Macpau skrev 2010-03-01 11:35:55 följande:
Jag har ätit 6 kurer med pergon (alla läkare säger olika-vissa att man kan äta varje månad, vissa säger äta 1, uppehåll 1 osv...jag fick ordinationen at täta 2, uppehåll en månad. Jag åt alltså 4 kurer till efter mitt ma, men utan resultat då alltså. Jag blev gravid efter 2 kurer med pergon (den månaden jag hade uppehåll). Enligt statistiken så är de första 3-5 kurerna de som ger bäst resultat, sen så går det ner för varje gång...vet inte varför det är så (eller heller sanningshalten i detta påstående). Kolla gärna med läkaren! Då pergoeffekten sitter i nån månad efter man ätit kuren så blir den 2a kuren lite starkare (iallafall för mig), om man uttruycker sig så. Det var alltid i samband med den andra kuren jag fick ont i äggstockarna. Men som sagt, alla reagerar olika och läkarna på SU säger olika, man får helt enkelt prova sig fram. Bieffekterna...det mest uppenbara var svettningarna/vallningarna (speciellt på nätterna). Det var helt galet..jag gick ibland & la mig på badrumsgolvet då kaklet var kallt :). Annars hade jag inga fler biverkningar mer än ont precis innan/vid äl och viktökning. Jag har gått upp ca 3 kg (har annars inte lätt att gå upp i vikt). Så ca 1/2 kg/kur gick jag upp..och de verkar envisa de där kilona då de sitter kvar :=)
Jag kan inte annat än instämma med dig...
Min läkare tillhör "äta varje månad" kategorin.
Jag blev gravid efter hmm 5-6 dubbla kuren på rad (hade ätit 4 enkla på rad innan dess). Själv inbillar jag mig dock att det var spolningen 2 månader innan som gjorde tricket. Nu väntar jag på mensen (som jag känner är på väg) för att börja på min 3:e dubbla kur efter MA't, fick en månads ofrivilligt uppehåll när Pergotime var restnoterat överallt i februari)
Bieffekterna är samma för mig, oerhörda svettningar på natten (kan vakna "i panik" på natten och slänga täcket och katten all världens väg), samt mycket kraftigare smärtor vid ÄL och mens. Övriga biverkningar såsom yrsel, trötthet osv törs jag inte säga att jag har då yrseln lika gärna kan bero på att jag har lågt järnvärde och årstiden gör mig trött och seg i allmänhet.