Hej Erkens Mamma,
Min son var på utvecklingsbedömning när han var lite mer än 4,5 år. Bedömningen visade som jag trodde, att han var ca 1 år efter på alla plan (mognadsmässigt, motoriskt är han inte speciellt efter) och i talet var han 1,5 år efter.
Vi gick först och främst till en barnläkare, där jag berättade om mina funderingar eftersom det var jag själv som tog initiativet till bedömningen. Hon tyckte att det var en bra idé med en utredning och skickade remiss till sjukgymnast samt barnpsykolog och logoped. Hos sjukgymnasten fick han göra olika övningar som att cykla, springa, hoppa, stå på ett ben, gå på en linje på golvet, trä pärlor på en tråd, rita olika mönster (efterlikna) m.m. Han var inom de normala ramarna på alla områden men går ändå på uppföljning en gång om året. Sen var det barnpsykologen, hon gjorde övningar enligt en mall som de går efter, det var olika frågor som han skulle förstå och besvara (typ varför har man regnkläder) och så skulle han sätta ihop pussel och tärningar, det handlade om förståelse. Han fick även titta på bilder och berätta olika saker (t.ex frågade hon vad klipper man med, så skulle han peka på/svara "saxen") i olika svårighetsgrad. Efter ca 4 besök var bedömningen klar och det var då den som visade att han är sen i utvecklingen. Vi har inte pratat om, eller undersökt varför han är det. Vi har varit hos logoped någon enstaka gång men hon har inte velat göra en bedömning än eftersom sonens hörsel först skulle utredas. Det visade sig att han behövde rör och fick det inopererat i oktober -12. Jag har inte märkt någon förändring på hörseln, men jag tyckte aldrig att jag märkte något avvikande innan heller. Hans hörsel är fortfarande inte helt okej, men det är bara på mörka bastoner som han har en nedsättning (på ena örat) så det beräknas inte påverka honom något. Vi går på återbesök var 6:e månad på öronkliniken.
Återgärder/insatser har jag fått kämpa mycket för. Dels har jag varit på logopeden som inte vill utreda något med talet, trots att det är hans stora svaghet. Nu i veckan börjar utredningen äntligen, då har jag tjatat i 2 år. På förskolan ville de först inte sätta in några resurser på detta alls, eftersom han inte har någon diagnos eller sjukdom. Jag tog själv reda på rättigheter och lagar och återkom till föreståndaren med ca 10 sidor lagtexter och utdrag från läroplanen, som visade på att de är skyldiga att hjälpa min son. Jag hotade i princip med att anmäla dem till skolinspektionen. Då gick allt plötsligt snabbt, någon månad senare anställdes en resursperson från kommunen som ska hjälpa min son där de andra pedagogerna inte räcker till, det gjordes även en handlingsplan med olika insatser som ska hjälpa honom i vardagen. Mest handlar allt om att stimulera hans språkutveckling eftersom det verkar ligga till grund för att förståelsen och mognaden ska gå framåt.
Om ett par månader ska vi följa upp på förskolan och se hur det går. I sommar ska vi göra en ny utvecklingsbedömning, han kommer då att vara 5,5 år.
Jag tycker fortfarande att han är mycket efter med allting, men det går framåt. Han leker med jämnåriga och de verkar inte se honom som "mindre" eller "bebisaktig" även om han pratar väldigt otydligt. Men det verkar inte som om barnen lägger så stor vikt i det. Talet är det som tydligast går framåt, nu när både jag och förskolan vet hur vi ska göra så underlättar vi säkert för honom. Han frågar mycket om saker och vill förstå. Han har även börjat skriva lite och intressera sig för alfabetet. Jag försöker att inte oroa mig för mycket och tänka över varför han är sen, man får acceptera att det är så och göra det bästa utifrån förutsättningarna. Skulle det vara så att han får börja skolan 1 år senare så är det okej det med. Det viktigaste för mig har varit att "få det på papper", alltså att få bekräftat att det inte bara är jag som ser hans svårigheter samt att få hjälp därefter.
Nu blev mitt svar mycket långt, men hoppas att det var till hjälp. Och se till att alla tar er på allvar och kräv den hjälp ni har rätt att få! Lycka till!