EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
Hej.. Har en liten pojke född i vecka 24.. Han är nu 3 år och har alltid varit frisk. Han har ännu inte kommit ifatt sin korrigerade ålder och han har varit ganska sen med allt. Han var 1.5 år när han började krypa (1 år korr.), 2 år när han började gå (1 år 8 mån korr), 2.5 år när han började prata (2 år 2 månader korr).
Jag har så smått börjat tänka på ett syskon. Inom 1-2 år.. Men vågar man? Jag kan fortfarande inte ens titta på bilderna från när min son var så liten.. Orkar inte ens tänka på det.. Ingen vet varför han föddes så tidigt så risken finns ju att det händer igen.
Men vad händer när jag blir gravid nästa gång? Ska jag skriva in mig på spec.mödravård (eller vad det heter) finns det i alla städer? gäller några speciella restriktioner (såsom inga tunga lyft osv). Räknas det som en riskgraviditet bara för att den förra slutade i EPT?
Har såå många frågor och är så glad för att jag hittat till detta forum. Jag känner inga andra EPT föräldrar i verkligheten och har väl inte kännt något behov av det förrän nu. Jag känner att jag måste börja bearbeta lite samt förbereda mig mentalt för att våga försöka igen.