• Mantra

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Hej på er! Min syster har blivit flugen till östra sjukhuset i Gbg pga värkar, bloödning och öppnat sig i v 22+5 enligt rul ( 24+5 enligt mens och dessutom gjorde hon Vul där de såg ägget som var på väg att släppa den månaden det tog sig precis före ägglossning) de har kollat med ul nu och bebisen såg större ut än de trodde och därför får hon behandling för att försöka behålla bebisen ett tag till. Hinnorna är hela än så länge och värkarna har tillfälligt stannat av. Jag är så fruktansvärt orolig och söker er som genomgått ngt liknande för att få lite stöd ..

• Mantra

Får tyvärr inget svar från det forumet :( bebisen beräknas födas inom ett dygn, vikten beräknas vara runt 600 gram..

• Mantra

Än så länge går det bra! Han ligger i kuvös men i te respirator utan andas själv med syre i näsan (?) !! Ductus är öppen, dom såg tecken på en liten blödning i hjärnan men trodde den var gammal och inte farlig. Lite sämre kapacitet på ena lungan..

• Mantra

Lite svajigt inatt tydligen, han ligger i respirator och de försökte tydligen sänka den och då doppade han en del.. De kan inte medicinera öppen ductus pga den lilla blödningen i hjärnan, känns jobbigt :(

• Mantra

Han har tyvärr en liten blödning i hjärnan smokingen har gett med sig, vätskan läcker ut i den vätskan mellan hjärnhalvorna som går ut i ryggmärgen, nu kan vi bara be att den slutar av sig själv.. Så jobbigt:( 50/50 att det blir komplikationer enligt läkarna.

• Mantra

Här är det svajigt till och från. Dom har inte kollat hjärnan sen i måndags, och då sa en läkare att om inte blödningen slutar av sig själv skulle de stänga av respiratorn.. Sen kollar dominte det mer??? Har gått som på nålar sen dess.. Oempatiskt!! Han har tydligen enligt läkaren igår en stor ductus, och är svag, så de avvaktar operation. Han blir två veckor på måndag vår lilla skatt och jag kan knappt sova av oro.. Lider så för min systers och hennes killes skull.. I förrgår var han så stark att hon fick hålla honom (känguru) vad innebär stor ductus? Jag blir galen!

• Mantra

Tydligen är hans lungor lite dåligt utvecklade och därför behöver han ductus tills vidare, de måste avvakta och låta lungorna utvecklas lite till? Jag förstår inte riktigt allt och får informationen i andra hand hela tiden.. Idag känns allt hopplöst, hur ska han kunna klara detta? Jag orkar typ inte gråta mer..

• Mantra

Kanske läge att prata med en psykologom detta? Posttraumatisk stress är vanligt hos neo föräldrar! Förra veckan fick min systerson komma hem efter tre månader på sjukhus. Född i v 23+0 590 gram. Idag 2,8 kg

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17