• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • trållmor
    Billabong skrev 2011-02-11 14:01:23 följande:
    Lena: Vad är pofiber? Är det detsamma som fiberhusk?
    Po-fiber är potatisfiber, det är inte detsamma som fiberhusk. Men det ser ganska snarlikt ut Vi brukar använda pofiber istället för ströbröd
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • IdaVi

Där hann trållmor svara före mig

Så försöker jag återigen komma på något gott att laga till middag ikväll. Att det alltid är lika svårt?!

~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • SanTan

JAg har en receptbok hemma som heter "Eggande recept utan ägg"
    http://www.bokia.se/bok/9789163160981/eggande-recept-utan-agg-ulrika-carlstein/

En jättebra receptbok och där i finns ett bra pannkaksrecept med majzenastärkelse (inte bakpulver eller NoEgg eller nått annat)
    Det är bara mjölk, mjöl, smör, majzenastärkelse och salt i receptet (kommer tyvärr inte ihåg mängderna av varje sort).

Detta recept använder jag alltid när jag bakar till dottern! Kanonbra!

• Tezz80

Har köpt hem No Egg och tänkte baka lite med barnen. Någon som har ett lätt och bra recept på något gott med choklad? Typ muffins, kärleksmums eller något annat gott? Syftet är att testa No Egg o se om det blir bra eller om jag ska fortsätta med recept utan ägg  

• Twixie

Det var någon också som hade recept på tjockpannkaka/ugnspannkaka... Har någon kvar det?

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • hypertalk

Ett bra pannkaksrecept:

2½ dl mjölk
    2 dl mjöl (vi kör på naturligt glutenfritt)
    1 tsk bakpulver
    1 tsk vaniljsocker
    salt
    2 msk matolja

Vispa mjölk och mjöl klumpfritt och tillsätt resten. Ska bli tunna pannkakor, men om man som jag använder naturligt glutenfritt tjocknar smeten snabbt så jag brukar fylla på med mjölk.

• IdaVi

Hittade ett recept på äggfria chokladmuffins jag testade förra veckan. Men tyvärr tog jag olja istället för smör och jag tyckte oljesmaken tog över Och så blev de väldigt kompakta och inte alls som jag hade velat. Men smeten var väldigt god

~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • SanTan

Min yngsta dotter har reagerat med atopiskt eksem och nässelutslag på ägg. Detta har blivit bättre, men hon är dock inte helt fri från sin ägg-allergi. Bara att hon inte reagerar på lika små mängder längre (Förr var det till och med för luftburet, men så illa är det inte längre)

Nå väl, i går kväll åt vi panerad spätta-filé. Jag hade panerat själv med mjölk och ströbröd och ströbrödet vet jag inte innehåller ägg. Men i  morse när hon vaknade hade hon eksem och klåda på fotlederna (precis som det brukar se ut då hon får reaktion för ägg).

Kan det vara så illa att hon börjat få allergi mot fisk?!?!? Vi äter ofta lax och jag har aldrig märkt att hon reagerat mot det...

Vad tror ni?

(Vi ska på rutinkontroll på allergimottagningen i slutet på mars, bör jag nämna detta då??)

• Karla79

Lägger in den här också (egen tråd):

Vi ska flyga till USA i sommar med vår son som då är 1,5 år och allergisk mot ägg (och ev. mjölk, det verkar ha vuxit bort).

Har ringt SAS och frågat hur det här med allergimat funkar, och blev väldigt överraskad att de hade så dålig koll. De sa att man får bara ta med grötpulver samt 1,5 dl annan mat pga restriktionerna. Och att har man läkarintyg så får man "väl" ta med annan mat också. Och att vi skulle kryssa i att vi ville ha barnmat när vi gör bokningen, men fick inget svar på om denna barnmat var ägg- och mjölkfri.

Men hallå, allergier hos barn är ju supervanliga!!! Det måste ju finnas rutiner för det här, eller?

Vill gärna ha tips och råd på hur ni andra har gjort!

(Och en bonusfråga för den som orkar, hur rädd behöver man vara för att äta på restauranger egentligen- om man säger att man måste ha äggfritt kan man lita på att det inte finns spår då? Fattar ju att det är olika från restaurang till restaurang, undrar mer hur ni har TÄNKT på resor, om ni råkat ut för något särskilt, vad vi ska tänka på etc.)

• SanTan

Nettie1:
    Vi hade med egen mat till vår lilla tjej när vi var på Kanarieöarna. Vi fick samma info som er att vi behövde ett läkarintyg. Det var inga problem.
    Dom rådde oss att ta med mat i en alminiumform eller liknande, så kunde dom sätta in maten i sina värmeskåp så att den var varm när den skulle serveras. Micro fanns inte ombord.

Jag hade med en egengjord lasange (som jag la i en sådan där engångs aluminiumform med lock) till dottern som serverades när den andra maten serverades och alla var glada och nöjda. Vi beställde ändå "flygplans-maten" till henne så att hon fick bestick, dryck, bröd och smör osv precis som hennes storasyster fick.

Jag hade också med en ny aluminiumform till Kanarieöarna som vi fyllde med pasta och korv till hemresan. (Vi bodde på ett al inclusive hotell och fick ta mat från buffén till "dogy bag".)

Allt fungerade jättebra!

Svar på tråden Äggallergitråden