• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • IdaVi

Vår dotter reagerar även via kontakt med ägg. Hon får utslag/eksem om man tar på henne efter att ha hanterat ägg. Därför har de slutat ge barnen kokt ägg till frukost på fsk. Ida går på ett litet dagis med bara en ugn, så allt hanteras ju i samma miljö så att säga. Men det tror jag inte hon reagerar på. Det är bara hon som har matallergi och eftersom de har en egen kockerska så gör hon de dagar det behövs specialmat enbart till Ida. Känns ganska lyxigt!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Yosa
    Billabong skrev 2010-09-23 21:56:15 följande:
    Vår äggallergiske pojke har inte börjat förskolan än så jag har inga svar att ge i dagsläget. Men jag är mycket intresserad av och tacksam för att ni delar med er av era erfarenheter kring det hela.

Vi vet inte om vår son reagerar på luftburet/kontakt med ägg. Ska man testa det själv? Eller har de barn som reagerat på det haft ännu större pricktestutfall? Dvs fått en 5:a där?

Funderar också på Aerius som verkar vara en vanlig medicin. Hur små barn kan den ges till? (Har själv tidigare haft den mot min pollenallergi men har bytt). Till vår kille fick vi bara Tavegyl och Betapred. Men Aerius vore väl kanske bättre eftersom Tavegyl har sådan trötthet som bieffekt... Synpunkter?
    Till en början hade vi bara aerius om hon råkat få ägg i sig och sne betapred om det va riktigt illa. Numera har vi aerius dagligen under sommaren/våren mot pollen.

Vi visste inte heller hur dte var mot luftburet innan Elin började dagis. Vi gjorde helt enkelt så attt vi kokade 10-15 ägg och skalade dem och lät de vara i rummet ett tag och såg hur det gick. Det va inga probelm så vi antog att ca 10 ägg skulle gå bra i ett rum med massa barn som åt de på dagis.
  • Billabong

Ok, då borde Aerius gå bra till vår pojke också, han är drygt ett år. Ska ringa allergimottagningen och höra både om den medicinen samt hur vi ska göra ang. detta med luftburet/kontakt med ägg och vilka regler vi ska framföra till den kommande förskolan.

Tack för svaren!

• Billabong

Yosa: Jag är mer orolig för att ngt barn tappar lite ägg på golvet som de inte ser och min pojke stoppar det i munnen... Men kan jag ställa krav på äggfri kost på det sättet för hela avdelningen...? Obestämd

• Yosa
    Billabong skrev 2010-09-25 21:48:37 följande:
    Yosa: Jag är mer orolig för att ngt barn tappar lite ägg på golvet som de inte ser och min pojke stoppar det i munnen... Men kan jag ställa krav på äggfri kost på det sättet för hela avdelningen...? Obestämd
    Nej de tror jag inte du kan. Men det kanske finns allergiförskola i din kommun? Där är det förbud på vissa livsmedel innanför dörrarna.
  • Billabong
    Yosa skrev 2010-09-26 13:12:57 följande:
    Nej de tror jag inte du kan. Men det kanske finns allergiförskola i din kommun? Där är det förbud på vissa livsmedel innanför dörrarna.
    Vet inte. Men även om det finns så känns det inte som ett rimligt alternativ då vi har tre förskolebarn snart och vill ha alla på samma. Skulle inte kännas rätt att flytta storasyster en gång till nu när hon nyligen äntligen fått slå sig till ro på sin nuvarande förskola.
    Men ska kolla upp det. För OM fsk vi önskar i första hand till småbröderna (storasysters) visar sig vara allergiförskolan så ligger vi ju ännu bättre till att få platser där. Så tack för info om att det finns allergiförskolor. Kände inte till begreppet förut.
  • Yosa
    Billabong skrev 2010-09-26 21:04:53 följande:
    Vet inte. Men även om det finns så känns det inte som ett rimligt alternativ då vi har tre förskolebarn snart och vill ha alla på samma. Skulle inte kännas rätt att flytta storasyster en gång till nu när hon nyligen äntligen fått slå sig till ro på sin nuvarande förskola.
    Men ska kolla upp det. För OM fsk vi önskar i första hand till småbröderna (storasysters) visar sig vara allergiförskolan så ligger vi ju ännu bättre till att få platser där. Så tack för info om att det finns allergiförskolor. Kände inte till begreppet förut.
    I en allergiförskola har allergiska barn förtur till just deras förskola men naturligtvis går det även icke-allergiska barn där. Men då får man tex inte ha pälsdjur hemma, bondgård eller röka. Man får heller inte ha parfym eller doftande hårsspray och liknande. Vissa livmedel får inte vara i lokalen (minns inte vilka de va nu men tex nötter och fisk). Jag hade prakitk och spring-vickade på en allergiförskola för många år sedan. Då fick jag tex inte vara hemma hos en hundägare och sne ha samma jeans till förskolan. Barnen bytte kläder/byxor när de kom in från utevistelsen för att inte släpa in onödigt pollen etc.
  • Meus Veritas

Hej på er!

behöver era erfarenheter nu då jag börjar bli nervös. OM två veckor ska min son äntligen få sitt vaccin. Detta ska ske på sjukhus efter mycket om och men.

BVC har inte vågat ge honom sitt 2 års vaccin och allergicentrum har sagt att de inte ger vaccin. Efter över ett års käbblande mellan bvc och allergicentrum så ska han alltså äntligen få sitt vaccin.

Men jag börjar bli nervös, tänk om han får världens reaktion!? Sprutan ska ges i tre omgångar under dagen med en timmes väntetid emellan. visst vi kommer vara på sjukhus men ändå.....

Finns det nån som varit med om detta?

Kan tilägga att min son är 3, 5 år gammal och vi kan inte ens knäcka ett ägg i hans närhet utan att han får utslag.

//Fia

Dig ska jag älska var endaste dag, så länge jag lever mitt allt ska du va
  • TinaZ

Alltså......kan man verkligen reagera med magont på ägg utan att ha ätit det själv.
    Nu är det tredje gången som sonen gråter på natten samt bajsar löst o ofta efter att de ätit ägg på förskolan.
    Det händer inte varje gång, men visst blir jag fundersam när det har hänt fleraggr.
    Att man kan reagera luftburet det käner jag till, men med magbesvär......

Svar på tråden Äggallergitråden