Erkens mamma skrev 2011-04-23 01:26:11 följande:
I torsdags var vi på återbesök på neo. Läkaren konstaterade liksom vi att han fortfarande är "sen" men att han fortsätter att utvecklas efter sin egen kurva. Jag hade hoppats att han skulle skriva ut oss nu men han ville ha oss tillbaka hösten 2012 för en psykologbedömning. Det är ju på ett sätt bra att de tar det hela på allvar men känns lite överdrivet ändå.
Nåväl -han tyckte att det kunde vara bra att ha honom dokumenterad speciellt som jag ju gärna vill att han ska gå i skolan med -09:orna. Han skulle ju ha varit en 09 men föddes 08.
Hur har ni andra tänkt kring detta, eller hamnar era på "rätt" år? Jag har ett barn född i dec som har börjat skolan redan. Han är jätteduktig på mycket men det märks stor skillnad på honom och de som är födda tidigt på året iallafall. Då är han född 2 timmar före bf -för Elias är ju läget ett annat...
Jag tänker precis som du om skolstart. Siri är född 22 dec -08 och var beräknad till 11 mars -09. Jag vill att hon ska börja skolan med 09:orna. Hade hon varit en kille hade jag nog känt det ännu mer eftersom som pojkar rent generellt är senare än flickor när det gäller de första åren i skolan. Hade hon varit beräknad till nov - dec och fötts sommar/höst så hade det inte varit något att diskutera, då är ju hon även korrigerat på rätt år men när det blir som det blivit för oss här så känns det som det enda rättvisa mot barnet.
Har aldrig tänkt på att det skulle kunna bli svårigheter att få igenom att börja senare. Vet att vår neo-läkare tyckte att våra tankar om detta var bra men vi har ju ingen kontakt med dem längre. Får väl höra av mig till dem om några år om det blir problem. Jag tänker nämligen se till att Siri får gå ett extra år på förskolan. Jag vill inte att hon går upp i förskoleklass, se alla i klassen gå upp till skolan och själv är kvar i förskoleklassen ett år till. Då är det bättre att hon går kvar på förskolan där hon känner folk och går upp i förskoleklass med -09barnen.