EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
Jobbar fortfarande heltid förutom en timme per dag som jag är föräldraledig med Edvin.
Pellex3: Jag vet inte hur jag ska kunna beskriva hur ledsen jag är för er skull. Det är så orättvist. Varför ska vissa drabbas så hårt och andra glider igenom livet utan minsta motgång? De råd jag kan ge är att ta en dag i taget. Oroa dig inte för hur ni ska hitta boende för killarna, för det är inte aktuellt idag. Det är svårt, men det finns stjärnor inom handikappomsorgen och har man tur och får tag på en sådan stjärna så öppnas fler möjligheter än vad man kan tro.
Man måste inte vara positiv hela tiden. Det är ok att bryta ihop, tycka att livet är jävligt och orättvist. Det gör att man orkar lite till. Jag tänker på er så mycket.
Åter på jobbet efter besök på spec.mv.
Allt ser normalt ut (men det är ju onormalt för att vara mig ) och bebisen viktskattades till 1045 gram! Det blir minus 8,3% från medelkurvan, klart godkänt och den största bebis som jag någonsin varit gravid med. Nu kan det bara bli bättre eftersom jag fortfarande mår så fantastiskt bra och har bra blodtryck.
Ny kontroll om lite mindre än två veckor. Då blir det nytt tul och flödesmätning sedan några dagar senare ska jag få träffa en annan läkare för att gå igenom den medicinska aspekten av min graviditet...
Livsglädjen: Jag tänkte precis på dig och hoppades på en uppdatering snart. 28+6!! Otroligt häftigt! Hoppas att allt ser lika bra ut som tidigare på tul:et. Lycka till!
Åh Pelle! Vilket härligt positivt inlägg. Måste vara underbart att bli av med CVKerna. Att ni inte behövt använda syrgasen... Och vilka vikter. Jag tror att de väger mer än vad Siri gjorde när hon var 6 månader. Grattis till pojkarna på 6-månadersdagen också, en dag sent.
Detta i kombination med två som är gravida och mår bra här i tråden har verkligen gjort min dag!
Här fyllde Siri två år igår. Två år! Kan inte förstå hur det kan gå så fort. Det känns även jätteskönt när jag igår upptäckte att jag utan att tänka på det har missat alla årsdagar som var inför födelsen (inläggning, alla besked etc) och under födelsedagen inte alls gick igenom händelseförloppet med ångesten krypande. Nej, det känns så bra allting. Trodde att det skulle ta flera år innan Siris födelsedag, dagarna innan och efter skulle kunna kännas såhär. :)
Det viktigaste av allt:
GOD JUL på er alla och särskilt till er som just nu kämpar på på neonatalavdelningar runt omkring.
Samma här med Siri. Hon kan i princip springa runt i cirklar för att hon blir så till sig när det kommer folk. Men hon har blivit bättre och bättre på att ta det lugnt, iaf korta stunder. Det var en stor dag när Siri stod (vadå sitta ) framför tv och kollade på bananer i pyjamas i 20 minuter. Det är hennes rekord på koncentration. Hon är 22 månader korrigerat nu. Hon kan sitta och leka med duplo i kanske 20 minuter ibland och bläddra i tidningar är det bästa hon vet. Vi har medvetet försökt öva på grejer som kräver lite koncentration, typ att varje dag efter frukost så sitter Siri vid matbordet och bläddrar i vår dagstidning. Hon låtsasläser och pekar på alla bilder på bilar som finns. Om vi inte ska iväg till förskolan kan hon sitta i nästan 40 minuter med detta. Hos oss finns adhd, dyslexi mm i släkten så Siri har en ganska stor risk att få koncentrationssvårigheter.
Bara man är medveten om det och kan ge stöd hemma så löser det sig.