• Livsglädjen

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

Vi välkomnar alla intresserade till vår tråd, men främst alla föräldrar som har fått barn extremt mycket tidigare än beräknat förlossningsdatum!

Både nyblivna föräldrar och vi/de som har lite äldre barn är välkomna!

Här har vi en födelsedagstråd för våra älskade premisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m48308318.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-11 23:03
    Här är länken till vår lite mer uppdaterade födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m50273766.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-04 19:08
    Har någon här missat att Emmy K samlar in fotavtryck? Hon sitter i styrelsen för flera prematurföreningar i Sverige och hon/de har en fin idé om en "prematuravtryckstavla".

Jag citerar henne:

Jag fick en idé om att samla in fotavtryck (eller handavtryck) från våra prematurbarn och vill göra en jättestor tavla av alla dessa avtryck som sedan kan avtäckas på Prematurdagen den 11 november.
    Om ni skulle kunna skanna och mejla mig era älsklingars fotavtryck (eller handavtryck) så vore det väldigt uppskattat.
    Mail: info@pytteliten.net
    När ni skannar får ni gärna ställa in det till 300 dpi.
    Mejla mig samtidigt barnets namn, födelsevecka, datum, (ev. dödsdatum), vikt och längd. Jag vill också veta längden på foten/handen i mm så att det blir rätt i utskriften.
    Om ni skall på Baby Barn mässan i Gbg 15-17 april så står jag där för Pytteliten.net. Om ni tar med fotavtrycken så kan jag skanna på plats.
  • Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
  • Mantra

Han har tyvärr en liten blödning i hjärnan smokingen har gett med sig, vätskan läcker ut i den vätskan mellan hjärnhalvorna som går ut i ryggmärgen, nu kan vi bara be att den slutar av sig själv.. Så jobbigt:( 50/50 att det blir komplikationer enligt läkarna.

• KatjaKaj

Hej allesammans, fick en dotter i vecka 24 för 4 år sedan som idag mår väldigt bra men resan hit har inte varit lätt.
    Nu har jag och min sambo bestämt oss för att försöka skaffa ett syskon och samtidigt som jag är glad är jag fruktansvärt livrädd.
    Tänk om det händer igen? Tänk om det inte går lika bra denna gången?

Hur har ni som skaffat fler barn hanterat rädslan och hur har det gått för er? 

• cloudberry79
    KatjaKaj skrev 2013-03-12 18:00:22 följande:
    Hej allesammans, fick en dotter i vecka 24 för 4 år sedan som idag mår väldigt bra men resan hit har inte varit lätt.
    Nu har jag och min sambo bestämt oss för att försöka skaffa ett syskon och samtidigt som jag är glad är jag fruktansvärt livrädd.

Jag fick gå på specmödravården varje vecka från vecka 14, det lugnade mig en hel del att de tog prover regelbundet, att de kontrollerade livmodertappen och att jag hade en tät läkarkontakt. Jag blev sjukskriven i strikt sängläge från vecka 24 ungefär, till vecka 36. Tvåan är född en dag före BF, men jag öppnade mig tidigt igen, fast den här gången visste vi det direkt och jag fick lägga mig i sängen resten av tiden för att hålla henne inne.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Erkens mamma

Idag har vi varit på Neurologen med Elias och gjort en utvecklingsbedömning. Det gick helt ok att få honom att deltaga. Vi har ännu inte fått utlåtandet men på väg därifrån så sa hon att hon också tyckte att han var ostadig motoriskt. Så vi får väl läsa ordentligt sedan när utlåtandet kommer men en första tanke hon hade var att han eventuellt kunde ha svårt med djupseendet och att det var det som gjorde att han blev så ostadig.

Skönt att ha det gjort iallafall. Och på ett sätt skönt att det inte bara är jag och maken som tycker att han har svårigheter om ni förstår hur jag menar.

Nu återstår att invänta utlåtandet.

• mina12
    Erkens mamma skrev 2013-03-14 12:41:56 följande:
    Idag har vi varit på Neurologen med Elias och gjort en utvecklingsbedömning. Det gick helt ok att få honom att deltaga. Vi har ännu inte fått utlåtandet men på väg därifrån så sa hon att hon också tyckte att han var ostadig motoriskt. Så vi får väl läsa ordentligt sedan när utlåtandet kommer men en första tanke hon hade var att han eventuellt kunde ha svårt med djupseendet och att det var det som gjorde att han blev så ostadig.

Skönt att ha det gjort iallafall. Och på ett sätt skönt att det inte bara är jag och maken som tycker att han har svårigheter om ni förstår hur jag menar.

Nu återstår att invänta utlåtandet.
    Ibland är det skönt med fakta, för då kan det vara lättare att få den hjälp man eventuellt behöver! Om det är djupseendet så är det väl relativt enkelt fixat?
  • Erkens mamma
    mina12 skrev 2013-03-14 19:14:30 följande:
    Ibland är det skönt med fakta, för då kan det vara lättare att få den hjälp man eventuellt behöver! Om det är djupseendet så är det väl relativt enkelt fixat?

Ingen aning faktiskt... Det hon sa nu var att vi kunde börja med att vistas mycket ute och promenera i skogen för att träna. Gärna på ojämna underlag.. Nu går det ju mot våren så det kommer ju att bli mycket mer utetid framöver än vad det varit under vintern.

Kanske får vi komma på någon särskild ögonundersökning?! Ingen aning faktiskt. Vi får avvakt och se.   
  • FabulousMom
    KatjaKaj skrev 2013-03-12 18:00:22 följande:

Hejsan, jag har ungefär samma bakgrund som du med ett barn född i v. 24, som nu är 5 år. Jag har alltid velat ha ett syskon till honom, men att våga var svårare. Jag blev lovad extra kontroller och till slut vågade vi försöka. Jag blev gravid och gick till MVC en gång i veckan, mest pga oron. Från v. 18 gick jag på spec MVC och gjorde VUL varannan vecka. Hela graviditeten var komplikationsfri och barnet föddes fullgånget i v. 38+1. Jag var hela tiden inställd på att föda för tidigt, köpte alla bebissaker innan v. 24 och i v. 23 packade jag BB-väskan. Jag satte upp delmål hela tiden och blev så glad varje gång jag passerade dem. Det var helt underbart att få uppleva en fullgången graviditet och förlossning, även om graviditeten var jobbig psykiskt. Och eftersom jag var inställd på att föda för tidigt hade jag nog klarat det med. ¨Så det är väl mina råd; var beredd på att det kn bli för tidigt, kräv extrakontroller, var uppmärksam på alla tecken och sätt upp delmål. Lycka till!
    - Pojke 2008 - Pojke 2013 -
  • KatjaKaj
    FabulousMom skrev 2013-03-16 00:00:04 följande:
    Hejsan, jag har ungefär samma bakgrund som du med ett barn född i v. 24, som nu är 5 år. Jag har alltid velat ha ett syskon till honom, men att våga var svårare. Jag blev lovad extra kontroller och till slut vågade vi försöka. Jag blev gravid och gick till MVC en gång i veckan, mest pga oron. Från v. 18 gick jag på spec MVC och gjorde VUL varannan vecka. Hela graviditeten var komplikationsfri och barnet föddes fullgånget i v. 38+1. Jag var hela tiden inställd på att föda för tidigt, köpte alla bebissaker innan v. 24 och i v. 23 packade jag BB-väskan. Jag satte upp delmål hela tiden och blev så glad varje gång jag passerade dem. Det var helt underbart att få uppleva en fullgången graviditet och förlossning, även om graviditeten var jobbig psykiskt. Och eftersom jag var inställd på att föda för tidigt hade jag nog klarat det med. ¨Så det är väl mina råd; var beredd på att det kn bli för tidigt, kräv extrakontroller, var uppmärksam på alla tecken och sätt upp delmål. Lycka till!

FabulousMom skrev 2013-03-16 00:00:04 följande:

Härligt att höra :) visste dom varför ditt första barn föddes förtidigt?
  • Mantra

Här är det svajigt till och från. Dom har inte kollat hjärnan sen i måndags, och då sa en läkare att om inte blödningen slutar av sig själv skulle de stänga av respiratorn.. Sen kollar dominte det mer??? Har gått som på nålar sen dess.. Oempatiskt!! Han har tydligen enligt läkaren igår en stor ductus, och är svag, så de avvaktar operation. Han blir två veckor på måndag vår lilla skatt och jag kan knappt sova av oro.. Lider så för min systers och hennes killes skull.. I förrgår var han så stark att hon fick hålla honom (känguru) vad innebär stor ductus? Jag blir galen!

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17