• Frila2

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

bdmc skrev 2011-08-01 08:31:05 följande:
    Frila2: Det tar ungefär 45minuter för honom att nappa. och då tar han mellan 50-80ml. jätteduktig är han. han glömmer/kan inte andas samtidigt så han behöver oxå paus ofta, andningspauser och rappauser. ja vi håller med, har försökt nappa han typ 1ggr varannan dag när han varit riktigt vaken, men han har bara fått i sig typ någtra ml och kräkt, skrikit och slutat andas. Det bara vände! Han kräker mer nu när han äter via munnen, han har ju en reflux som behandlas med medicin och blir väldigt rosslig och kräkig när han nu får mat via munnen. Men han ser sååå nöjd ut nu när man ger honom flaskan! Vi försöker sonda honom så han får 100ml per mål. Enligt neo ska han ha typ 120ml men det går verkligen inte. då bara kräker han upp allt. Via matpumpen fick han ju 100ml på 2h och sen vila 3h. Nu äter han ungefär var 4h på dagarna och då får han totalt mellan 80-100ml. Inatt vakna han inte ens och var hungrig så vi lät han sova. Han väger ju över 4kg nu så måste man verkligen väcka dom på natten för att ge mat??? Vi har ju ingen erfarenhet av detta då han bara kopplats till matpumpen innan och det har vi gjort dygnet runt var 5e timme.
    det är sån ml kamp på Neo känns det som. Är rädd att han kommer att ha gått upp på onsdag när han ska till neo och vägas. Men han är ju nöjd med den mängden han får och tvingar vi i mer per mål så bara kräker han... 

Ja det är den sjukdomen de ska kolla på onsdag. Han tömms ju med lavemang varje/varannandag. Bajsar något lite själv ibland med kan aldrig tömma sig själv helt. Men hoppas de inte ser något fel utan att han bara behöver tid på sig med det oxå, precis som med maten...  
    Ja ok. Men visst är det en ml-kamp på neo. När Siri gick över 4 kg så sa de att hon inte längre behövde väckas på natten så då slutade vi med det. Förstår inte varför man ska tvinga i barn mer mat än vad de vill ha och klarar av? Vad vinner man på det? Att han kräks är väl ingen vinst?
    Andnings- och rappauserna höll vi på med länge. Hon var rätt enkel att läsa av för hon blev grå runt munnen när hon behövde en paus, då gick syresättningen ner. Vi kollade inte med pox men hon var så tydlig med hudfärgen Siri började ett tag att äta alldeles för fort (och strunta i att andas) och gud så ont hon fick i magen då.
    Om han inte gått upp så är det väl ingen katastrof. Han har väl bra vikt? Alla barn kan ju inte gå upp i jättefart heller.

Hoppas att det inte är Hirschprung utan bara att han behöver lite tid och är lite omogen. Bra att han bajsar själv ibland. Siri bajsade inte själv en enda gång utan stimulans med temp från att hon var 9 veckor (-2½ korr) tills hon var 6 månader (3 mån korr).
  • Frila2
    jennyc skrev 2011-08-16 18:46:09 följande:
    tack snälla gulliga! :D länka vidare på fb, sprid ut den till så många som möjligt ;)

tiden går fort ja...Nico har hunnit bli dryga 4 månader och nästa helg är det dop :-O 6610 och 63 lång...en sumobebis
    Hoppsan! Hon är rejält Måste kännas helt underbart!
    Har röstat!

Idag är jag i 28+4. Samma som när Siri föddes. Killarna är kvar i magen och allt ser bra ut. 128/75 i blodtryck men däremot spår av protein i urinen vilket enligt BM är helt ok och inget att fundera på mig får mig att börja tro att HF är på gång igen. Jag vet att jag bara kan avvakta och se och att allt är bra hittills. Killarna är helt normalviktiga för tiden och enligt läkaren var flödena bra. Gjorde tillväxtUL förra veckan i 27+6 och då låg de på 1162 (-5%) och 1309 (+6%). Kan inte sluta oroa mig ändå.
  • Frila2

Hej Nicolina! Är det morot kanske? Superfin är hon!

Jaså, jag visste inte att du haft spår av protein. Det gör faktiskt att det känns lite bättre. Jag hade ju aldrig spår utan inget alls eller +4 Inga mellanting här inte. Så det gör att jag inte alls vet hur jag ska tolka detta. Men det faktum att det är tvillingar gör att jag tvingas vila mer än vad jag behövt annars och det är nog inte så dumt.

• Frila2
    jennyc skrev 2011-08-16 22:15:21 följande:
    morot ja...överallt...fick doppa ungen i badet ett par gånger, tvätta allt och sen tvätta lite mer...men va lycklig hon va :D

jo, jag hade spår i urinet från v.16 nånting och framåt...först v.36 de blev mätbart. protein eller äggvita är ofta flytningar som hamnat i urinprovet men jag hade inga flytningar så jag visste hela tiden att förr eller senare kommer jag bli dålig. vid ett par tillfällen fick jag väldigt högt blodtryck och åkte in men de gav sig...samlade vatten i slutet mer än vad somn är ok och innan snittet va proteinet mätbart, 2 el 3+, högt blodtryck och påverkan på njurarna...men då skulle ju Nico komma dan därpå så inget gjordes och tyvärr står det inget i journalen pga detta...jäkligt dumt nästa gång, hade var bra om de va noterat nånstans.

jag är ju övertygad om att de va all stress som triggade igång preeklampsin med Max och att de va för att de va relativt lugnt de höll sig nu...de va när de va stressigare än normalt jag blev dålig även denna gång så jag fortsätter på den teorin

hur mår du annars då?
    Morotsfläckar är som bröstmjölksfläckar. De är omöjliga att få bort

Ja, ok så du hade spår så tidigt. Jag tänker likadant, jag är supernoga innan jag lämnar mina urinprov just för att det inte ska komma med något annat så jag är helt övertygad om att jag kommer bli sjuk även denna gång. Tyvärr. För en vecka sedan kände jag stort hopp om att få gå till oktober men nu känns det inte så längre.
    Jag mår bra men jag tycker att jag kissar lite sämre än vanligt och att jag är lite svullen om fingrarna på kvällen. Inte varje kväll men någon gång ibland. Men det kan vara så att jag känner efter också. Annars är det bra, tycket är bra, ingen huvudvärk eller så. Har gått upp 12 kg och det stressar mig lite men men... Mitt mål är ökat till v 30+0 nu iaf.

Himla dumt att det inte står i din journal att du faktiskt blev sjuk även denna gången. Undrar om du inte kan ringa och be om en anteckning om det nu i efterhand?
  • Frila2
    Casiopeja skrev 2011-08-19 08:09:59 följande:
    Usch vad krångligt ni verkar ha med FK, när vi låg inne tycker jag ändå att allt fungerade väldigt bra och smidigt!

Idag blir vår prins 3 år, tänk att han hunnit bli så mycket, vart har tiden tagit vägen? På måndag ska vi på 3 års kontroll på BVC!
    GRATTIS! Tänk, tre år sedan ni fick en liten minibebis Hur känns det idag då?
    Hur är det i övrigt?

Finns det treårskontroller? Jag trodde det fanns 2½ års, sedan 4 års och 5 års bara.
  • Frila2

Tänk så olika rutiner det finns för bvc-besök. Här är det 18 månader, sedan 2½ och därefter 4 år.

Casiopeja: Det finns ingen barnmottagning på sjukhuset? Eller medicinmottagningar inriktning barn? Prova att ringa till växeln annars. Personalen på neoavdelningen tror jag inte har så bra koll på vad som händer efter och vart man vänder sig nämligen.
    Magen mår bra än så länge. 29+1 idag faktiskt Trodde inte att jag skulle gå så här länge. Men hade spår av protein i urinen senast så nu börjar jag bli lite nervös. Ska lämna nästa urinprov om 1½ vecka lite drygt så jag håller tummarna på att det inte är något mer än max spår av protein då heller.

• Frila2

GRATTIS till Lovisa TessaCarlsson {#emotions_dlg.flower} Underbart att få höra och se att man kan få fullgångna och stora barn även efter att man har haft anledning att hänga här

Även ett stort GRATTIS till gt88mbj och till William såklart som blivit utskriven! Hoppas ni får det riktigt bra hemma utan varken sjuksköterskor eller läkare runt hörnet Solig

• Frila2
    Cleary: Grattis till den nya graviditeten och att du kommit så långt som 26+3! Förstår hur du känner sig, även om jag inte haft samma orsak till min prematurupplevelse.

Min stora tjej (drygt 2½ år nu) föddes i v 28+4 pga att jag fått allvarligt havandeskapsförgiftning och hon var tillväxthämmad med sina 930 g. Nu är jag gravid igen, med tvillingar denna gång, och har enda från start fått veta vilken risk detta är, framförallt då det är tvillingar. Jag har kommit väldigt långt denna gången, är i v 33+6 idag (vilket jag ALDRIG trodde). Det är jätteskönt att veta att både väger runt 2 kg nu men det är också lite konstigt att gå och vänta. Jag hade v 28+ som första mål och vecka 32+0 som mitt absoluta stora mål så nu när jag kommit förbi det känns det som att jag är på övertid. Jag hoppas att du får uppleva samma tristess och längtan.

Det är ju en sak som andra inte förstår, att vi aldrig kunna längtan efter barnen på det där tråkiga och faktiskt rätt underbara sättet som "alla andra" fått. Det är en helt ny upplevelse för mig
  • Frila2

Tänk så olika det är. Jag tror inte vi varit på neo-mottagningen sedan Siri var 1½ eller möjligtvis 2 år korrigerat. Nu är vi helt utskrivna och har ingen kontakt med dem längre. Nu är hon ju inte extremprematur då hon "missade" det med några dagar (28+4 kom hon i) men hon vägde bara 930 g.
    Vi har en väldigt bra BVC-sköterska så vi har inte saknat kontakten egentligen. Bara funderat på skillnaden.

• Frila2
    Cleary skrev 2011-10-12 20:26:32 följande:
    Tack ska ni ha

Efter att ha blött måttligt i två dagar har det äntligen avtagit ytterligare. Dock visade bebisen igår tecken på stress varje gång jag fick en sammandragning. Lyckligtvis verkar hon ha återhämtar sig nu, men jag får känslan av att ingen här tror att hon kommer att få vara kvar i magen länge till. Vi får väl se, försöker vara hoppfull, men även förbereda mig. Gjorde flödes-och tillväxtultraljud igår, och de såg bra ut. 1368g.
    Hur går det för dig och er?
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17