Inlägg från: hypertalk |Visa alla inlägg
  • hypertalk

Äggallergitråden

Yosa - vi ska åka iväg till Teneriffa om ca 2½ vecka. Återkommer med hur det funkar med sonens allergier (ägg, vete, nötter och fisk). Vi har dock valt ett lägenhetshotell just med tanke på hans allergier. Vi har beställt flygplansmat eftersom resan är 6 timmar. Tycker att det ska bli himla spännade. Jag har dock fått höra från en som "bara" är glutenintolerant att Spanien är ett jättebra land att åka till när man har allergier då det mesta är bra uppmärkt. Men jag antar att det bara gäller butikerna, får se hur det blir med restaurangerna.
    Kan tillägga att sonen är 3 år. Vi har också, precis som du, varit skeptisk till att resa utomlands just med tanke på hans allergier. Jag hoppas verkligen att allt kommer att gå bra, kommer att ha ett helt apotek med mig känns det som ifall att ngt går snett! Vill så gärna kunna resa med barnen då jag själv kommer ihåg hur underbart jag tyckte att det var när jag själv var liten.

• hypertalk

Yosa - nu  har vi varit iväg på vår första semester utomlands med allergibarn och det har funkat finfint!! Sonen är som sagt allergisk mot ägg, vete, fisk och nötter. Vi beställde glutenfrikost till honom på planet då han börjar kunna äta glutenfritt istf naturligt glutenfritt alltmer. Dock ville han inte äta den maten (lite krasslig i magen innan vi åkte så han hade ingen vidare aptit). Väl på Teneriffa började vi att leta i mataffärer efter saker han kunde äta. Dessvärre hade de inget bröd what so ever som var ens glutenfritt. Vi frågade på 3 stora mataffärer men dom såg helt frågande på oss när vi frågade efter bröd "sin gluten". Men på många andra matvaror stod det faktiskt "sin gluten" vilket var skönt.

Men det funkade bra med maten ändå, en kväll åt han pommes och majskolv och var nöjd! Barn kräver ju inte så mkt i matväg vilket är skönt. Vi lagade dock den mesta maten i lägenheten, alltför att slippa oroa oss. Han fick äta isglass (även om den nu kan innehålla vetestärkelse) för att vara säker på att den inte innehöll ägg eller nötter.

Vi fick blodad tand och vill mer än gärna åka igen, kanske redan till hösten om ekonomin tillåter och då kommer vi att välja ett "fastlands-land" för att förhoppningsvis få ett större utbud av matvaror. De ggr vi var på restaurang och åt var de mkt hjälpsamma och gjorde utan protester specialmat åt honom.

Lycka till med val av resa!

• hypertalk

Yosa - vi bokade via Fritidsresor och när man bokar resan så får man där välja om man vill ha mat på flyget och får då välja mellan vanlig mat, glutenfrimat eller laktosfrimat. Tyvärr kunde man inte göra fler garderingar, jag ringde till dom eftersom sonen har flera allergier. Hon jag pratade med sa att de endast kunde garantera att maten var glutenfri och inte tex äggfri dessutom. Vi hade med mat som han kunde äta i handbaggaget (vi fixade läkarintyg innan resan ifall det skulle vara några problem). Det var endast tullen på Arlanda som ville se läkarintyget, på Teneriffa reagerade dom inte ens på att vi hade nästan 1L vätska med oss i handbagaget (mediciner och vatten till lilltjejen för att kunna göra välling).

Du är mer än välkommen att ställa fler frågor längre fram när er resa blir mer aktuell. Men som min bror sa till nojjiga mig innan vi skulle resa "du, sonen klarar sig på pommes och cola i en vecka om det skulle vara så att det inte finns ngt annat att äta..." Det hade han säkert gjort men nu är jag ju glad att vi kunde ge honom lite mer varierad kost än så! De små, iaf mina barn, bryr sig inte så mkt om varierad kost utan att det ska falla dom i smaken.

• hypertalk

Yosa - Jag ringde och pratade med Fritidsresor innan vi åkte och dom sa att dom inte kan garantera att kosten är annat än glutenfri, laktosfri eller vegetarisk om man inte kan äta "vanlig" mat. Så du får nog lov att ta med dig. Allt som inte är vätska får du ju ta med dig utan läkarintyg. Ni kan inte skaffa läkarintyg på allergin så kan du ta med dig det du känner för?

• hypertalk

Yosa - vad blev det för resa? Lycka till med allt och läkarintyget funkar ju även i säkerhetskontrollen om de skulle säga ngt om det ni har med er. Som någon sa tidigare så finns det gott om festis, läsk, juice att köpa efter säkerhetskontrollen, iaf om ni flyger från Arlanda.

• hypertalk

Ett bra pannkaksrecept:

2½ dl mjölk
    2 dl mjöl (vi kör på naturligt glutenfritt)
    1 tsk bakpulver
    1 tsk vaniljsocker
    salt
    2 msk matolja

Vispa mjölk och mjöl klumpfritt och tillsätt resten. Ska bli tunna pannkakor, men om man som jag använder naturligt glutenfritt tjocknar smeten snabbt så jag brukar fylla på med mjölk.

• hypertalk

sara75 - min pojk är allergisk mot vete och nötter också och reagerar med utslag på kinder vid konsumtion av ngt som innehåller vete. Det blir som eksem och kliar. När det var som värst hade han köttsår på kinderna iom att han kliade, men då var han bara några månader gammal. Idag är han jättefin om kinderna och äter inget som innehåller ägg, vete eller nötter. Han kan även bli röd runt munnen då han äter röda-saker såsom ketchup osv. Men detta lägger sig ganska snart efter att han tvättat munnen. Han är även känslig mot andra födoämnen som vi är försiktiga med.

Svar på tråden Äggallergitråden