• Frila2

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

bdmc skrev 2011-07-10 19:44:37 följande:
    Sonen har stora problem med mage/tarmar. skriker mycket, töms med lavemang här hemma varje dag, kan inte själv sköta magen alls. kräker mycket.

Undersökningen visade på förändringar på nedre magmunnen vilket tyder på ett problem som heter Trång nedre magmun (pylorusstenos).   För att få bukt på detta måste han opereras. Ska göras några undersökningar till.
    Åh nej så jobbigt med ännu fler undersökningar och operationer. Har ni inte behövt genomgå tillräckligt redan? Hoppas att denna operation gör att det blir bra iaf.
    Att ha svårt att bajsa och kräva lavemang är jättevanligt för prematurer. De har ofta svårt att få till krysttekniken för att bajsa. Min dotter (född i 28+4) kunde inte bajsa själv utan stimulans med tempen rektalt på många, många månader, trots att avföringen var mjuk, ibland lös. När hon började äta smakportioner blev det så mycket bättre men det var jobbiga månader och folk hade så mycket åsikter om att vi hjälpte henne. Men vi fick ok från läkaren på bvc och som sagt, hon kunde verkligen inte själv.
  • Frila2
    bdmc skrev 2011-07-10 20:06:03 följande:
    frila2: de ska göra en sån undersökning där man går upp nerifrån och undersöker.
     det kommer inget om vi testar med tempen heller....
    vi är sååååå trötta och vi lider så med vår son som har det så jobbigt....  
    Ja ok. Om det inte funkar med yttre stimulans är det väl jättebra att de kollar upp det rejält. Fast inte roligt såklart. Usch, kan tänka mig att ni är helt slut av allt som hänt. Ingen ska behöva gå igenom det ni går igenom. Hoppas att ni snart kan se tillbaka på allt som varit och se framåt utan undersökningar, problem och operationer.
  • Frila2

Ellos vet jag har men de verkar inte vara så roliga i formen utan mer anpassade efter en blöjrumpa. Samma med GeKås i Ullared. Men jag vet att Siri haft trosor, fina trosor i olika färger, i storlek 74. Kommer tyvärr inte alls ihåg var de köptes. De var i 5-pack. Kanske någon av de vanliga butikerna som LIndex, Kappahl, Åhlens, HM. Ganska övertygad om att det var på HM vi köpte de som var i storlek 74.

Själv blir jag väldigt avundsjuk när jag läser hur bra det går med potträningen för era små. Siri är ju 2½ nu och vi kommer ingen vart alls. Hon totalvägrar potta, hon totalvägrar toastol med och utan liten barnring på. Hon vill inte gå utan blöja. Hon gick med på att gå utan blöja en stund förra veckan och efter 20 minuter kissade hon på golvet i köket och vill absolut inte prova mer. Allt är bara hemskt och otäckt.
    Allt har ju gått väldigt bra med henne trots att hon föddes så tidigt. Inga hjärnblödningar, inga lugnproblem med än astma, inga syn- eller hörselproblem men nu börjar vi inse att det nog finns mer komplikationer än vad vi trott eller hört om. Hon är så rädd för allt. Orolig liksom. Hela hennes personlighet är försiktig, blyg och orolig. Vill inte gå på gräsmattan, vill inte gå i sand, vägrar gå barfota utomhus, blir hysterisk när hon ska bada och tvätta håret, blir nästan hysterisk om hon ser myror, flugor, humlor etc... Hela hennes liv hämmas av det här och jag är bara så ledsen. Det hade varit så skönt om hon iaf hade provat pottan/toaletten nu under sommaren när man kan gå utan blöja och kläder men det är bara blankt nej. Hon vägrar att ens prova. En gång har vi fått henne att sitta på pottan en liten stund men nu är det totalstopp.

Känns lite dumt att gnälla över detta nu när ni är många som fortfarande kämpar på neonatalavdelningarna och andra avdelningar men det är verkligen ett stort problem. Vi har pratat med en bekant som är professor i barnneuropsykiatri och han tror att alla intryck som hennes hjärna utsatts för innan den var redo kan ha gjort en del av detta. Dessutom pratar hon så otydligt att bara vi de allra närmaste (mamma, pappa, mormor och morfar) förstår och har hon inte börjat prata mer tydligt i höst måste hon språkutredas. Jag orkar inte. Jag trodde att vi kommit förbi alla problem och det bara blir mer och mer. Med killarna i magen och oron för att de ska födas förtidigt känns allt bara skit.

• Frila2
    Frila2 skrev 2011-07-11 07:20:01 följande:
    Ellos vet jag har men de verkar inte vara så roliga i formen utan mer anpassade efter en blöjrumpa. Samma med GeKås i Ullared. Men jag vet att Siri haft trosor, fina trosor i olika färger, i storlek 74. Kommer tyvärr inte alls ihåg var de köptes. De var i 5-pack. Kanske någon av de vanliga butikerna som LIndex, Kappahl, Åhlens, HM. Ganska övertygad om att det var på HM vi köpte de som var i storlek 74.
    Nu kom jag på var de små trosorna var köpta. Ica Maxi av alla ställen :) Men de är jättefina och satt väldigt bra.

Tack för svaren Krickan79 och klaramamma. Vi nämner pottan någon gång per vecka, mer blir det inte just nu eftersom hon verkligen itne vill. Vi försöker pucha henne lite med gräset och sand och liknande. Små steg framåt. Nu kan hon gå med skor, helst stövlar, på gräsmattan men sandaler verkar vara lika illa som barfota. Vi försöker vara positiva när hon gör saker som hon inte tidigare vågat eller när hon visar att hon faktiskt vill göra något. Känns som att det går långsamt. Jag vet att många inte är torra innan de är 3-3½ men "tyvärr" är de barn vi umågs med tidigt med det och även tidiga med talet vilket gör att vi ännu tydligare ser det Siri inte kan.
    Tack klaramamma. Visst är hon envis som få min tjej. Låter skönt att din tjej har varit likadan. Det känns mer normalt när man vet att andra barn gjort likadant liksom.
  • Frila2

Det är alltid lika skönt att prata mer er här för ni förstår liksom precis, även om inte alla varit med om samma. Nej, tvinga kan man ju inte göra och det kommer jag inte göra heller. Känner mig bara lite ledsen över att det inte blir något alls av potträningen denna sommar som är den perfekta tiden. Dessutom dyker det ju upp två lillebröder snart som ska konkurrera och man vet ju inte hur reaktionen blir hos Siri då.

Written: Ja, men då sitter vi vekrligen i samma sits här. Ja vi får väl avvakta och se när våra barn är intresserade helt enkelt. 

• Frila2
    TessaCarlsson skrev 2011-07-16 15:13:25 följande:
    Nu börjar det bli nervöst.. V35+3 idag och om mindre än en vecka ska vi in för hinnsvepning och se om de kan trigga igång förlossningen. Skulle det inte ge effekt så blir det igångsättning efter det. Igår var jag hos min BM och tro det eller ej men skruttan hade redan fixerat sig.

Bosse föddes ju med urakut snitt och jag blev sövd så min erfarenhet av själva förlossningen är obefintlig.

Tänk att hon snart är här!!
    Åh så spännande! Redan v 36? Härligt!
  • Frila2
    Written Fiction skrev 2011-07-17 00:45:41 följande:
    Jag hoppas ju givetvis och sitter och väntar på "hintar" Som sagt, sommaren är utmärkt tid...

Hur mår du förresten? Hur går gradiviteten och allt?
    Ja, jag gör likadant. Kikar efter tecken på att hon är intresserad. Men inget hittills.

Än så länge går det riktigt bra faktiskt *ta i trä*. Är i v 24+2 och har hittills både normalt blodtryck, inget på urinproven och ingen svullnad. Men ja.. jag vet ju inte om jag var sjuk så här tidigt förra gången. Kommer inte ihåg när det började så det känns lite läskigt. Ska på TUL i slutet av nästa vecka och då kolla flödena också och jag är riktigt nervös redan nu för att det ska visa försämringar i kärlen. Men jag hoppas fortfarande. Det som känns så annorlunda är att jag är så stor. Siri kom i v 28+4 men livmodern och magen var som i v 24 ungefär och nu i v 24 har jag ett SF-mått på 29 och tycker själv att jag är giganstisk.
  • Frila2
    Cao84 skrev 2011-07-31 19:58:30 följande:
    Hejsan!
    Nu har vår lilla Eira blivit storasyster till en gosse, föddes i v 37+3 och räknas som fullgången! Han vägde 3040 g och är alltså mer än tre gånger så stor som Eira vid födseln, helt otänkbart att hon var så liten för två år sedan. Dock slipper vi inte neo denna gången i alla fall, lillebror har en liten missbildning på hjärtat och har fått sola för gulsot, men det är verkligen inga allvarliga saker och vi vet att det bara blir någon dag till och lite uppföljningar, det känns skönt att det har gått så bra ändå! Känns bara konstigt att vara tillbaka på neo och vara en av alla mammor som jag själv störde mig så på när vi låg där med Eira, som "bara" behöver sola och får ha barnet hos sig hela tiden...
    Hej och GRATTIS till sonen! Så stor han är. Låter helt perfekt. {#emotions_dlg.flower}
    Hehe, måste vara jättekonstigt att vara en av de där irriterande föräldrarna som var såååå oroliga och ringde och berättade för folk att barnet var på neonatal för h*n var såå tidigt född (36+) eller de som var där och tycket det var hemskt för att de inte fick komma hem på 3 dagar. Nu inser man ju att deras reaktion självklart är berättigad men då, nej då var de extremt löjliga.
    Vad är det för missbildning? Visste ni om det sedan innan? Behöver det åtgärdas?
  • Frila2

Här är jag nu i v 26+2. Tycker det går såå långsamt men samtidigt gillar jag att vara gravid just nu. Jag mår ju bra *ta i trä*. Jag försöker hela tiden tänker på era barn, ni som har barn födda tidigare än den veckan jag är i nu för jag tänker att om det gick bra för dem i v 24, 25, 26 så kommer det gå bra här också.

Idag fick jag en liten scare och fick åka till specförlossningen då killarna inte rört sig sedan igår. Det visade sig att de visst rör sig (massor) men jag känner inte något längre då de vänt sig och sparkar mot min rygg och mot mitten och varandra. Men allt såg bra ut iaf. Ettan ligger med huvudet ner och rumpan till höger och tvåan ligger på tvären med huvudet mot ettans ben och rumpan ut och ner på min vänstersida. Varje dag är en dag närmare dagen då Siri föddes

• Frila2
    bdmc skrev 2011-07-31 22:16:06 följande:
    CaoJ: Grattis till sonen

Frila2: Skönt att allt var bra....

Här är allt blivit lite mer organisterat kaos istället för bara kaos. Sonen har blivit mycket stabilare sen hjärtoperationen. Slutar dock andas emellanåt fortfarande. Han kan fortfarande inte bajsa och ska göra en anografi på onsdag för att se om han har nerver i tarmarna. Han har  fått alla mat via en matpump nu i några veckor. I torsdags visade han tydligt att han ville suga, så han fick flaskan och han drack ALLDELES SJÄLV 85ml. Han som aldrig har kunnat dricka själv sen han föddes i mars i v26. gud vilken lycka vi kände. Det kändes som han nu äntligen själv väljer att ge livet en chans! Han har fortsatt dricka via flaska. tar mellan 50-80 per måltid, sen får han resten (upp till 100ml) i sonden. Vi är så stolta just nu!!!!!
    I mitten av augusti ska det göras nya hjärtundersökningar. Dels för att se att allt ser bra ut sen ductus operationen och sen undersöka hans andra hjärtfel. Han har ju ett hål som han har till september på sig att stänga själv, annars ska det oxå opereras.  

Sonen är snart 5 månader och väger 4070g och är 53.5cm lång.        
    Men så duktig han är och vilka matmängder!!! Att bara klara av att gå från att inte kunnat äta via munnen till att klämma i sig 85 ml! Sedan extra på det. Det är ju jättemycket. Siri åt inte alls så mycket när hon var i samma ålder men hon var en liten speta med maten. Hon behövde ofta ta paus vid 45 ml för att andas ikapp sig och det gjorde hon länge. Vilka framsteg han gör. Jag förstår att ni är stolta! Det är er tur nu att få ltie medvind.

Lycka till med undersökningarna. Hoppas att han har nerver i tarmen. Är det Hirchprung man misstänker att han har då? Hoppas att han lyckats stänga hålet i hjärtat tills september
    Måste vara skönt med organiserat kaos men jag hoppas att ni snart slipper kaos helt och hållet.
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17