Inlägg från: trållmor |Visa alla inlägg
  • trållmor

Äggallergitråden

Billabong skrev 2011-01-04 22:10:12 följande:
    Nu är det dags för dagisstart snart för min äggallergiske gosse.
    Har ni några bra tips att dela med er av ang. info till fsk utöver det allra mest uppenbara?

Vi tänker på att vi måste informera dem om att han är väldigt allergisk, ta med medicin som ska förvaras på fsk som de måste veta hur de ska ge honom samt poängtera att de måste ge den till honom genast och därefter direkt ringa till oss. Vi ska också poängtera att hans allergi måste finnas tydligt angiven även i köket/matrummet där de äter så att ev. vikarier inte missar att han har denna allergi samt var hans medicin förvaras.
    Har vi missat ngt?
    Läkarintyg har båda våra förskolor krävt (helt olika delar av Sverige), så kolla upp om de behöver/kräver det och ta kontakt med läkare i tid. För ibland kan läkarintyget ta tid att få hem (de är ibland inte så pigga på att skriva intyg, utan tycker att det är en självklarhet att förskolorna inte serverar allergiska barn mat de inte tål och tycker att det ska räcka med föräldrarnas ord på det).
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    Billabong skrev 2011-01-05 15:21:15 följande:
    Jaså? Läkarintyg!? Har fsk själva krävt det då alltså? Eller när han ni fått ordna med det intyget? När ni ställt barnen i kö? Jag pratade med rektorn för flera månader sedan och hon nämnde inte att det skulle behövas utan pratade mer om att det fanns X och Y fsk att placera honom på eftersom de fsk har produktionskök vilket man måste ha för att garantera allergiska barn att de får säker mat. Redan på köanmälan anger man allergier för barnen, men inget om intyg. Kanske inte behövs i vår kommun? De kanske inser att föräldrar inte hittar på sådant...?
    Ja, förskolorna själva har krävt det. Första förskolan, i Göteborg, var ju barnen redan inne i när vi fick reda på allergierna och de krävde intyg innan de kunde ordna allergikost. När vi flyttade upp hit till Höga kusten så frågade vi när barnen stod i kö om de behövde intyg, och jaa, men HÄRIFRÅN!!! Intyget från Göteborg dög inte, så vi fick ordna akuttid till läkare här och berätta hela historien igen för att få ett intyg från dem. Anledningen till att läkarintyget från Göteborg inte dög var för att de ville kunna kontakta ansvarig läkare och ställa frågor?!?!

Vi har även, på båda förskolorna, varit tvunga att ha intyg för smörjning av Timon!!!

Så fråga förskolechefen eller rektor i god tid, så ni vet hur just er förskola vill ha det. De kanske behöver intyg på medicinen också? Men konstigt nog så krävde de inget intyg för hans Stesolid som de ska ge vid ev kramp (han har epilepsi)...
  • trållmor
    Yosa skrev 2011-01-05 20:28:58 följande:
    ....kokerska på Elins förskola är en helt underbar människa ska tilläggas. Alltid varit så tillmötesgående, gett mig recept, frågat mig vad hon gillar osv osv.

Därför brukar jag alltid vid tex lucia, utflykter, kanelbullens dag fråga om jag ska skicka med till Elin. Känns "artigare" att fråga så än att säga "ni tänker väl på lussekatt utan penslat ägg på lucia". Ett snällare sätt att påminna dem helt enkelt

Nu i julas hade de gjort pepparkaksdeg med ägg i för att göra hus till en utställning. De nämnde detta och frågade om Elin tålde degen mot händerna om hon inte åt. Samtidigt en ursäkt att degen innehöll ägg. Jag och min sambo svarade att de va likabra hon höll sig bort fårn degen, onödigt liksom. Så då barnen två och två gick och ggjorde pepparkakshuset gjorde Elin annat pyssel med de andra och hon förstod mycket väl. Hon blir snart 6 år och väldigt medveten om sin allergi.
    Åhh, det är våra två kokerskor också Fast de frågar oss om recept till barnen våra har ju fler allergier än ägg, men när det handlade om "bara" komjölksprotein så var det ändå samma sak om intyg.
  • trållmor
    Twixie: så gjorde en av våra kokerskor också, alltså gjorde lingonsylt hemma och tog med till förskolan åt våra barn. Det värmer så otroligt mycket i hjärtat att möta sådana omtänksamma personer
  • trållmor
    Billabong skrev 2011-02-11 14:01:23 följande:
    Lena: Vad är pofiber? Är det detsamma som fiberhusk?
    Po-fiber är potatisfiber, det är inte detsamma som fiberhusk. Men det ser ganska snarlikt ut Vi brukar använda pofiber istället för ströbröd
Svar på tråden Äggallergitråden