• Frila2

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Livsglädjen skrev 2010-12-08 19:12:43 följande:
    Är i v27+0 idag och mår fortfarande helt otroligt bra! Fattar inte att jag är gravid och mår som jag gör! Jag vet ju inte om något sådant och tror ibland att jag inbillar mig allt! (men då gör sig foglossningen rejält påmind, så glömma att jag är gravid gör jag inte)!
    Jobbar fortfarande heltid förutom en timme per dag som jag är föräldraledig med Edvin.
    Helt fantastiskt! Det ska bli spännande att följa denna graviditet. Hoppas att du mår lika bra som nu även om några, kanske 4-5 veckor eller mer kanske!
  • Frila2

Pellex3: Jag vet inte hur jag ska kunna beskriva hur ledsen jag är för er skull. Det är så orättvist. Varför ska vissa drabbas så hårt och andra glider igenom livet utan minsta motgång? De råd jag kan ge är att ta en dag i taget. Oroa dig inte för hur ni ska hitta boende för killarna, för det är inte aktuellt idag. Det är svårt, men det finns stjärnor inom handikappomsorgen och har man tur och får tag på en sådan stjärna så öppnas fler möjligheter än vad man kan tro.
    Man måste inte vara positiv hela tiden. Det är ok att bryta ihop, tycka att livet är jävligt och orättvist. Det gör att man orkar lite till. Jag tänker på er så mycket.

• Frila2
    Livsglädjen skrev 2010-12-10 12:00:19 följande:

Åter på jobbet efter besök på spec.mv.
    Allt ser normalt ut (men det är ju onormalt för att vara mig ) och bebisen viktskattades till 1045 gram! Det blir minus 8,3% från medelkurvan, klart godkänt och den största bebis som jag någonsin varit gravid med. Nu kan det bara bli bättre eftersom jag fortfarande mår så fantastiskt bra och har bra blodtryck.
    Ny kontroll om lite mindre än två veckor. Då blir det nytt tul och flödesmätning sedan några dagar senare ska jag få träffa en annan läkare för att gå igenom den medicinska aspekten av min graviditet...

Oj vännen! Nu sitter jag här och gråter 1045 g och att allt ser bra ut. Kan inte förstå hur du måste känna. Åh så härligt att allt ser så bra ut.
  • Frila2

Livsglädjen: Jag tänkte precis på dig och hoppades på en uppdatering snart. 28+6!! Otroligt häftigt! Hoppas att allt ser lika bra ut som tidigare på tul:et. Lycka till!

• Frila2

Åh Pelle! Vilket härligt positivt inlägg. Måste vara underbart att bli av med CVKerna. Att ni inte behövt använda syrgasen... Och vilka vikter. Jag tror att de väger mer än vad Siri gjorde när hon var 6 månader. Grattis till pojkarna på 6-månadersdagen också, en dag sent.
    Detta i kombination med två som är gravida och mår bra här i tråden har verkligen gjort min dag!

Här fyllde Siri två år igår. Två år! Kan inte förstå hur det kan gå så fort. Det känns även jätteskönt när jag igår upptäckte att jag utan att tänka på det har missat alla årsdagar som var inför födelsen (inläggning, alla besked etc) och under födelsedagen inte alls gick igenom händelseförloppet med ångesten krypande. Nej, det känns så bra allting. Trodde att det skulle ta flera år innan Siris födelsedag, dagarna innan och efter skulle kunna kännas såhär. :)

Det viktigaste av allt:
    GOD JUL på er alla och särskilt till er som just nu kämpar på på neonatalavdelningar runt omkring.

• Frila2
    jamasen skrev 2010-12-23 21:28:07 följande:
    Jag vill också ge mina varmaste tankar till er alla som vistas på neoavdelningar runt om i landet nu under julen. Förra året satt vi med vår dotter född 22/12-09 i v 24+1 i Örebro för att sedan flygas till Göteborg lagom till nyår och till sist firade vi påsken hemma på Näl i Trollhättan.
    Skickar massor av omtanke till er alla. Sluta aldrig att hoppas på morgondagen!
    Det höll oss uppe många gånger trots allt!
    Många varma kramar från oss!
    Min dotter är född 22/12-08 Skrattande Dock betydligt senare vecka, 28+4.
  • Frila2
    Erkens mamma skrev 2010-12-26 00:44:51 följande:
    Hej Allihop!

Kul med positiv läsning här inne. God Jul till er alla.

Satt med Elias idag när han skulle somna och kom på att han fortfarande sover och somnar precis som han gjorde  på neo och har gjort sedan dess. Dvs i grodställning. På mage med benen under sig. Fler barn här som fortfarande sover så?
    Siri somnar nästan alltid på mage men ganska platt på mage men när vi kikar på henne när hon sover så är det nästan alltid på mage med benen under sig och med rumpan upp i vädret. Hon är två år nu (21½ månad korr).
  • Frila2
    Livsglädjen skrev 2011-01-04 21:45:02 följande:
    Ul idag visar på ett normalstort barn för gravveckan och normala flöden!
    V30+6, viktskattning 1708 gram= -3% från förväntat!!!
    Jag bär på en jättebebis . Bm-besök varje vecka från och med nu... Snittplanering och nytt ul om tre veckor.
    Jag fattar inte att det har gått så långt! Så mycket oro som funnits som bara släpper för varje dag som går. När sjukvårdspersonal nu pratar om rikserna med att födas "så här tidigt" så rycker jag nästan på axlarna. Vad är det mot vad vi varit med om förut, liksom...?
    Åh så roligt att höra! Förstår att du måste tycka att bebisen är jättestor :) Jag är så glad för din skull. Det ger faktiskt även mig lite hopp för framtiden.
  • Frila2

Samma här med Siri. Hon kan i princip springa runt i cirklar för att hon blir så till sig när det kommer folk. Men hon har blivit bättre och bättre på att ta det lugnt, iaf korta stunder. Det var en stor dag när Siri stod (vadå sitta ) framför tv och kollade på bananer i pyjamas i 20 minuter. Det är hennes rekord på koncentration. Hon är 22 månader korrigerat nu. Hon kan sitta och leka med duplo i kanske 20 minuter ibland och bläddra i tidningar är det bästa hon vet. Vi har medvetet försökt öva på grejer som kräver lite koncentration, typ att varje dag efter frukost så sitter Siri vid matbordet och bläddrar i vår dagstidning. Hon låtsasläser och pekar på alla bilder på bilar som finns. Om vi inte ska iväg till förskolan kan hon sitta i nästan 40 minuter med detta. Hos oss finns adhd, dyslexi mm i släkten så Siri har en ganska stor risk att få koncentrationssvårigheter.
    Bara man är medveten om det och kan ge stöd hemma så löser det sig.

• Frila2
    Mysfröken skrev 2011-01-16 21:48:37 följande:
    Har era små haft problem med magen? Rasmus har så svårt att bajsa. Det blir oftast bara en gång i veckan om ens det. Jag vet att det är okej att det går så länge när man helammar, men han har så ont i magen och är besvärad efter bara ett par dagar. Han är inte hård i magen eller så, men det kommer ändå inte ut.

På inrådan från bvc har vi i enstaka fall hjälpt honom att bajsa genom att reta med en termometer och då bara väller det ut, men läkaren på neo vill inte att vi gör det. Det kan störa hans naturliga reflexer.

Vi har provat Lactulos, men han får mera ont i magen och bajsar ändå inte oftare. Sempers magdroppar får han, men vi märker inte direkt någon skillnad. Minifom har vi provat, utan resultat (är ju mot gaser). Vi masserar hans mage regelbundet, men det kommer bara luft. Likaså när vi håller upp hans knän mot magen. Jag äter helt mjölkfri kost och det har hjälpt lite, men han har ändå jätteont emellanåt.

Någon med liknande effarenheter? Hur länge ska det hålla på såhär?

I kväll har han haft det jättejobbigt och mitt hjärta bara brister när han skriker så hjärtskärande.Gråter 
    Siri hade exakt samma problem och nu kommer jag ge ett råd som jag aldrig någonsin gett tidigare och säkert aldrig kommer ge igen: lyssna på bvc-sköterskan och inte på neo-läkaren.

Vi fick hjälpa Siri varannan dag att bajsa genom lätt stimulans med tempen. Hon fick inte till tekniken. I hennes fall var det antagligen järndropparna och ersättningen som ställde till det för hon blev förstoppad vid ett tillfälle när hon var 8 veckor (eller i v 36) och efter det så blev det ett stort problem. Just med tekniken. Hon fick laktulos och olja i maten men det var inte det som var problemet. Avföringen var mjuk men hon kunde inte få ut den utan hjälp. Vid ett tillfälle väntade vi och väntade. Efter 5 dagar var hon hysterisk och då sa vår bvc-läkare till att då finns det inte så många alternativ. Bajsa måste hon.

Om han kräks mer och mer och är påverkad då finns det inget val utöver att hjälpa honom. En gång varannan vecka gav vi ett litet lavemang (av typen mikrolax men ett annat märke som är mildare för magen) och då bajsade hon rejält så hon verkligen tömde mycket. Efter ok av bvc-läkaren. Ofta bajsade hon själv vid det tillfället men inte alltid. Vi höll på med detta i flera månader, tills den dagen hon började med smakportioner. Från den dagen kunde hon bajsa själv. Avföringen fick en annan konsistens och i samband med det fick hon till tekniken, för det var rent teknikfel.
    Hon har nu (vid två års ålder) en tendens till förstoppning men får laktulos eller katrinplommon någon gång per vecka och det räcker.

Det är jobbigt att behöva hjälpa dem att bajsa men är man försiktig så är det inte farligt. Det är bättre att han bajsar nu än att han inte bajsar alls för att man är rädd att påverka de naturliga reflexerna.
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17