• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Billabong
    Twixie skrev 2011-01-10 16:06:49 följande:
    Sara 75 - De  tänker nog på det själva men om det är så att barnen dukar av sina tallrika själva så att han får duka undan först så han inte får ägg på händer eller liknande och kanske slickar av. De är ju snabba ibland att slicka av fingrarna. Lätt att komma åt andra tallrikar när man dukar undan (om de ätit äggmat dvs).
    Tack för det tipset! Sånt hade jag inte tänkt på!

Inskolningen började idag och det kändes bra. Första måltiden är på fredag och det är min dag att vara där då, så inför det ska jag be barnets pappa höra hur de tänkt mer i detalj.
    Pratade med en av pedagogerna och hon hade erfarenhet från en tidigare fsk att alla barn som hade födoämnesallergier satt vid ett särskilt bord, det lät som ett bra upplägg på sitt sätt.

Pratade med en barnläkare i fredags som lugnade mig. Jag har varit orolig för att allergin kan ge värre reaktioner när (förhoppningsvis: om) han får fler framöver, emn hon sa att vanligen reagerar man exakt likadant nästföljande gånger. Så eftersom han inte reagerade med att få andningssvårigheter på DET sättet (bara syresatte sig dåligt men svullnade inte igen i luftrören, bara i ansiktet och på läpparna) så kommer han sannolikt inte göra det framöver heller.

Får även ta tillbaka det där med att läkarintyg inte skulle behövas. Eller rättare sagt, det har fortf. inte efterfrågats men läkaren skrev ett ändå som vi ska lämna där.

Fick också nytt recept där hon fyllt i att vi alltid kan hämta ut två uppsättningar samtidigt för att ha en på fsk. Dessutom får han nu Aerius istället för Tavegyl. Vilken antihistamin får era barn?
    Har själv ätit Aerius mot min pollenallergi förut och tyckte den var bra.
  • Yosa

Vi ger först Aeruis smälttablett och sen Betapred om hon får ägg i sig

• Yosa

Jag har mailat ett flygbolag angående äggfri kost på flyget och frågat om vi kan ta med egen mat till dottern. Fick detta svar idag:
    -----------------------------------------------------

Tack för ditt mail,

Det stämmer precis vad er säljare har berättat. Vi kommer inte kunna
    erbjuda er någon äggproteinfri kost ombord.
    Det vi rekommenderar er är att ta med egen mat ombord detta tillsammans med
    ett läkarintyg som visas upp vid säkerhetskontrollen.
    Vi har lite smörgåsar till försäljning ombord, dock kan vi inte garantera
    detta helt äggproteinfritt.

Har ni flera frågor eller funderingar är ni hjärtligt välkomna att komma i
    kontakt med oss igen,

Med vänlig hälsning / Best regards
    Linda
    Tui Fly Nordic

• Sousafon

Hej!

Jag ska baka en tårta till lillans ettårsdag, och den ska gå att äta för både henne och äggallergisk storebror. Jag tänkte göra en äggfri tårtbotten, ha apelsinkräm emellan, och grädde överst och sedan clementinklyftor. Vad tror ni? Kan det bli gott? Och har någon en idé om hur man kan göra apelsinkräm? När jag googlar är det jämt ägg i... 

• SanTan

Yosa:

Vi hade med egen mat till vår lilla tjej när vi var på Kanarieöarna. Vi fick samma info som er att vi behövde ett läkarintyg. Det var inga problem.
    Dom rådde oss att ta med mat i en alminiumform eller liknande, så kunde dom sätta in maten i sina värmeskåp så att den var varm när den skulle serveras. Micro fanns inte ombord.

Jag hade med en egengjord lasange (som jag la i en sådan där engångs aluminiumform med lock) till dottern som serverades när den andra maten serverades och alla var glada och nöjda. Vi beställde ändå "flygplans-maten" till henne så att hon fick bestick, dryck, bröd och smör osv precis som hennes storasyster fick.

Jag hade också med en ny aluminiumform till Kanarieöarna som vi fyllde med pasta och korv till hemresan. (Vi bodde på ett al inclusive hotell och fick ta mat från buffén till "dogy bag".)

Allt fungerade jättebra!

• Yosa
    SanTan skrev 2011-01-19 12:26:01 följande:

Yosa:

Vi hade med egen mat till vår lilla tjej när vi var på Kanarieöarna. Vi fick samma info som er att vi behövde ett läkarintyg. Det var inga problem.
    Dom rådde oss att ta med mat i en alminiumform eller liknande, så kunde dom sätta in maten i sina värmeskåp så att den var varm när den skulle serveras. Micro fanns inte ombord.

Jag hade med en egengjord lasange (som jag la i en sådan där engångs aluminiumform med lock) till dottern som serverades när den andra maten serverades och alla var glada och nöjda. Vi beställde ändå "flygplans-maten" till henne så att hon fick bestick, dryck, bröd och smör osv precis som hennes storasyster fick.

Jag hade också med en ny aluminiumform till Kanarieöarna som vi fyllde med pasta och korv till hemresan. (Vi bodde på ett al inclusive hotell och fick ta mat från buffén till "dogy bag".)

Allt fungerade jättebra!

Tack för ditt svar! Vart på Grans canaria åkte ni? Vi ska till Bahia Felis och hotellet heter Las Pitas. Vi har också bokat all inclusive. Hur fungerade det? Informerade de er om vad som var okey att äta? Fanns de gott om äggfritt på buffen? Hur var det  med tex. bröd?
  • SanTan

Yosa:
    Vi var på Lanzarote (i november 2009) (Ett Blue Village-hotell med Bamseklubb. Flamingo nått hette det....)

Brödet var ok och äggfritt. Samma som i sverige.
    Däremot serverade dom ALLTID pannkakor och det var lite synd för min tjej ÄLSKAR pannkakor men självklart fanns det inte några äggfira varianter.

Pastan innehöll dock tyvärr ägg. Men kockarna var jätesnälla och dom hade en allergivariant som var ägg-fri, glutenfri och mjölkfri och den kokte dom gärna till henne, varje kväll om vi önskade. Det var bara att säga till lite innan vi skulle gå och äta.

Dom försökte göra sitt bästa och var väldigt snälla och tillmötesgående.

Glassen var också äggfri (GB:s kulglass! ) Så det var ju skönt!

Allt gick jättebra och fungerade kanon!

När ska ni åka?

• Yosa
    SanTan skrev 2011-01-20 12:57:05 följande:
    Yosa:
    Vi var på Lanzarote (i november 2009) (Ett Blue Village-hotell med Bamseklubb. Flamingo nått hette det....)

Brödet var ok och äggfritt. Samma som i sverige.
    Däremot serverade dom ALLTID pannkakor och det var lite synd för min tjej ÄLSKAR pannkakor men självklart fanns det inte några äggfira varianter.

Pastan innehöll dock tyvärr ägg. Men kockarna var jätesnälla och dom hade en allergivariant som var ägg-fri, glutenfri och mjölkfri och den kokte dom gärna till henne, varje kväll om vi önskade. Det var bara att säga till lite innan vi skulle gå och äta.

Dom försökte göra sitt bästa och var väldigt snälla och tillmötesgående.

Glassen var också äggfri (GB:s kulglass! ) Så det var ju skönt!

Allt gick jättebra och fungerade kanon!

När ska ni åka?
    Vi åker i oktober var det svensktalande kockar? Om inte, det var inga problem att få dem att förstå er diet?
  • Yosa

Nu måste jag delge er! En underbar människa här på familjeliv har hjälpt mig. Hon kan flytande spanska och jag önskade hjälp att skriva ett kort som vi kan ha med oss när vi åker till Grand Canaria. Jag ville beskriva allergin kort och vilka följder det får om Elin får i sig ägg. Jag ville också skriva kortfattat vart man till exempel hittar ägg (för många tycks tro att ägg bara finns som kokt ägg eller stekt ägg). Sen som avslutning en fråga vad de har som hon kan äta. Tänkte att vi skriver ut kortet i fick--fromat och plastar in så kan vi ha med det till glass-barer och restauranger. Jag delger er gärna ifall ni skulle behöva det på spanska.

Svenska: 
    Vår dotter är allergisk mot all mat som innehåller ägg såsom till exempel i bröd, pasta, glass, kalla såser och majonäs. Felaktig mat kan få allvarliga konsekvenser och leda till andnöd! Vad har ni som hon kan äta?

Spanska: 
    Nuestra hija es alérgica a todos los alimentos que contienen huevos,de manera que por ejemplo  pan, pasta, helado, salsas frías y mayonesa . Alimentos que contengan huevo puede tener consecuencias graves y conducen a la falta de aliento! ¿Que tiene usted que pueda comer?

Svar på tråden Äggallergitråden