Inlägg från: Stella Kardunn |Visa alla inlägg
  • Stella Kardunn

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hej hej, här är jag...och nej inget på gång här känns det som....Igår övade jag på tensapparaten, packade "klart" väskan, monterade basen till babyskyddet i bilen och brände magen lite när vi fikade på altanen. Idag fick vi en spjälsäng samt att vi fick låna en babysitter, så nu kan jag verkligen inte komma på fler anledningar till att Knyttet inte ska förstå att vi verkligen vill att han/hon ska komma snart...Sambon däremot har börjat ställa in sig på att det blir en september bebis...

Liffan jag har ju ingen erfarenhet av baby blues, men vill minnas att man pratade om just dag 3 som en riktigt känslig dag på föräldragruppen, så jag tror du är högst normal Glad skönt att det lättat nu iaf och var rädd om dig!

Skönt att det verkar flyta på för dig också Kissie, trots objudna gäster och bråkig rygg, du får passa på att vila ordentligt nu medan sambon också är hemma.

Trevlig kväll på er alla!

• Stella Kardunn

Jahapp, då ska jag ge mig in i bakdjungeln igen...Grannen hade plommon i överflöd, så jag tänkte prova att göra Leilas Plommonroyale, sen ska jag ställa mig och steka tunnpannkakor är tanken...så med andra ord, här föds inga barn idag heller Flört

• Stella Kardunn
    Vattuman skrev 2011-08-22 18:25:18 följande:
    Låter gott! Blir det några över får du göra av dig!
    Jag gjorde våfflor med grädde o sylt igår, det var inte heller fel...
    Jag var tråkig och frös dem ogräddade, så ingen har fått smaka ännu Flört idag gjorde jag marmelad med kanel och vanilj på resten av plommonen så nu är de "äntligen slut" men i gengäld har jag helt bruna naglar och fingrar trots idogt skrubbande Skrikandes hoppas sannerligen marmeladen är god nu!

Mmm våfflor är också gott, läste ett recept från Ica igår där man skulle ha kanel i våffelsmeten och servera äppelgrädde till, lätt jättegott tyckte jag, så det får provas vid tillfälle.

Att det blir trångt i magen kan jag skriva under på också! De senaste kvällarna har min mage verkligen stått ut åt alla möjliga håll och sett allmänt galen ut när vilda bebin varit i farten...

Hoppas föräldrarna anlänt ordentligt nu Liffan, så ni får visa upp lilla underverket!

Önskar alla en trevlig eftermiddag!
  • Stella Kardunn

Dagen BF idag då...men icke, barnmorskans bedömning var fortfarande ruckbar, men på god väg till helt fixerad...om det nu är något tecken...Köpte kräftor till lördagens kräftskiva när jag handlade på vägen hem idag, min förhoppning är dock fortfarande att de inte blir ätna på lördag Drömmer

Vilka perfekta gäster som har mat med sig Kissie, men man brukar kunna lita på mammor Cool och jag tycker du ska se till att få komma på kontroll bums, stygnen måste helt klart ses över om de orsakar sådana besvär och ännu värre om det skulle läka ihop fel.

Välkommen i klubben Juristen, jag har sovit oerhört lätt hela graviditeten känns det som och har också haft några sådana där sömnlösa nätter, men tack och lov är de få än så länge så jag hoppas du klarar dig bra också! Däremot hoppas jag du har tokfel om september!

Liffan hoppas återbesöket gått bra idag och att bristen på mjölk bara är ett hjärnspöke. Fick du sy mycket förresten?

Määh jag har inte fått ikea katalogen ännu!! Har i och för sig fått den på pdf i mailen, men det är inte lika roligt så jag har väntat på den "riktiga upplagan" Annars är allt som vanligt här Macpau...tyvärr eller vad man nu ska säga. Vad skulle ni fynda på Ikea då?

• Stella Kardunn

Ytterligare en veckostädning avklarad med förhoppning om att det blir det sista före Knyttets ankomst...sen tittade jag på ett gammalt Greys Anatomy avsnitt där de fick in en gravid kvinna från en bilolycka, så nu är tårkanalerna också städade...

Va skönt att allt verkade vara okej igår Liffan, jag hoppas det andra bröstet kommer igång som det ska också!

Ja den inre hade jag koll på, hoppas den läker som du ska och att du börjar känna dig lite starkare igen efter blodförlusten. Två stygn låter inte jättefarligt så jag utgår ifrån att det var mer "rutin". Ha nu det riktigt skönt med Lillan och resten av familjen!

Hoppas ni har en bra semester Tarda!

Macpau, ikea katalogen kom igår

Jag hoppas alla får en riktigt bra avslutning på veckan!

• Stella Kardunn

God förmiddag i tråden, här verkar det som om Knyttet kanske börjat fundera på att komma ut ändå. Har haft lite ont i hyfsat regelbundna cykler sen runt tvåtiden i natt och de har inte avtagit under morgonen, men de är fortfarande inte så täta att jag tycker det varit någon mening att ringa till sambon att han ska komma hem.

• Stella Kardunn

Hej tjejer, vi lever! men herrejösses vilken omställning det här blev!

Förlossningen gick bra och rätt fort tror jag. Jag vaknade runt halv två av att jag var jätterisig i magen natten mellan torsdag och fredag (hade varit dålig i magen sen i onsdags morse, men nu vaknade jag alltså av att jag måste upp) när jag la mig igen kände jag att jag började få "mensvärk" som omväxlande satt bak i ryggslutet eller framtill mer mot äggstockar/ljumskar. Låg vaken ett par timmar och hade lite känningar men somnade av efter 4 igen och när J's klocka ringde sa jag att jag nog hade lite förvärkar på gång, men att jag inte kände något mer och att sånt kan ju hålla på flera dagar så han åkte till jobbet som vanligt. Jag sov av och till ett par timmar till men gick sen upp strax efter 8.

Åt frukost och donade som vanligt, men vid niotiden började jag faktiskt kolla lite hur ofta de kom och hur länge de satt i, allt enligt konstens regler, men tyckte de var för ojämna för att det skulle vara något annat. Vid halvett tiden kom J hem från jobbet trots att vi inte bestämt något och vilken tur att han gjorde det! Då hade jag precis satt på tensapparaten och det gjorde rätt ont, så vi började klocka igen. Runt halv tre började J ringa förlossningen (upptaget hela tiden) och jag skulle envist duscha, hänga tvätten osv medan jag gick som en ostkrok här hemma.

De sa att vi gärna fick komma in och göra en kontroll men kanske inte stanna....

Nåväl för att göra en lång historia lite kortare. 15.05 skrevs jag in, då var jag 7 cm öppen. En timme senare var jag helt öppen och 17.16 är vårt lilla mirakel född!

Vi kom hem i måndags eftermiddag men fick åka tillbaka för vägning och kontroll till BB på tisdagen och igår fick vi åka till BVC för vägning. Lilla Rebecka (som hon ska heta) är trots allt lite liten (2 620 g vid födseln) och har haft svårt att få i sig tillräckligt med mat från mig, så jag har varit rätt förtvivlad i omgångar och känt mig som världens sämsta mor. I tisdags fick vi dock "äntligen" börja med tillägg för att få henne att börja gå upp i vikt (hon har stått stilla mer eller mindre sen första förlossningraset). Så nu kör vi enligt schema var tredje timma....Först prova att amma, därefter får hon vad jag pumpat ut gången före i flaska och sen mäter vi upp resterande mängd och ger tillägg, så nu känns det bättre, men man blir rätt bunden hemma. Hela proceduren tar ju ca en 45 min minst varje gång (beroende på hur länge hon vill försöka äta från mig) och sen är det bara drygt 2 timmar kvar till nästa gång....och apropå det, nu är det snart dags igen.

Det blev en rätt lång utläggning det här till sist, men jag tänkte det är lika bra att försöka ta allt nu när jag äntligen är här, förlåt för dröjsmålet och tusen tack för alla lyckönskningar!

I will be back!

• Stella Kardunn

Tusen tack för allt stöd tjejer Hjärta (och länkar mm Tarda Hjärta) Vi kämpar på här och idag hade vi faktiskt en stor glädjestund när lilla R faktiskt tog tag och höll fast och sög av och till i 10 minuter, hon satte dessutom igång min utdrivning ordentligt så när jag sen pumpande fick jag ut mer än jag någonsin fått. Gången därefter var inte lika lyckad, men det känns ändå så himla bra att vi lyckades en gång!

Tarda, du har helt rätt, naturligtvis ska vi precis som alla andra hålla koll på hennes hungersignaler och erbjuda mitt bröst/annan mat, så snart hon vill. De där 3 timmarna är längsta tid det får gå mellan mattillfällena, dvs om hon inte vaknar självmant (som hon inte alltid gör på förmiddagen t ex) så måste vi väcka henne när det gått 3 timmar. På kvällen är hon nog som jag tolkar det att era bebisar är med, hungrig ofta och rätt vaken. På kvällarna är också oftast de tillfällen hon är mer eller mindre helt ointresserad av att försöka amma.

....och ja det handlar mycket om greppet, hon tar gärna tag (ofta lite för dåligt tag men ändock) men sen suger hon bara 2-3 ggr innan hon släpper/blir för ivrig/somnar. Ibland blir hon dock ledsen bara jag försöker "lägga henne i position" och då får man såklart avbryta och se om man kan försöka igen så hon inte känner det som ett tvång.

På onsdag ska vi få komma till amningsmottagningen på BB igen så de kan se om vi kan göra något åt tekniken och i morgon kommer BVC sköterskan på hembesök och ska också kolla lite.

För att ytterligare göra det hela aningens krångligare, så var vi dessutom hos ortopeden i torsdags och fick en sk Frejka kudde eftersom det upptäcktes att hon har en instabil höft vid undersökningen dagen efter födseln. Så nu är hon vår lilla trafikkon/groda och med andra ord väldigt mycket bredare och stelare nedtill än upptill.

Nu blev det sådär långt igen Skäms ursäkta mitt ego...

Kissie, va skönt att du blev av med stygnen, måste varit en stor lättnad!

Juristen, Vitsippa njut av sista tiden nu, även om man gärna vill träffa den nya familjemedlemmen så fort som möjligt och kan tycka det är jobbigt att vara gravid, har åtminstone jag kommit på mig själv med att sakna den där bulan ibland även om jag är otroligt glad att ha henne hos mig på utsidan nu.

Jag hoppas ni får en riktigt trevlig lunch på fredag!

Stor kram till er alla Hjärta

• Stella Kardunn
    Tarda, du har helt rätt, det är höftledsfluxation hon har, dvs i det här fallet betyder det att hon har en instabil högerhöft. När vi träffade läkaren dagen efter förlossningen sa hon att hon hörde det klickade i högra höften när hon böjde ut benen i grodposition, sen höll hon upp bägge benen och visade att hon hade veck på baksidan av högra låret men inte på det vänstra, så hon skrev en remiss till ortopeden direkt. Dit fick vi alltså komma i torsdags och ortopeden konstaterade som sagt att hennes höft var instabil.

Byxan är som ett plaströr som hon ligger i som håller hennes ben i sk grodposition, vilket är den position där hennes höft är stabil. Hon ska ha denna på sig över kläderna dygnet runt i 6 veckor nu och förhoppningen är att det ska räcka för att stabilisera höften.

Liffan det stämmer med vad vi har märkt också, hon verkar inte bry sig särskilt alls, vilket är det viktigaste! För oss innebär det såklart att blöjbyten blir krångligare, att vi inte får gosa hud mot hud och som sagt att hon antagit formen av världens sötaste lilla trafikkon Cool

I övrigt hade hon gått upp 220 gr sen i fredags och väger nu 2.820 gr, vilket innebar att vi fick "frikort" på natten, dvs hon får bestämma när hon vill ha mat istället för att vi väcker henne var tredje timma oavsett.

Nej tyvärr Tarda, min mjölk har inte riktigt kommit igång i någon raketfart tyvärr, vilket nog hade underlättat lite med tanke på att hon verkar vara en otålig dam. Jag sörjer lite att vi inte fick till en bättre start, men jobbar på att släppa det så mycket jag kan och jobba vidare på de förutsättningar vi har för att må bättre själv och därmed förhoppningsvis kunna bidra bättre från mitt håll. Jag skulle jättegärna låna din sele om du inte behöver den just nu! Vi har fått låna en babybjörn, men det dröjer ju innan hon kommer att kunna prova den.

Uff jag får nog börja skriva fler förkortningar om jag inte ska ta över hela sidan med mina maratoninlägg snart Drömmer
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?