Inlägg från: Stella Kardunn |Visa alla inlägg
  • Stella Kardunn

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hej på er

Ni verkar haft trevligt i fredags, kul! Jag är allt lite nyfiken på Juristens mage (och din med för den delen Vitsippa) men har jag tur kanske jag hinner träffa er en gång innan.

aluminumfolie den var bra Liffan, men annars hade det inte varit så dumt med en personlig barnmorska under den här tiden.

Här har vi hittills haft en bra dag idag, jag var själv med R på morgonen och förmiddagen och klarade det riktigt bra tycker jag och som grädde på moset har hon ätit 2 (!!) gånger från mig idag, ni kan nog ana er till mitt leende när hon släppte andra gången idag och jag såg att hon hade mjölkmustasch Hjärta Igår var inte riktigt lika bra och hon var ovanligt gnällig inatt, men annars har vi nog fått till det att hon verkligen äter en gång per dag ett par dagar nu, så jag hoppas det är ett tecken och inte bara flax.

Fortsatt trevlig söndag på er!

• Stella Kardunn

Hej på er,

Hur gick det hos BVC Liffan? Här skulle vi också varit hos BVC igår, men vi hade skrivit tisdag, så vi stod som fån när de ringde och efterlyste oss igår, så det blir (som vi redan trodde Drömmer) ett besök idag istället.

Måste fråga er som ammar, man ska ju inte ta bort barnet från bröstet såvida de inte legat där "för" länge och mest bara verkar ligga. Hur lång tid brukar en amning ta för er? och blir bebben alltid mätt och nöjd då? För igår låg R vid mitt bröst i 40 minuter och då hade hon inte aktivt ätit de senaste 10 min så jag lyfte varsamt bort henne, men då började hon genast smaska på fingrarna och visa att hon var hungrig, så vi fick blanda lite ersättning också innan hon var nöjd. Har läst att det kan bero på dålig sugteknik om de inte blir mätta, men jag vet inte vad jag ska göra riktigt.
    Sen igår kväll då var hon bara hysterisk så fort jag la henne till bröstet och det hjälpte inte att jag tog bort henne, lugnade ner henne och började om, inte ens efter lite ersättning som "förrätt" blev hon mindre hysterisk vid bröstet, så vi fick ge henne full ranson ersättning istället, men hur löser man egentligen en sån situation om man inte har ersättning?

Ursäkta att jag ställer en massa konstiga frågor och ni behöver såklart inte svara, men just näu känns det som jag är fast i ett ingenmansland mellan amning och ersättning och inte riktigt vet hur jag ska komma vidare. Känner lite panik när jag tänker på att jag blir själv till veckan och jag förstod i söndags att jag inte kommer upprätthålla pumpningen när jag blir själv.

• Stella Kardunn
    Tarda, tusen tack för att du verkligen tar dig tid att svara på mina frågorHjärta det känns som om jag bara tjatar och tjatar om det här med amningen, men det är väl just för att det är krångligt som jag har hakat upp mig så väldigt.

Mitt mål är inte längre att helamma, jag har insett vi  aldrig kommer att komma dit utan en större insats från min sida än jag känner att jag klarar nu, men jag vill gärna komma fram till någon slags hobbyamning som funkar hyfsat iaf.

Vi har funderat på precis samma sak och tycker dessutom att det känns lite som att "hälla i" henne maten med vanlig nappflaska så vi började undersöka vart man kunde få tag på Medelas Calma napp, det visar sig att det är Gbg som gäller, så planen är att ta en tur dit imorgon och handla en. Förhoppningsvis gillar hon den och kanske kan den tom underlätta hennes tålamod lite vid bröstet också.

När vi var på amningsmottagningen visade hon oss sk fingersond, dvs man fäster slangen på fingret och "ammar" med det, men vi har bara provat några gånger när vi kom hem eftersom det snabbt visade sig att hon suger i sig mängder med luft och fullkomligen kaskadkräks upp allt hon får i sig inom ett par minuter efter avslutad måltid. Att tejpa den vid bröstet har än så länge känts lite för avancerat tyvärr.
  • Stella Kardunn

Åh stackars Vitsippa, nu får jag otroligt dåligt samvete för att jag gjort dig orolig Rynkar på näsan men tänk på att det är som alla skrivit härinne vi är alla olika och titta så bra det funkat för Liffan, vi är ju verkligen i två olika ändor av "amningsskalan" och ingen kan ens ana sig till hur det kommer att bli för er, så försök nu skjuta dessa tankar åt sidan helt! Va skönt förövrigt att det verkar som om Skrutt börjar göra sig redo, det känns så bra när man passerar såna där små milstolpar där man kan säga att något verkligen händer.

Apropå försäkringar så tyckte jag det var jättesvårt, så tillslut tog jag gratisvarianten genom förenade liv, som jag har försäkringar genom facket med sen innan, den övergick till barnförsäkring när R föddes. Men jag tror generellt sett att det är Trygg Hansa som räknas som de som har riktigt bra barnförsäkringar, men det var andra vänner som sa att det nog har hänt en del med andra bolags försäkringar också eftersom de såg att de förlorade många kunder till Trygg Hansa. Tänk dock på att de flesta gravidförsäkringar måste tecknas innan du når vecka 36!

Wow, hon växer på bra Liffan, härligt! då vet du att du gör vad du ska med maten iaf Flört R hade också lagt på sig lite, 140 gr sen förra veckan, så nu väger hon 2 960 gr, vi hade hoppats hon skulle tagit sig över 3 kg strecket, men BVC sköterskan verkade nöjd ändå.

Gbg besöket har blivit uppskjutet till imorgon, upptäckte av en slump att Eden baby har stängt idag när jag kollade adressen på deras hemsida, så den enda dagen de har öppet resten av veckan är imorgon eftermiddag, så vi får åka ner direkt efter amningsmottagningen istället.

Trevlig dag på er alla!

• Stella Kardunn

Nya bud, vi hittade en annan butik på Redbergsplatsen som också Beco, så vi drar mot Gbg nu iaf, men stannar vi någonstans blir det nog hos morfar, men tusen tack för erbjudandet Liffan!

• Stella Kardunn
    Tarda, Alingsås är nog egentligen lite närmare, men det är inte jättestor skillnad och det är enklare att åka till Gbg, så kunde vi kombinera det med ett besök hos J's pappa också. Vi köpte en Beco Gemini faktiskt, så jag tackar så jättemycket för erbjudandet men nu har vi en egen. Hon i butiken (Babyconcept på Ånäsvägen) sa dessutom 3 kg när vi var där och provade så jag upptäckte det där med 3,5 kg först när jag kom hem.

Vi tog en liten provtur i den igår här hemma (förutom när vi provade i butiken då), hon verkade hyfsat nöjd. Känns som om den kan komma väl till pass när jag blir själv nästa vecka om damen har en sån dag när hon inte alls vill vara på egen hand. Hur kommer det sig att du ska byta sele förresten?

Vitsippa, jag trodde i min enfald att "alla" gravidförsäkringar var sådana som övergick till barnfösäkringar sen?! Sån var den jag tog hos förenade liv iaf. Hoppas vattengympan var riktigt skön!

Juristen, den gången vill de fråga om du någonsin (inte bara i ditt nuvarande förhållande) upplevt sexuellt tvång eller våld i någon form, så de vill att du ska kunna prata fritt om det är något du vill ta upp. Mmm njut av sovmorgnar nu! Flört

Äntligen lite sol idag, jag är så trött på allt regn regn regn, som har varit de senaste veckorna.

Tarda krya på dig och hoppas att du och alla andra får en riktigt bra helg!
  • Stella Kardunn

Hej på er,

Vi har faktiskt ställt undan Calma flaskan igen, R sög i sig en hel del luft med den också och det kändes som om hon inte gjorde några egna pauser ändå när hon sög, så vi provade MAM flaskorna igen och det känns som om de funkar bättre faktiskt. Om det haft effekt på hur hon tar bröstet eller inte har jag faktiskt inte märkt av egentligen, men det känns som sagt att det funkar bättre med "gamla" flaskorna vid själva flaskmatningen.

Angående barnförsäkring så ringde de från Trygg Hansa igår och ville göra ett hembesök för att prata försäkringar (de får tydligen listor när barnen är ca 4 veckor och börjar ringa) så vi har bokat in ett besök nästa vecka. Jag vet ju att min gruppförsäkring inte är "den bästa", för det är väl aldrig gruppförsäkringar så de får komma hit och presentera sin i alla fall.

Hur gick det att åka till Sthlm Liffan? Gjorde ni många pauser eller?

Oj oj, nu är det verkligen upplopp på gång för Vitsippa och Juristen, så himla spännande, jag som inte sett er med stora magar heller...attans, men ni får ta några fina kort och visa sen!

Själv är jag inne på andra dagen på egen hand, har gått bra hittills, men det känns lite knepigt måste jag säga och vädret hjälper inte till heller, regn och regn Obestämd I morse var vi på BVC igen också, R väger nu 3.235 gr och kurvan verkar gå "rakt uppåt" på det sätt som sköterskan vill.

• Stella Kardunn
    Vattuman skrev 2011-09-20 15:10:40 följande:
    Miss Star, jag kanske kan svänga förbi dig när jag är i närheten - om det passar? Går ju hemma och dräller efter nästa vecka...
    Det får du jättegärna göra! Jag är ju mest bara hemma, man hinner inte så långt med någon som ska ha mat var tredje timme Drömmer

Den 3 oktober kommer min mamma och jag vet inte riktigt hur länge hon stannar, men du är självklart välkommen när som helst ändå, tänkte bara så du vet.
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?