• Frila2

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Ja, resorna är helt galna!! Tänk den stackarn som bor i Malmberget och får en liten innan v 28. Hur långt ska man åka då? Jag har ju ändå haft tur som haft nära till sjukhuset (2 mil drygt tror jag). Man ska bo i eller i närheten av en relativt stor stad för att ha bäst förutsättningar när det gäller sjukvård. Tyvärr. Fast många gånger kan VC mm vara bättre i små orter, även småsjukhus på vissa områden.

Detta med mat har gjort att jag denna gång ska vara förberedd. Jag ska i sommar rensa och slänga allt i frysen och därefter göra storkok i mängder. Jag lär ju vara sjukskriven hela sommaren och jag hoppas att jag mår bra så länge att jag hinner fixa matlådor. Nu behöver vi ju även göra matlådor till Siri för är föräldern som är hemma trött blir det ingen mat lagad hemma.

Tips på mat som håller några månader i frysen? Vet att potatisbaserat brukar bli trist.

• Frila2
    jennyc skrev 2011-05-04 15:28:23 följande:
    köttfärsrätter är det enda jag vet håller sig ok länge i frysen...man behöver ju t.ex inte frysa in pasta till t.ex köttfärssås om man sen har möjlighet att tillaga pastan vill säga :D
    Ja, köttfärsrätter är ju bra. Hm, kommer nog vilja förbereda allt, även om det kanske smakar lite sådär :) Bättre än ingen mat alls. Undrar om jag överhuvudtaget kommer hinna laga mat? Jag är van vid ett lugnt barn ju....

Hur går det för dig? Har ni det bra hemma? Har du kommit in i det hela?
  • Frila2
    jennyc skrev 2011-05-04 15:44:06 följande:
    ja, de lättaste är ju att göra allt klart ;)

här går de jättebra! :D Nicolina vägde så mkt som 2895 i måndags och hade växt 5 cm på 3 veckor :O så nu mäter hon 52 cm...hon äter och sover...börjar redan bli stadig i nacken och så har hon kommit på att om man flirtar med mamma så skrattar mamma och då kan man ju flirta lite till :D pratar i sömnen gör hon så på nätterna vaknar jag av att hon liksom skrattar till, suckar högt eller bara pratar...tror hon är vaken och är hungrig eller tappat nappen men näe...hon låter så lycklig och nöjd när hon pratar med sig själv också, underbart att höra...och konstigt nog har hon en del prematurknorr för sig...avtagit lite men knorrar väldans

lugna barn är ju underbart men de känns som att jag kommer få igen snart...2 snälla barn hittills...trots eller så blir tredje barnet ett monster

hur går de med dig?
    Åh så kul att allt är bra. Så stor hon är nu! Ha, det är så underbart när de kommer på att de kan linda en runt lillfingret, det går fortare än vad man tror Vänta tills hon börjar skratta, du kommer smälta.
    Mysigt med prematurknorret. Spela in det! Vi trodde att vi hade all tid i världen att spela in Siris fiskmåsljud men en dag var det borta.

Nr 3 kommer bli vild! Måste bli så.
    Tack, här är det ok. Ätit Trombyl några veckor nu. Ska inte på några som helst kontroller innan v 20 vilket jag tycker känns lite olustigt. Idag upptäckte jag att det skummade lite när jag kissat (detaljer, jag vet...) så jag blev genast orolig för det gjorde så när jag läckte protein. Ska ta med mig ett urinprov och åka till mvc imorgon tänkte jag. Annars går det bra och magen är jättestor redan.
  • Frila2
    jennyc skrev 2011-05-04 16:30:10 följande:
    ja de lär sig läskigt fort...räcker med hennes "jag är så nöjd med livet" leenden för att jag ska förstå att när de riktiga som är till mig kommer bli farliga :D

ja jag tänkte spela in men de är som du säger...man tror sig ha all tid i världen...får väl helt enkelt bara ta tag i det...de är ju så sött och de låter som vi har en alldeles egen liten get

hade heller inga direkta konroller innan v.20. första ul i v.10, inskrivningen nån vecka innan sen inget förrän rul i v.18 och en bad jag om ett extra besök v.19 för jag va orolig och fick ett tul i v.20, först efter v.24 började vi kolla blodtryck och urin 2ggr/vecka

tyckte också min mage va ättestor då...de va den också men vänta du ;) den blir inte mindre direkt :P när har du bf? augusti?
    Spela in det idag! Imorgon kan hon ha slutat låta som en get =) Kul, Siri lät som en get ett tag, sedan var det väldigt mycket fiskmås och sedan get igen ett tag. Undrar om prematurer rent generellt knorrar väldigt lika?

Tycker att det är sent att kolla först i v 20. Från v 20 ska jag lämna urinprov och kolla tryck varannan vecka eftersom de det finns rätt stora risker denna gång.
    Det roliga med livmoderns storlek är att jag aldrig upplevde den där stora magen (ja, ni känner ju igen det). Min livmoder var i storlek av v 24 när Siri föddes och jag sov på mage natten innan hon föddes. Tyvärr inte BF i augusti. Inte förrän 3 november är det dags, är i v 14 nu. Men eftersom det är tvillingar är livmodern mycket större än när det är en. I v 30 med tvillingar är livmodern lika stor som i v 40 med enlingar. Redan nu har jag en rejäl kula och livmodern är några cm nedanför naveln. Med Siri gick livmodern aldrig över navelhöjd.
  • Frila2
    jennyc skrev 2011-05-04 17:52:08 följande:
    ja jag får nog göra det :D hon är ju ändå född i 36+5 så att hon gör dessa knorranden är för mig obegripligt? men kul att få höra igen :D Tror vi lyckades få med Max's knorr på en filmsnutt men de va inte det vi skulle få med egentligen :D de är nåt visst med det ljudet ;)

varannan vecka va väl lite väl glest? fast vi överdrev istället

När jag väntade Max tyckte jag att jag va stor, grannarna tyckte det också så då inbillade jagmig ju inte tyckte jag men även jag sov på mage tills han kom...först nu när jag jämför korten kan jag se att denna gången va jag ju jättestor! :D ar förvisso inga bilder från efter v.20 med Max men kn ju ändå jämföra fram tills dess :P

oj är de så länge kvar...tyckte de va så längesen du sa att du va gravid men tji fick jag :D tidsuppfattningen här är inte som den ska heller...men tvillingar brukar ju komma tidigt ändå fast de anses fullgångna tidigare än ensambarnen :D så november tror jag ju inte...jag gissar på skiftet mellan september/oktober då om inget händer innan dess men nu står du ju under koll och äter ju blodförtunnande.

Har ni planerat nåt om vila i denna graviditet? kan ju va bra att inte göra allt för mkt ;)
    Ja, det får nog bli varannan vecka i början så får vi se.
    Håller med, känner också att jag borde vara mycket längre gången :) Men jag började ju fråga om Trombyl redan innan jag var gravid. Mitt mål är att få tvillingarna i september. Första veckan i september innebär v 32 och det hade varit fantastiskt! Sedan kan jag drömma lite om v 36 men jag tror inte att det är realistiskt.

Vi har inte diskuterat vila alls faktiskt men jag har själv läst på att tvillinggravida sjukskrivs i v 25 som standard, jag går på semester i v 22 och är klar med skolan i v 19. Jag räknar just nu med att jobba tre veckor i juni. Men jag har förvarnat min chef om att jag inte vet om det kommer bli så att jag kan jobba. Men mår jag bra så hoppas jag ju.
  • Frila2

Cloudberry: Att dte kan vara sådant skillnad på sjukhusen! Att inte ens ha en affär inom rimligt avstånd känns helt tokigt.  Det måste ju finnas en gemensam policy för vad som ska ingå för föräldrarna.

Åh, är du från Malmberget? Min svärmor är från Hakkas =)

Tack för jättebra tips om mat! Superbra. Ska skriva upp och kolla recept så det finns.

• Frila2
    mammamumin skrev 2011-05-05 10:31:24 följande:
    Hej

Måste bara dela med mig, jag blev så glad, Ante är uppe på normal kurvan för längd!! (vikten är ju långt efter, men det spelar mindre roll)
    Tänk för ett år sedan låg han nere på -4 SD för längd och nu har han alltså "växt ikapp" helt otroligt..
    Åh så roligt! Det är så härligt när de är uppe på normalkurvan. Man är ju inte direkt van. -4 och nu på normalkurvan, vad han växt!
  • Frila2
    ISSEN skrev 2011-05-07 19:46:39 följande:
    Fy här är en hemsk dag idag, går in i v 26+0 (sonen föddes 26+2) så allt kommer tillnax och som att det inte var nog så har jag fått mensvärk och ökade flygningar så jag åkte in till förlossningen i hopp pm att bli lungn, men istället visade fet sig att jag håller på att öppna mig och vart satt på dropp ner strikt liggläge , får inte ens kissa.. fan fan fan vill inte föda ännu inte i v 26 igen, ingen som har en solskens historia, skulle verkligen behöva det nu :(
    En kompis till mig låg inne i v 25+, helt utplånad tapp och öppen 3 cm. Efter strikt sängläga kunde de så småningom utöka till lite rörlighet och sedan kunde hon vara hemma. Hon stängde sig igen (inte tappen tror jag, den var nog utplånad resten av graviditeten). Hennes tjej föddes i v 37 spontant. Det KAN gå!
  • Frila2
    Cao84 skrev 2011-05-29 10:53:45 följande:
    Hejsan! Idag blir vår Eira hela 2 år! Vår stora tjej var på okorr tvåårskontroll i veckan, har faktiskt gått upp mycket med hennes mått mätt senaste tiden och vägde nu 9700 g och var 84 cm lång. Utvecklingen var som normal 2 åring!

Bebisen i magen var i fredags 28+5 (samma dag som Eira kom), beräknades då väga ca 1300 g, alldeles normalt! Dock har jag nu notch på båda livmoderartärerna, den ena lite påverkad och den andra mycket avvikande.... Någon som vet mer ingående vad detta innebär? Läkarna säger att så länge bebisen växer och navelsträngsflöderna är bra så betyder det inte så mycket men de verkar inte så hoppfulla att jag kommer att gå fulltid. Jag har iaf nått målet med att passera dagen Eira kom. Vågar dock inte planera någonting i sommar, en dag i taget :)
    Grattis en dag försent! Redan två år?! Tänk så fort  det går.
    Härligt att det går så bra. Notch på livmoderartärerna är väl ett tecken på att det blir sämre men så länge det inte påverkar bebisen så är det ju ok ändå.

De skulle kolla flödet i mina livmoderartärer i v 11 men kunde inte ens hitta den högra. Ingen åtgärd ändå.
  • Frila2
    TessaCarlsson skrev 2011-07-06 10:16:32 följande:
    Hej alla fina mammor!

Vi har redan gått in i vecka 34+, helt otroligt! Idag är det dags för det sista läkarbesöket hos överläkaren på spec. mvc för att prata om förlossning. Eftersom min lilla Bo kom i v26+6 pga moderkaksavlossning som har 100% dödlighet (de ytterst få fall där barnet faktiskt klarar sig är de mammor som redan ligger inlagda på sjukhuset och där läkarteamet fångar upp vad som hänt inom tre-fyra minuter). Vi hade ju den ofantliga turen att jag redan låg inlagd och de fångade upp vad som höll på att hända innan det var för sent.

Läkaren har pratat om en 10% risk att det kommer att hända den här graviditeten också och nu när jag kommit så långt som jag har så är jag helt övertygad om att hon skulle må bättre av att få komma ut i v36-37 än att stanna i magen till v40. Risken att hon dör eller drabbas av en hjärnskada borde ju vara ofantligt mycket mindre utanför magen i v36 än i magen där de där de tio procenten finns, de procenten som håller mig vaken om nätterna, som gör att jag ibland stelnar av skräck.

Önska mig lycka till inför samtalet med överläkaren idag och att hon ordinerar en igångsättning så fort som möjligt!

Kram Therese
    Åh, härligt! 34+ är ju jättebra. Tycker det låter som att du har väldigt vettiga argument och jag håller tummarna för att läkarsamtalet idag slutar med ett datum för igångsättning

Själv är jag i v 22+5 idag och är verklilgen stoooor. Jag var aldrig såhär stor med Siri så det känns verkligen konstigt. Nu bara jag väntar och hoppas att september kommer snart Mitt mål är nämligen v 32+ och det borde vara i början av september. Nu ska jag bara genomlida sommarens värme och kombinera underhållande av en 2½ åring med vila. Inga tecken på HF än så länge. Bl tr 120/80 och inget på urinstickorna. Lämnar urinprov och kollar blodtryck varannan vecka än så länge och ska om två veckor göra UL igen för att kolla flödet i navelsträngarna och hur killarna har det där i magen. Japp, killarna. Två pojkar är det. Vilket konstigt nog skrämmer mig lite eftersom jag vet att killar har sämre chans om de kommer tidigt. Men nu tänker jag positivt
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17