• Molina

Äggallergitråden

Meus Veritas skrev 2010-10-01 21:39:46 följande:
    Hej på er!

behöver era erfarenheter nu då jag börjar bli nervös. OM två veckor ska min son äntligen få sitt vaccin. Detta ska ske på sjukhus efter mycket om och men.

BVC har inte vågat ge honom sitt 2 års vaccin och allergicentrum har sagt att de inte ger vaccin. Efter över ett års käbblande mellan bvc och allergicentrum så ska han alltså äntligen få sitt vaccin.

Men jag börjar bli nervös, tänk om han får världens reaktion!? Sprutan ska ges i tre omgångar under dagen med en timmes väntetid emellan. visst vi kommer vara på sjukhus men ändå.....

Finns det nån som varit med om detta?

Kan tilägga att min son är 3, 5 år gammal och vi kan inte ens knäcka ett ägg i hans närhet utan att han får utslag.

//Fia
    Hur gick det för din son och vaccinationen, min dotter ska snart få vaccin och har äggallergi, hur gör dom? Nu har hon inte så kraftig äggallergi men ändå har hon allergi.
  • Molina
    mamma till tre troll skrev 2010-10-24 08:40:36 följande:
    pratade just med bvc om de häromdagen.. är allergin inte så allvarlig som andnöd osv.. så är de ingen fara. då går de även bra att ta den på bvc men ändå stanna kvar ett tag efteråt.. de akuta chocken kommer ganska omg om de blir ngt.
    Tack för ditt svar, hon komma att få ta den på sjukhuset av säkerhetsskäl, fast hon inte har sån kraftig allergi.
  • Molina
    Karla79 skrev 2010-11-10 18:29:55 följande:
    Hittade svaret själv: en tesked per ägg.

Jag har gjort ägg- och mjölkfria morotspannkakor nu som jag tyckte blev bra, sonen åt en, verkade halvimponerad. Jag tyckte det sved på min tunga efteråt, skumt? Känns bättre nu efter 10 minuter dock. Jag hade bara morot, vetemjöl, Oatlydryck och bakpulver i, plus mjölkfritt margarin att steka i.
    Oj lät ju gott med morotspannkaka skulle nog min tjej bara älska hur mycket morötter hade du i?
  • Molina

Måste höra med er, jag har äggallergi och min dotter har tyvärr också fått den av mig men till min fråga, kan man få nässelutslag av äggallergi flera timmar efter man tagit i ägg. Gjorde middag igår till några gäster och höll på med ägg jag&dottern åt inget utan den men några timmar senare fick jag en sån klåda på kroppen helt rödflammig främst på armarna,hals och ryggen, kan det varit äggen som jag reagerat på?

Nettie1: Vad jag fått lära mig om att byta ut ägg mot bakpulver är att man enbart ska byta ut 2st ägg dvs ca 2tsk bakpulver annars blir det som ni uppfattade den sveda på tungan.

• Molina
    Yosa skrev 2010-11-20 18:47:08 följande:
    Någon av er som åkt på charter med era allergiska barn?
    Har ni haft all inclusive? Hur fungerar all inclusive med kraftig allergi? Vilket bolag har ni åkt med? Något bolag ni avråder ifrån eller något ni rekommenderar?
    Vi åkte i somras med vår tjej med halvpension med fritidsresor till Cypern och på det stället vi åkte hade kockarna stenkoll vi fick gå runt och dom sa vilken mat som hon/vi kunde äta. (mjölk,ägg,soja)
    Kockarna fixade tom egen efterätt till oss, en stjärna till dom i kant.
  • Molina
    Twixie skrev 2010-11-21 10:22:06 följande:
    Åh, vad härligt att höra! Kanske kan bli en resa dit snart alltså...  Åt ni ute nångång?
    Ja faktist åt vi lunchen ute på hihi 2 olika ställen som förstod vår dotters allergi och jätte vänliga va dom, tom ett ställe blev lite nyfikna och undrande över att man kan vara allergisk mot ägg och mjölk, men sen fick vi reda på av en reseledare på Cypern att dom använder väldigt lite ägg&mjölk i sin mat.
    Ett toppen land, vi ska dit i sommar igen Va på Fig Tree Bay.
  • Molina
    Yosa skrev 2010-11-22 19:31:00 följande:
    Jag antecknar också! Var det en buffe på hotellet som de kunde peka ut vad hon tålde? Hur gick det med att köpa glass? Gick det att läsa innehållsförteckningen?

Någon med allergiskt barn som ätit all inclusive? Hur fungerar det utomlands?
    Det va Buffe vi hade och som sagt det gick bra det enda som vi inte hade va lunchen. Vi fick gå en rundvandring med kocken och han avslutade inte vandringen fören vi gav tecken att vi förstod vilka maträtter hon kunde äta. Det fungerade så himmla bra, dom hade 100% koll på alla möjliga allergier och va riktigt noga. Dom hade även en speciell bok dom skrev upp barn/vuxnas rummsnummer och allergier.
    Glass kunde hon inte äta pga mjölkinnehåll men dom har SVENSK GB där nere i dom större varuhusen
    Vår tjej gick även på bamseklubben och även där fungerade allt till 100%.

På glassarna står innehållsförteckningen även på Engelska så det va helt klart överkomligt lätt att läsa sig till vad som den innehöll.
    Är ni sugna att åka till värmen?
  • Molina

Yosa: Vi beställde ingen flygmat, tog bara lite mer än 4timmar att åka så vi hoppade, är jätte känslig för flygmat har tyvärr lyckats blivit matförgiftad. Men dom har allergimat på flygen.

Ett tips när ni hittat stället ni vill åka till och hotellet så maila direkt till hotellet.

• Molina
    hypertalk skrev 2010-12-21 19:49:06 följande:
    Yosa - nu  har vi varit iväg på vår första semester utomlands med allergibarn och det har funkat finfint!! Sonen är som sagt allergisk mot ägg, vete, fisk och nötter. Vi beställde glutenfrikost till honom på planet då han börjar kunna äta glutenfritt istf naturligt glutenfritt alltmer. Dock ville han inte äta den maten (lite krasslig i magen innan vi åkte så han hade ingen vidare aptit). Väl på Teneriffa började vi att leta i mataffärer efter saker han kunde äta. Dessvärre hade de inget bröd what so ever som var ens glutenfritt. Vi frågade på 3 stora mataffärer men dom såg helt frågande på oss när vi frågade efter bröd "sin gluten". Men på många andra matvaror stod det faktiskt "sin gluten" vilket var skönt.

Men det funkade bra med maten ändå, en kväll åt han pommes och majskolv och var nöjd! Barn kräver ju inte så mkt i matväg vilket är skönt. Vi lagade dock den mesta maten i lägenheten, alltför att slippa oroa oss. Han fick äta isglass (även om den nu kan innehålla vetestärkelse) för att vara säker på att den inte innehöll ägg eller nötter.

Vi fick blodad tand och vill mer än gärna åka igen, kanske redan till hösten om ekonomin tillåter och då kommer vi att välja ett "fastlands-land" för att förhoppningsvis få ett större utbud av matvaror. De ggr vi var på restaurang och åt var de mkt hjälpsamma och gjorde utan protester specialmat åt honom.

Lycka till med val av resa!
    Toppen semester låter det som ni haft härligt. Så skönt att höra att allt gick bra trots allergier.

Valet och kvalet min dotter stjuvade en muffins innehållande ägg och hon reagerade ingenting blev så glad samtidigt som funderingen är kring ägg på henne, vet att läkarna sagt att den till 100% kommer växa bort men ändå vågar man testa och frågan är hur ska man testa lättast på barn? Hon är 5år.
    Min äggallergi finns kvar och jag har mycket svårare än henne fick tyvärr erfara den av misstag av ett satans bageri.
Svar på tråden Äggallergitråden