Lilla Pyret: Vi har Vortex till Siri, vet inte om Nubunette fungerar likadant men här har det varit fasthållning som gällt. Jag satte henne i mitt knä med hennes rygg mot min överkropp, tog ett tag med min ena arm runt hela hennes överkropp och låste fast hennes armar, sedan tog jag hela vortexen i handen, tryckte en dos och flyttade snabbt som attan fram handen till masken och så höll jag med handen runt masken och mot hennes ansikte.
Visst är det jobbigt när de gråter och skriker men som en sjuksköterska på akuten sa, när hon väl andas in mellan skriken så andas hon ner väldigt djupt iaf.

Man får se det lilla positiva med det. Nu när hon är äldre, korrigerat snart 23 månader så sitter hon snällt i knät och varken fasthållning av armar eller mask krävs.
Om hon får Ventolin/Airomir så kan det vara den som gör henne speedad. Hjärtklappning och att vara lite speedad är väldigt vanliga biverkningar. Samma med Pulmicort. Inte hjärtklappning men lite extra igång. Fast värst är det de gånger när Siri behövt Betapred (alltså kortison fast i tablettform istället för inhalation, mycket högre dos). Senast så kröp hon runt i cirklar på knä, bara knä och med händerna flaxande över huvudet.
Siri började på förskola i augusti, då var hon 20 månader/eller 17 korrigerat. Det har gått väldigt bra. Visst var hon förkyld konstant första två månaderna men sedan har det blivit mycket bättre. Hon älskar sitt "dadit" och har äntligen kommit igång lite med talet, vilket jag tror är tack vare personalen och barnen på förskolan.
Nu har Siri varit väldigt förskonad från sjukdomar och komplikationer så vi skulle utan att tveka åka utomlands nu om vi skulle komma iväg. Jag skulle väl packa en hel väska full med "bra att ha" och massa mediciner
När det gäller försäkrningar så har vi bara en olycksfallsförsäkrning än så länge men ska höra av mig til TH för ny utredning nu igen, eftersom 18-månaderskontrollen är gjord. Tror inte det blir beviljat denna gång heller men jag ska iaf prova.