• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • IdaVi
    Tootoolah: Lite sent svar, har varit full rulle över påsken Ida är 2,5 år. Ska träffa barnläkaren på måndag, ska prata med henne om ev. nötallergi då och se om hon kan fixa remiss. Det gjorde hon så bra sist

Vad mycket bra recept och tips på tårtor! Imorgon ska vi på 2-årskalas och jag fick ringa och kontrollera vad som skulle bjudas på. Och naturligtvis kladdkaka med ägg. Men hon hade iaf köpt äggfri glass och kex så det finns något för Ida
    ~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • LokesMammi

Hej! Smyger in i tråden som inte är så aktiv! =)
    Har en son på 5mån som är ägg allergiker, även jag fast jag klarar av ägg i bakverk o i mat.

Loke 11/1-2011
  • IdaVi

Tur att man är van att läsa innehållsförteckningen för nu verkar Ida även vara nötallergiker. Nån som känner till nån bra tråd om detta?

Vi fick åka ambulans till barnakuten i söndags efter att hon ätit 88:an

• Billabong

Lena 74: Åh nej vad tråkigt... Hoppas ngn här har tips att dela med sig av.

Jag vill passa på att framföra ett stort TACK till den/de som skrev om att färdigköpta marängbottnar för tårtor oftast är helt utan ägg. Det blev en väldigt god hallon/grädd/marängtårta för ett par veckor sedan. Iofs föll den inte min äggallergiske son i smaken men det KÄNNS så himla bra att kunna göra en tårta som han FÅR äta av, om han vill. Så det blir nog en sådan igen om ngn månad till 2-årskalaset.

• SanTan
    Billabong skrev 2011-06-14 13:37:30 följande:
    Lena 74: Åh nej vad tråkigt... Hoppas ngn här har tips att dela med sig av.

Jag vill passa på att framföra ett stort TACK till den/de som skrev om att färdigköpta marängbottnar för tårtor oftast är helt utan ägg. Det blev en väldigt god hallon/grädd/marängtårta för ett par veckor sedan. Iofs föll den inte min äggallergiske son i smaken men det KÄNNS så himla bra att kunna göra en tårta som han FÅR äta av, om han vill. Så det blir nog en sådan igen om ngn månad till 2-årskalaset.

Jag håller med! Känslan att alla vid bordet får äta exakt vad dom vill är viktigare än vad dom eg tycker om!

Tyvärr tycker inte alla så utan erbjuder ofta en glass pinne till dottern då det serveras tårta. Nu är det så bra att jag inte tycker om tårta så vi har gjort det lite till vår grej att "vi som inte gillar tårta". Så nu brukar hon och jag äta en glasspinne när de andra äter tårta! Mycket godare i min mun med!

• Sousafon
    IdaVi skrev 2011-06-14 10:36:12 följande:

Tur att man är van att läsa innehållsförteckningen för nu verkar Ida även vara nötallergiker. Nån som känner till nån bra tråd om detta?

Vi fick åka ambulans till barnakuten i söndags efter att hon ätit 88:an

Tråkigt, stackars liten och stackars oroliga föräldrar!

Känner inte till någon bra tråd, men är i samma situation. Min son är mest allergisk mot ägg och nötter, men även några andra saker.
  • Ela

Jag anmäler mig också här tyvärr (vinkar till bekanta "ansikten"). Har en snart sexmånaders som är allergisk mot ägg och jordnötter (och eventuellt något mer för vi får inte riktigt bukt med hans eksem). Vi har även en snart tvååring som fick en allergisk reaktion förra veckan. Förmodligen nötter där med så jag är också intresserad av en nötallergitråd.

• IdaVi

Tänkte också testa marängbottnar till barnens kalas i höst

Får kolla runt lite och se om det finns några bra trådar. Iofs har de inte fastställt att det var nötter hon reagerade på, men det är troligen så. Får avvakta pricktesterna som ska göras (senast i höst!!) Tills dess blir det att hålla sig helt ifrån nötter.

Sousafon: Ja det var riktigt läskigt! Mötte en ambulans med blåljus idag och pulsen steg direkt.

Ela: Vink vink! Stackars liten/småttingar! Vi ska träffa barnläkare med Ville nästa vecka för han har mycket eksem och ibland blossar hela kroppen upp. Får se om han också har någon allergi

• Ela

Lena - Verkar eksemen klia? Det var så allergin upptäcktes på E nämligen - de ville testa honom eftersom hans eksem (som inte är särskilt kraftiga) verkade klia. Har V ätit ägg och hur är det med din egen äggkonsumtion när du ammar (kan ju tänka mig att ni inte äter så mycket ägg hemma)? E har ju aldrig ätit ägg "med egen mun" utan det är genom amningen han utsatts för det.

Så mycket bättre...
  • IdaVi

Ela: Näe, han verkar inte ha besvär av dom. Och jag äter aldrig ägg och ammar knappt alls. Får han i sig ägg skulle det i så fall vara från nån burkmat. Hans besvär blev värre när han började äta mat. Vi har inte ens ägg hemma längre

När vi upptäckte Idas äggallergi hade hon ju fått smaka en liiiiten bit äggvita och hela kroppen blev full av nässelutslag. Men hon hade även lite eksem och torr hud och hade dippat på viktkurvan. Det har def inte Ville gjort

Svar på tråden Äggallergitråden