• Frila2

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

ISSEN skrev 2011-04-14 22:29:30 följande:
    22+5 är jag i idag! Ni måste ha haft en grymt jobbig resa när hon föddes! Jag tyckte det var jätteroligt då min minsta föddes i v 26+2! Vet ni varför hon kom så tidigt? Och skönt att hon mår fint idag! Va och träffade min läkare idag på Huddinge och jag slapp att bli inlagd! Tappen var idag 20 mm och helt stängd, dock har mitt cerklage glidit en aning men inte oroväckande enligt läkaren! Hon var jättenöjd och inte orolig alls så nu är jag mkt lugnare!
    Låter väldigt bra och om du är lugnare är ju även din kropp det.
    En kompis hade helt utplånad tapp och öppan 3 cm i v 25+ och lilltjejen föddes först i v 37. En mamma som vi träffade på neonatal fick första barnet i v 27, vid andra barnet hade hon utplånad tapp i v 23 men gick till 41 veckor innan han föddes =)
  • Frila2
    Livsglädjen skrev 2011-04-15 18:57:09 följande:
    Åh, vad skönt att du fick Trombyl iaf! Behövde du argumentera eller "fick" du det bara?
    "Risken för TTTS minskar dramatiskt." Du är nog lite rolig också Det är ju bara med enäggstvillingar som risk för TTTS finns... (jag vet att du vet )
    Behövde inte tjata alls :) Han föreslog det och frågade "är du intresserad?" Då tänkte jag lite försiktigt om han läst remissen eftersom hon lovade att skriva i remissen att jag själv tagit initiativ till Trombyl. Men han ville kanske inte vara för positiv till det kanske.
    Ja, jag sa faktistk att risken för TTTS försvann nu när man vet att det finns två moderkakor och de ligger helt separerade från varanra men då sa läkare nr 2 "man kan aldrig säga 100 %" så jag garderade mig helt enkelt =) Har nu fått veta att det inte alls behöver bara tvåäggs bara för att de ligger separerade och har var sin moderkaka utan kan vara enäggs som delats väldigt tidigt, redan i äggledaren. Suck. Här tror man att man har koll
  • Frila2

Jättestort grattis JennyC! 2300 g är väl ganska perfekt sådär i början =)

• Frila2
    Erkens mamma skrev 2011-04-23 01:26:11 följande:
    I torsdags var vi på återbesök på neo. Läkaren konstaterade liksom vi att han fortfarande är "sen" men att han fortsätter att utvecklas efter sin egen kurva. Jag hade hoppats att han skulle skriva ut oss nu men han ville ha oss tillbaka hösten 2012 för en psykologbedömning. Det är ju på ett sätt bra att de tar det hela på allvar men känns lite överdrivet ändå.
    Nåväl -han tyckte att det kunde vara bra att ha honom dokumenterad speciellt som jag ju gärna vill att han ska gå i skolan med -09:orna. Han skulle ju ha varit en 09 men föddes 08.

Hur har ni andra tänkt kring detta, eller hamnar era på "rätt" år? Jag har ett barn född i dec som har börjat skolan redan. Han är jätteduktig på mycket men det märks stor skillnad på honom och de som är födda tidigt på året iallafall. Då är han född 2 timmar före bf -för Elias är ju läget ett annat...
    Jag tänker precis som du om skolstart. Siri är född 22 dec -08 och var beräknad till 11 mars -09. Jag vill att hon ska börja skolan med 09:orna. Hade hon varit en kille hade jag nog känt det ännu mer eftersom som pojkar rent generellt är senare än flickor när det gäller de första åren i skolan. Hade hon varit beräknad till nov - dec och fötts sommar/höst så hade det inte varit något att diskutera, då är ju hon även korrigerat på rätt år men när det blir som det blivit för oss här så känns det som det enda rättvisa mot barnet.
    Har aldrig tänkt på att det skulle kunna bli svårigheter att få igenom  att börja senare. Vet att vår neo-läkare tyckte att våra tankar om detta var bra men vi har ju ingen kontakt med dem längre. Får väl höra av mig till dem om några år om det blir problem. Jag tänker nämligen se till att Siri får gå ett extra år på förskolan. Jag vill inte att hon går upp i förskoleklass, se alla i klassen gå upp till skolan och själv är kvar i förskoleklassen ett år till. Då är det bättre att hon går kvar på förskolan där hon känner folk och går upp i förskoleklass med -09barnen.
  • Frila2
    Cocco skrev 2011-04-23 20:15:41 följande:
    MIn kompis hade två moderkakor till sina i början men när de kom ut så var det bara en moderkaka. Som då antagligen hade växt ihop. Osäkert om de är enäggs eller tvåäggs hon skickade in DNA-analys. Får väl veta om några veckor.
    Åh så då kan det ju ändras längre fram då ju. Detta verkar vara landet av "ingenting går att säga med säkerhet". =)
  • Frila2
    Trolltoka skrev 2011-04-26 20:15:14 följande:
    Fast kom på nu att det kanske kan ha å göra med att hon sedan förra sommaren inte varit något på dagis och vi inte har några lekparksmöjligheter/sociala möjligheter där vi bor också... Hoppas för hennes skull det rättar till sig när hon börjar på dagis.
    Sedan kan det ju vara att vissa barn helt enkelt är mer försiktiga än andra barn eller kanske mer försiktiga när mamma ser på. Siri vill absolut inte åka rutchkana, leka i sandlåda etc själv när jag är med utan ska hålla handen och få hjälp att klättra upp, hålla handen när hon åker ner, hålla handen när hon klättrar i och ur sandlådan... Mamma har hämtat Siri på förskolan flera gånger nu sedan det blivit varmare och har varje gång sagt att Siri i princip springer upp för trappstegen till rutchkanan och slänger sig utför den utan minsta assistens från någon vuxen men är jag (eller hennes pappa) med så kan hon ingenting alls, knappt gå ut genom dörren själv där det finns ett trappsteg. =) Jag har dessutom alltid försökt få henne att göra saker själv och inte vara överdrivet rädd när hon gör saker.
  • Frila2
    bdmc skrev 2011-04-29 19:53:07 följande:
    vår lille prematurson är nu 7 veckor gammal. imorgon är han v 34+0. så han skulle inte kommit än på 6 veckor. men på söndag ska vi få åka hem med honom med hemsjukvård. kommer vara på sjukhuset för undersökningar osv men hemma för övrigt. såååå skönt det ska bli att få en vardag. om man nu kan få det med en 1500g bebis som äter var 3timme....
    tanken är att han imorgon ska bli av med hjärtövervakningen. det är det enda som hindrar en hemgång. hemsjukvård kan man få från 34+0 och de tar aldrig bort hjärtövervakningen förrän 34+0. 
    jag har mycket svårt att förstå hur vår lille kille på 1500g ska kunna sitta i bilbarnstolen... men personalen säger att det går..... med filtar runt honom...
    Vi hade Maxi Cosis babyskydd och då kunde man köpa till en kudde som sattes fast så små barn kom upp lite grand. De använde vi tills Siri vägde ca 4 kg, då tog vi bort det och hon satt bra även då.
  • Frila2

Och vi som inte fått mat på sjukhuset överhuvudtaget levde på hamburgare från grillen i närheten och mackor.   Stå varje kväll hemma och göra matlådor fanns inte på kartan. Inte en chans att vi hade orkat. Det blev mycket pizza på kvällarna. Ingen mikromat fanns att köpa (ja, i affären) och kylskåpet och frysen var så små och överfulla att vi helt enkelt struntade i att äta.

• Frila2

Men alltså, får man mat på vissa neonatalavdelningar? Jag har aldrig hört talas om det. Vi fick kaffe och te men fick betala 5 kr per kopp. Vilket skillnad det är. Som sagt så hade man en minikyl och en minifry hela avdelningen (beläggning är max 21-22 barn så tänker er antalet föräldrar). En anledning till att vi inte orkade vara där så många timmar varje dag var att det inte fanns möjlighet att vila eller sitta och äta på ett ok sätt.

• Frila2
    klaramamma skrev 2011-05-04 12:04:52 följande:
    Vi hade ett föräldrarum där vi kunde sova och äta, liten tv och kylskåp, i ca 2 veckor och till detta föräldrarum ingick ett mål mat om dagen, allt gratis. sen bodde vi hemma och turades om och jag kommer faktiskt inte ihåg om vi fick mat då( kasst minne, var ju i januari:)) Men så länge en föräldrer bor på sjukhuset var det mat i allafall.  Nu har ju neo i kristianstad blivit ännu bättre och funktionellt för föräldrar, då de byggt ut . Haha, jag hör själv hur stolt jag är över vårt lokala sjukhus!
    Ja, ok. Vi fick ju inte bo på sjukhuset mer än sista veckan innan hemgång så 8 veckor åkte vi fram och tillbaka. Föräldrarum finns inte så någon vila kan man inte få. Man delar ett litet rum som har två fåtöljer och två st tvåsitssoffor samt ett litet matbord med ja, 40 föräldrar. Nu är det många som fortfarande är inlagda på BB och de både åt och sov där och var inte i det gemensamma föräldrarummet så mycket.
    Tycker att det är väldigt orättvist att det är så olika. Det fanns ju inte ens fotpallar för varje fåtölj inne hos barnen på salarna så man fick slåss om dem. Sitta tre timmar i en fåtölj utan att kunna lägga upp benen är inte roligt.
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17