• Livsglädjen

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

Vi välkomnar alla intresserade till vår tråd, men främst alla föräldrar som har fått barn extremt mycket tidigare än beräknat förlossningsdatum!

Både nyblivna föräldrar och vi/de som har lite äldre barn är välkomna!

Här har vi en födelsedagstråd för våra älskade premisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m48308318.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-11 23:03
    Här är länken till vår lite mer uppdaterade födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m50273766.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-04 19:08
    Har någon här missat att Emmy K samlar in fotavtryck? Hon sitter i styrelsen för flera prematurföreningar i Sverige och hon/de har en fin idé om en "prematuravtryckstavla".

Jag citerar henne:

Jag fick en idé om att samla in fotavtryck (eller handavtryck) från våra prematurbarn och vill göra en jättestor tavla av alla dessa avtryck som sedan kan avtäckas på Prematurdagen den 11 november.
    Om ni skulle kunna skanna och mejla mig era älsklingars fotavtryck (eller handavtryck) så vore det väldigt uppskattat.
    Mail: info@pytteliten.net
    När ni skannar får ni gärna ställa in det till 300 dpi.
    Mejla mig samtidigt barnets namn, födelsevecka, datum, (ev. dödsdatum), vikt och längd. Jag vill också veta längden på foten/handen i mm så att det blir rätt i utskriften.
    Om ni skall på Baby Barn mässan i Gbg 15-17 april så står jag där för Pytteliten.net. Om ni tar med fotavtrycken så kan jag skanna på plats.
  • Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
  • Frila2
    Trolltoka skrev 2012-10-18 20:23:22 följande:
    Tul gick bra, väger redan nu ett halvkilo mer än Novah vid samma tidpunkt!
    Låter riktigt bra. Hur mår du?
    Jag fick ju första barnet i 28+4 och tvillingarna först i 38+5 så det kan verkligen gå fantastiskt bra :)
  • Trolltoka
    Niinis skrev 2012-10-18 21:32:45 följande:
    hej alla prematurföräldrar! ville bara kika in i denna tråd och ge er lite hopp inför framtiden. För 8 år sen föddes min son Johannes i v.24+3, med en vikt på 700gr. Han låg på neo i 4 månader och hade hemsjukvård i 1 månad därefter. Han låg i respirator över en månad, och sedan cpap ett par månader, och sedan syrgas ett par månader. Det var blodförgiftningar, ductus operation mm. Många jobbiga minnen. Men idag är han 8 år och mår bra. Vägen har vart låååång men det kommer faktist dagar nuförtiden då man glömmer det som var, att han ens var så liten en gång :) speciellt de gånger han är som envisast :) men det kanske var just därför han klarade sig, för att hon var så envis :) ville bara berätta vår historia och önska er alla lycka till med era små! kraaam  

Vilken fin kille! Min "lilltjej" blir snart hela 6år!
    Frila2 skrev 2012-10-20 15:06:37 följande:
    Låter riktigt bra. Hur mår du?

Jag fick ju första barnet i 28+4 och tvillingarna först i 38+5 så det kan verkligen gå fantastiskt bra :)

Ah Skönt med så "gamla" tvillingar!

Mår rätt skit fysiskt och är psykiskt utmattad av att vara så "handikappad". Men lillskrutt mår bra och väger bra så är bara gilla.läget och försöka njuta +4,8% gentemot dotterns -39% i samma v känns okej (har börjat noja över stort barn nu istället!) Sonen låg -3% och vägde ändå 3,8kg när han kom i 40+. Så vet ju att det kan gå bra efter.en ept. Livmoderhals var.tvärstängd och 35-39mm trots alla sd så en prematur har jag nog kommit över oron för.
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13*
  • Linda10

Kajsaa:
    Vår lilla tjej ligger också i c pap med 45-50%syrgas. Har ej op ductus än. Läkarna vet ej om det kommer hjälpa och just nu väntar vi på svar om det bli op eller ej. Är så trött på att aldrig få svar på nåt. Man förstår ju att det är svårt att svara och att de inte vet, men allt man frågar om är ju bara, vi vet inte suck.
    Vi bor i Örebro. Vart bor du?

• gt98mbj

Linda:
    Tror faktiskt att op av ductus kan varar ett smart drag då den tydligen kan påverka massor. William var dock för liten när dom gjorde den operationen så på honom hade det ingen wow effekt, men för andra barn på avdelningen som var lite större och hade lite friskare lungor så blev det stora förändringar :)

• kajsaa

Linda: vi är ängelholm men ligger inne i Lund. Hur menar dom att OP av ductus inte säkert hjälper? Det påpekar kroppen massor och det är den enda av metoderna som är 100% hållbar, med medicin kan ductus tyvärr öppnas igen:/ vad väger töserna nu? Kram

• tvåbarnsmor89

Hej. har inte läst allt i tråden.
    Men är Gravid i v29+1 och har sedan v25+2 fått vara glad för varje dag/vecka bebisen vill stanna inne, haft blödningar och får sd/förverkar av att bara resa på mig.
    Har/är sjuskriven sedan v23 pga detta(fick ett prematurbarn 2011men dock först i v31+4)

Om den skulle komma nu, hur stor är risken för men? och vad är de vanligaste menen för barn födda runt v29?

• Trolltoka
    tvåbarnsmor89 skrev 2012-11-16 09:41:51 följande:
    Hej. har inte läst allt i tråden.

Men är Gravid i v29+1 och har sedan v25+2 fått vara glad för varje dag/vecka bebisen vill stanna inne, haft blödningar och får sd/förverkar av att bara resa på mig.

Har/är sjuskriven sedan v23 pga detta(fick ett prematurbarn 2011men dock först i v31+4)

Om den skulle komma nu, hur stor är risken för men? och vad är de vanligaste menen för barn födda runt v29?

De vanligaste är ju de så kallade blåsljuden på hjärtat och hjärnblödning (vad dom sa till oss med dottern i 28+1 så är det mer regel än undantag). Vet inte om du läst mina inlägg om detta i vår andra tråd? Ju tidigare barnet kommer ju större risk för men. För varje dag och vecka som går så minskar riskerna för allvarliga men. Kring v28+ och uppåt är det goda chanser för barnet
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13*
  • FabulousMom

Tänkte bara uppmärksamma att det är internationella prematurdagen idag Hjärta

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • gt98mbj

Våran william är född i v22+6 och har inga som helst men. Han har sin BPD (en lungsjukdom) pga sin extremprematur men annars är han som vilken bebis som helst.

• kajsaa
    gt98mbj skrev 2012-11-18 19:58:09 följande:
    Våran william är född i v22+6 och har inga som helst men. Han har sin BPD (en lungsjukdom) pga sin extremprematur men annars är han som vilken bebis som helst.
    Hur gammal är han nu?:)
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17