• burken

Äggallergitråden

Hej! Jag är helt ny här.

Har en dotter som är allergisk mot ägg och mjölkprotein.

Hon tog pricktest på båda när hon var ca  fem månader och det var positivt. Sedan dess har vi hållit en strikt mjölk- och äggfri kost. Idag är hon nästan två år.

Jag kan inget om storlek och IgE etc, men vet att de tog blodprov i höstas som också visade allergi mot mjölk och ägg.

Ägg har hon dock aldrig ätit förrän igår när hennes dagis gav henne pannkakor med ägg i.

Först grät hon en massa och kastade sig hit och dit. Efter en stund fick hon nässelutslag och blev knallröd över hela kroppen, svullnade upp i ansiktet och på händerna. Hon hade som tur var inget fel med andningen. Vi åkte upp till sjukhuset och hon fick Tavegyl direkt. Sen blev hon bättre. Nu har vi fått Betapred med hem, men ska vi försöka ordna att få adrenalin också? Hur orolig ska man vara för att hon ska värre reaktioner nästa gång? Läkaren sa att man inte kunde veta och tyckte att vi inte behövde gå vidare med provokation eftersom hon redan har reagerat. Men jag vill ju veta hur allergisk hon är. Om hon bara råkar ut för samma sak igen - ok, men jag vet ju inte. Hon verkar tåla ägglukt och kyckling etc.

Sen vet jag inte vad jag ska göra med dagis. Hon som plockar i ordning maten (den skickas från en skola i närheten) läste inte på förpackningen där det stod att de innehöll ägg, det sa hon till min dotters förskollelärare. Nu är jag jättearg och orolig. Vad ska man göra för att de ska fatta att det är allvarligt? Dels att de måste bli bättre på att kolla hennes mat (rutiner?!) och dels att berätta hur de ska ge henne kortisonet och/eller adrenalin om det skulle behövas i framtiden. Har ni några råd?

Det är så många frågor och jag målar upp massor med hemska bilder av vad som kan hända.

Svar på tråden Äggallergitråden