• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Kavat
    Mama Mia skrev 2010-09-08 17:53:52 följande:
    Har precis fått bekräftat med pricktest att skruttan (1,5 år) är äggallergiker.

Förut åt hon lite kokt ägg nästan varje dag när vi åt frukost. Då bajsade hon 5-7 gånger varje dag och ofta var det slemmigt. Ungefär som när hon fått mjölk i sig (hon är alltså mjölkproteinallergiker sen innan.) Några gånger har hon också fått nässelutslag, det var då vi började se sambandet med ägg.

När vi slutade med ägg blev hennes mage normal igen.  Efter det har vi testat några gånger med tillagat, "inbakat" ägg. Tex pannkaka, sockerkaka och ägg i köttbullar. Det har gått jättebra.

Igår pricktestade vi henne och det visade på ägg. Så nu när vi VET att hon är allergisk mot ägg, hur mycket måste vi undvika det då? Helt äggfri kost? Eller kan hon få ägg då och då i maten eftersom hon tydligen klarar av det?
    Vad säger hennes läkare?

Numera sägs det att man ska ge till den nivån barnet klarar utan reaktioner.
    Men vad som är reaktioner är jätte svårt att veta när de är så små tycker jag. Sömnproblem, överaktivitet och annat är också symptom, fast sällan lika tydliga om man inte vet vad man ska kolla efter.
    Äggfläckar kan ge  torra vita fjällande fläckar när de är inaktivt och röda när de fått i sig ägg. Torr hud och eksem är ytterligare symptom.
    Sen vart man lägger gränsen av vad man tycker är ok hos sitt barn är ju upp till var och en.

Tänk bara på att symptomen kan ändra sig med åldern och för varje gång. Dvs. idag kanske hon får diarré om ett par månader kanske hon får eksem eller blir förstoppad.

Hoppas ni kan hålla äggnivån, lättare att kunna ge lite om barnet mår bra.
  • Karla79

Såg att ni har diskuterat vaccinationer ovan, måste berätta vad som hände oss på 8-månaderskollen häromdagen på BVC. Vi hade precis pratat om att sonen har ägg- och mjölkallergi och att vi ska till allergologen igen i november. Sedan började sköterskan leta efter en tid då sonen skulle få en speciell vaccination för att pappan är från Asien, jag tror det var TBC. Kanske hette sprutan BPR? Anyway, vi fick en tid, och sedan kom JAG på att men vänta, är det OK att ta denna om man är äggallergiker? Och då blev hon jätteosäker och sa att det var bäst vi avvaktar. Alltså inget ont om BVC för jag vet att de inte är allergiexperter, men ibland blir jag så trött på att man måste hålla reda på allting själv.... kan ju inte vara första gången de har en äggallergiker på mottagningen liksom.

• Billabong

Vilken grad av äggallergi har din ditter, Mama Mia?
    Vår äggallergiske pojke har grad 4 (5-gradig skala) och har fått direktiv om att helt och hållet undvika ägg i alla former även i ytterst liten mängd. HELT äggfri kost mao.
    Informerade de inte i samband med pricktestet vad som skulle vara bäst för er dotter vad gäller ev. intag av ägg i någon form?

Inom ett år från förra pricktestet kommer vi göra om det för att se om det blivit lindrigare. När allergi-ssk/barnläkaren anser att hans allergi är så pass mkt mindre att det är lämpligt att börja provocera honom med ägg så kommer han att få äta sockerkaka med ägg i på barnkliniken. Om det går bra får vi sedan tydliga instruktioner om hur och i vilken mängd vi kan öva att återinföra ägg i hans kost.
    Enligt all info jag läst och fått muntligen är det oerhört viktigt att helt låta bli att ge honom ägg under ca ett år - för att ge kroppen en möjlighet att slippa reagera på det.

Kanske är din dotters äggallergi av betydligt lindrigare art och att ni därför inte fått direktiv att helt utesluta ägg på samma sätt?

Yosa: Jag hade ringt och frågat i förväg innan jag bokat hotellövernattningen. Alternativt hade jag självklart frågat innan jag gett honom ngt alls från frukostbuffén. Men då är som sagt vår son väldigt allergisk.

Apropå hotellfrukostar:
    Är det ngn av er som rest utomlands med ert äggallergiska barn? Hur har det fungerat med maten? Vart åkte ni och vad hade ni för ev. problem? F

• Billabong
    Karla79 skrev 2010-09-08 22:00:18 följande:
    Såg att ni har diskuterat vaccinationer ovan, måste berätta vad som hände oss på 8-månaderskollen häromdagen på BVC. Vi hade precis pratat om att sonen har ägg- och mjölkallergi och att vi ska till allergologen igen i november. Sedan började sköterskan leta efter en tid då sonen skulle få en speciell vaccination för att pappan är från Asien, jag tror det var TBC. Kanske hette sprutan BPR? Anyway, vi fick en tid, och sedan kom JAG på att men vänta, är det OK att ta denna om man är äggallergiker? Och då blev hon jätteosäker och sa att det var bäst vi avvaktar. Alltså inget ont om BVC för jag vet att de inte är allergiexperter, men ibland blir jag så trött på att man måste hålla reda på allting själv.... kan ju inte vara första gången de har en äggallergiker på mottagningen liksom.
    Vad dåligt! När vi kom till BVC för 1-årskontroll en knapp månad efter äggallergiutredningen så hade de fått ta del av vad som framkommit på sjukhuset. BVC-sköterskan hade noggrannt kollat upp vad som gällde för de vaccinationer som var aktuella och strax innan gjorde hon en dubbelkoll med sina kollegor för att få allt bekräftat.

Hon nämnde då själv just detta med att han inte skulle få sin MPR-vaccination vid 18 månaders ålder på BVC utan få göra den på sjukhuset. Vilket verkar vara ngt överdrivet förfarande med tanke på artikeln Miralicia länkade till.
  • Miralicia
    Karla79 skrev 2010-09-08 22:00:18 följande:
    BCG-vaccinet (TBC-vaccin) har inget med ägg attt göra
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Yosa
    Yosa skrev 2010-09-08 21:13:36 följande:
    Någon av er som har ätit hotell frukostbuffe (i Sverigen) med ert äggallergiska barn?

Finns det bröd utan ägg där (tex frallorna är det inte penslade). Åt ni som vanligt i buffen eller frågade ni personalen? Finns det något i buffen vi behöver tänka på? (förutom lös- och hårdkokta ägg då   )
    Citerar mig själv ovan.
    Jag mailade hotellet igår och har idag fått svaret:

Hejsan!

Tack för Er bokning hos oss via HotelSpecials. Det kommer att finnas äggfritt bröd på frukosten under er vistelse hos oss. Jag har pratat med köksansvarig om detta.  

Varmt välkomna!

Med vänlig hälsning
    Lena Sjöquist

Receptionen
    Quality Hotel
    Örebro

DET KALLAR JAG SERVICE!!

• Billabong
    Yosa skrev 2010-09-09 19:04:45 följande:
    Citerar mig själv ovan.

Hejsan!

Tack för Er bokning hos oss via HotelSpecials. Det kommer att finnas äggfritt bröd på frukosten under er vistelse hos oss. Jag har pratat med köksansvarig om detta.  

Varmt välkomna!

Med vänlig hälsning
    Lena Sjöquist

Receptionen
    Quality Hotel Örebro

DET KALLAR JAG SERVICE!!

Verkligen superbra service!
  • Kavat
    Yosa skrev 2010-09-09 19:04:45 följande:
    Citerar mig själv ovan.

Hejsan!

Varmt välkomna!

Med vänlig hälsning
    Lena Sjöquist

Receptionen
    Quality Hotel Örebro

DET KALLAR JAG SERVICE!!

Hoppas bara de har koll! När jag var på hotell i somras så hade jag bett om naturligt glutenfritt bröd, som de fixade! Toppen! Men när jag kom till buffen så låg det i en korg med andra bröd med vetestärkelse (jag fixar det men inte sonen som är veteallergisk) och dessutom så låg det FRAMFÖR brödrosten och de andra bröden låg precis brevid. Det låg en servett halv övervikt över brödkorgen, men  översta smörgåsen låg halva i luften fritt för smulor från brödrost och andra mackor. Ja, du vet ju också att det inte hjälper om det är allvarlig allergi.

Så prata gärna med dem när ni checkar in och säg att de inte får ta i ägg och sen ta i era bröd osv. Annars tror jag tyvärr att det kan ske...
  • Twixie

Senast vi åt hotellfrukost med sonen frågade jag också de som arbetade vid frukostbuffén (i sverige). Fick ett bröd utpekat som inte skulle innehålla ägg. Sonen blev dock illamående och rödprickig i ansiktet någon timme senare och fick en tablett. Då satt vi däremot på ett X2000-tåg så jag vet inte om det bidrog till att han mådde illa. Tror inte det var ägg i brödet men vet ju inte hur bröden har legat i köket eller hur hanteringen har varit innan. Jag hade också innan ätit av ett bröd som de sade att det var ägg i, är inte omöjligt att jag hade rester kvar på händerna när jag fixade med hans frukost. Men även om det är beställt så skulle jag nog dubbellkolla vid frukosten, men så är jag nojjig vad gäller allergin.

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Yosa

Jag är också nojjig vad gäller "utemat" som jag själv inte har kontroll över! Hon blir ju skitdålig om det blir fel.
    Bra att ni gör mig uppmärksam. Hon klarar om det tex skurits på samma skärbräda som annat bröd eller tex sockerkaka eller någon med mycket ägg i. Hon klarar också att jag tex tagit i ett ägg hemma och sen tar och brer en smörgås till henne. När hon var yngre kunde jag dock inte hålla i ett skalat ägg och sedan ta i henne utan att tvätta mig. Då fick hon utslag men detta är nu borta och det går bra.

tack för era råd! Jag dubbelkollar på hotellet och pratar med dem-

Svar på tråden Äggallergitråden