jobbig omställning särkilt på det första barnet som får det.
    Det kunde räcka med att vi stekte ägg till oss och hon flammade upp.

När hon var ca 2-3 år så försvann mjölkallergin...tyckte bara det underlättade nu är hon 6 år och tål även ägg allså hon har växt ifrån det men tycker istället inte om ägg att äta direkt varken stekt eller kokt men i pannkakor osv går det bra. Det var äggvitan hon inte tålde.

Men istället har hon blivit allegisk idag mot pollen o hundar.

• Sousafon
    Billabong skrev 2011-01-04 22:10:12 följande:
    Nu är det dags för dagisstart snart för min äggallergiske gosse.
    Har ni några bra tips att dela med er av ang. info till fsk utöver det allra mest uppenbara?

Vi tänker på att vi måste informera dem om att han är väldigt allergisk, ta med medicin som ska förvaras på fsk som de måste veta hur de ska ge honom samt poängtera att de måste ge den till honom genast och därefter direkt ringa till oss. Vi ska också poängtera att hans allergi måste finnas tydligt angiven även i köket/matrummet där de äter så att ev. vikarier inte missar att han har denna allergi samt var hans medicin förvaras.
    Har vi missat ngt?
    Jag tycker att det låter bra, tror inte att ni har missat något. Såvida han inte reagerar på att någon som sitter bredvid äter ägg?

MIn son är allergisk mot ägg och jag tycker att de har skött det bra på dagis. Jag tror att de är mycket noggranna med sådant. Men jag vet, ibland blir jag också orolig över sådant som vikarier. Sist jag frågade något om detta (igår!) visade det sig såklart att de hade full koll, de hade t.ex. satt upp en lapp på kylskåpet om att min pojke inte tålde vissa saker.

Lycka till med dagisstarten!
  • Billabong
    Sousafon skrev 2011-01-05 11:00:43 följande:
    Jag tycker att det låter bra, tror inte att ni har missat något. Såvida han inte reagerar på att någon som sitter bredvid äter ägg?

MIn son är allergisk mot ägg och jag tycker att de har skött det bra på dagis. Jag tror att de är mycket noggranna med sådant. Men jag vet, ibland blir jag också orolig över sådant som vikarier. Sist jag frågade något om detta (igår!) visade det sig såklart att de hade full koll, de hade t.ex. satt upp en lapp på kylskåpet om att min pojke inte tålde vissa saker.

Lycka till med dagisstarten!
    Tack!

Vi andra i familjen äter ibland ägg och han har inte reagerat på att vi sitter med kokt eller stekt ägg på våra tallrikar. Men då har ägget varit ngn meter ifrån honom. Han har aldrig fått hålla i ngt, så vi vet inte om han skulle reagera på det. Hur ska vi göra med det? Vi vill inte gärna testa det själva hemma, känns onödigt att provocera honom med att utsätta honom för ägg på det sättet. Men det kanske vi bör göra?
  • hypertalk

Yosa - Jag ringde och pratade med Fritidsresor innan vi åkte och dom sa att dom inte kan garantera att kosten är annat än glutenfri, laktosfri eller vegetarisk om man inte kan äta "vanlig" mat. Så du får nog lov att ta med dig. Allt som inte är vätska får du ju ta med dig utan läkarintyg. Ni kan inte skaffa läkarintyg på allergin så kan du ta med dig det du känner för?

• trållmor
    Billabong skrev 2011-01-04 22:10:12 följande:
    Nu är det dags för dagisstart snart för min äggallergiske gosse.
    Har ni några bra tips att dela med er av ang. info till fsk utöver det allra mest uppenbara?

Vi tänker på att vi måste informera dem om att han är väldigt allergisk, ta med medicin som ska förvaras på fsk som de måste veta hur de ska ge honom samt poängtera att de måste ge den till honom genast och därefter direkt ringa till oss. Vi ska också poängtera att hans allergi måste finnas tydligt angiven även i köket/matrummet där de äter så att ev. vikarier inte missar att han har denna allergi samt var hans medicin förvaras.
    Har vi missat ngt?
    Läkarintyg har båda våra förskolor krävt (helt olika delar av Sverige), så kolla upp om de behöver/kräver det och ta kontakt med läkare i tid. För ibland kan läkarintyget ta tid att få hem (de är ibland inte så pigga på att skriva intyg, utan tycker att det är en självklarhet att förskolorna inte serverar allergiska barn mat de inte tål och tycker att det ska räcka med föräldrarnas ord på det).
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Yosa
    hypertalk skrev 2011-01-05 11:33:25 följande:
    Yosa - Jag ringde och pratade med Fritidsresor innan vi åkte och dom sa att dom inte kan garantera att kosten är annat än glutenfri, laktosfri eller vegetarisk om man inte kan äta "vanlig" mat. Så du får nog lov att ta med dig. Allt som inte är vätska får du ju ta med dig utan läkarintyg. Ni kan inte skaffa läkarintyg på allergin så kan du ta med dig det du känner för?
    Tack snälla för ditt svar! Var och bokade resan idag Blir till att ta med ossm smörgås till henne. Tänkte ta med någon dricka (på utan kolsyra, typ festis) tar dem den för oss i kontrollen får de väl göra de då. Men tänkte ringa läkaren ändå och be om intyg på hennes allergi inför hotellet (ska ändå ringa läkaren för att få intyg om lilebrors flytande medicin som måste med i handbagaget).

Men smörgås/frukt får man ta med va?

Dricka kan vi ju köpa på planet i värsta fall.
  • Billabong
    Yosa skrev 2011-01-05 14:32:27 följande:
    Tack snälla för ditt svar! Var och bokade resan idag Blir till att ta med ossm smörgås till henne. Tänkte ta med någon dricka (på utan kolsyra, typ festis) tar dem den för oss i kontrollen får de väl göra de då. Men tänkte ringa läkaren ändå och be om intyg på hennes allergi inför hotellet (ska ändå ringa läkaren för att få intyg om lilebrors flytande medicin som måste med i handbagaget).

Men smörgås/frukt får man ta med va?

Dricka kan vi ju köpa på planet i värsta fall.
    Festisen lär de ta i säkerhetskontrollen eftersom förpackningen rymmer mer än 1 dl.
    Dricka kan ni istället köpa innanför säkerhetskontrollen på flygplatsen - såvida det inte är en väldigt liten flygplats helt utan kiosk/servering. Däremot kanske de inte har ngn macka hon gillar så ta det hemifrån.
    trållmor skrev 2011-01-05 13:08:43 följande:
    Läkarintyg har båda våra förskolor krävt (helt olika delar av Sverige), så kolla upp om de behöver/kräver det och ta kontakt med läkare i tid. För ibland kan läkarintyget ta tid att få hem (de är ibland inte så pigga på att skriva intyg, utan tycker att det är en självklarhet att förskolorna inte serverar allergiska barn mat de inte tål och tycker att det ska räcka med föräldrarnas ord på det).
    Jaså? Läkarintyg!? Har fsk själva krävt det då alltså? Eller när han ni fått ordna med det intyget? När ni ställt barnen i kö? Jag pratade med rektorn för flera månader sedan och hon nämnde inte att det skulle behövas utan pratade mer om att det fanns X och Y fsk att placera honom på eftersom de fsk har produktionskök vilket man måste ha för att garantera allergiska barn att de får säker mat. Redan på köanmälan anger man allergier för barnen, men inget om intyg. Kanske inte behövs i vår kommun? De kanske inser att föräldrar inte hittar på sådant...?
  • trållmor
    Billabong skrev 2011-01-05 15:21:15 följande:
    Jaså? Läkarintyg!? Har fsk själva krävt det då alltså? Eller när han ni fått ordna med det intyget? När ni ställt barnen i kö? Jag pratade med rektorn för flera månader sedan och hon nämnde inte att det skulle behövas utan pratade mer om att det fanns X och Y fsk att placera honom på eftersom de fsk har produktionskök vilket man måste ha för att garantera allergiska barn att de får säker mat. Redan på köanmälan anger man allergier för barnen, men inget om intyg. Kanske inte behövs i vår kommun? De kanske inser att föräldrar inte hittar på sådant...?
    Ja, förskolorna själva har krävt det. Första förskolan, i Göteborg, var ju barnen redan inne i när vi fick reda på allergierna och de krävde intyg innan de kunde ordna allergikost. När vi flyttade upp hit till Höga kusten så frågade vi när barnen stod i kö om de behövde intyg, och jaa, men HÄRIFRÅN!!! Intyget från Göteborg dög inte, så vi fick ordna akuttid till läkare här och berätta hela historien igen för att få ett intyg från dem. Anledningen till att läkarintyget från Göteborg inte dög var för att de ville kunna kontakta ansvarig läkare och ställa frågor?!?!

Vi har även, på båda förskolorna, varit tvunga att ha intyg för smörjning av Timon!!!

Så fråga förskolechefen eller rektor i god tid, så ni vet hur just er förskola vill ha det. De kanske behöver intyg på medicinen också? Men konstigt nog så krävde de inget intyg för hans Stesolid som de ska ge vid ev kramp (han har epilepsi)...
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
Svar på tråden Äggallergitråden