• Livsglädjen

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

Vi välkomnar alla intresserade till vår tråd, men främst alla föräldrar som har fått barn extremt mycket tidigare än beräknat förlossningsdatum!

Både nyblivna föräldrar och vi/de som har lite äldre barn är välkomna!

Här har vi en födelsedagstråd för våra älskade premisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m48308318.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-11 23:03
    Här är länken till vår lite mer uppdaterade födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m50273766.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-04 19:08
    Har någon här missat att Emmy K samlar in fotavtryck? Hon sitter i styrelsen för flera prematurföreningar i Sverige och hon/de har en fin idé om en "prematuravtryckstavla".

Jag citerar henne:

Jag fick en idé om att samla in fotavtryck (eller handavtryck) från våra prematurbarn och vill göra en jättestor tavla av alla dessa avtryck som sedan kan avtäckas på Prematurdagen den 11 november.
    Om ni skulle kunna skanna och mejla mig era älsklingars fotavtryck (eller handavtryck) så vore det väldigt uppskattat.
    Mail: info@pytteliten.net
    När ni skannar får ni gärna ställa in det till 300 dpi.
    Mejla mig samtidigt barnets namn, födelsevecka, datum, (ev. dödsdatum), vikt och längd. Jag vill också veta längden på foten/handen i mm så att det blir rätt i utskriften.
    Om ni skall på Baby Barn mässan i Gbg 15-17 april så står jag där för Pytteliten.net. Om ni tar med fotavtrycken så kan jag skanna på plats.
  • Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
  • inväntande

Öh ni som har Infatrini till eran barn som "välling" kör ni ren Infatrini eller blandar ni med någon ersättning av mild sort?

VI kör nu till våran kille (nec oppad född i 25+3) Infatrini och bröstmjölk jag pumpade som en dåre och har haft tur (ex antal liter i frysen) med mjölken kan pumpa ännu ammning funkade inte.
    Men sen när han blir större är 5,5 månader nu korrigerat är han 2,5 månader så ska Infatrini (svårt namn att stava..) vara hans välling med ersättning som jag fattade på dietisten.

Hur gör ni?     

• mina12
    inväntande skrev 2013-04-22 19:53:43 följande:
    Öh ni som har Infatrini till eran barn som "välling" kör ni ren Infatrini eller blandar ni med någon ersättning av mild sort?

VI kör nu till våran kille (nec oppad född i 25+3) Infatrini och bröstmjölk jag pumpade som en dåre och har haft tur (ex antal liter i frysen) med mjölken kan pumpa ännu ammning funkade inte.
    Men sen när han blir större är 5,5 månader nu korrigerat är han 2,5 månader så ska Infatrini (svårt namn att stava..) vara hans välling med ersättning som jag fattade på dietisten.

Hur gör ni?     
    Vi blandade vällingpulver i infatrinin när dottern slutade amma, men kolla ordentligt med dietisten, för de kan räkna på att det blir rätt mängder järn osv. För vår dotter blev det för mycket järn när hon blev lite äldre. 
  • mammasgullar

Är inte alltid så aktiv men kikar med jämna mellanrum.

Jag är så otroligt nere just nu, sonen fyllde 5 år i torsdags (född 25+1, troligtvis 24+3/4 enl läkarna), det var en sån fin dag och hela släkten var där nästan.

Men såfort allt är slut och jag bara var hemma så känner jag mig så nere, tänker på tok för mycket på allt under neotiden, om allt vi gick igenom där.

Jag har en ny sambo sen 2,5 år tillbaka men känner inte att jag kan/vill prata med honom, för jag kan inte på något sätt få honom att förstå hur ont mitt hjärta gör, hur det känns att veta att minsta lilla kunde ändrat allt, hur det kändes att inte ens våga tro att han skulle överleva morgondagen.

Hur länge gör det ont? Är det lika jobbigt för er vid födelsedagarna? Stundvis gör det ont någon dag sådär när man tänker på det extra, men nu har de varit ett par dagar och jag vill egentligen knappt ens gå upp ur sängen, vill knappt prata med sambon, känner inte att jag har något att säga just nu, kan inte hålla humöret uppe..

• liji77

Min son fyllde 5 i onsdags . Han föddes i v 28+3. Så han var större än din son. Jag blir inte deppig när han fyller år. Jag blir mer rörd. Tänker vilken tur vi haft. Han har sina problem, men vi har ändå haft sådan tur. Ja, konstigt nog så lämnade vi neo för snart 5 år sedan, men en liten bit av mig finns kvar där.

• Riskiflickan

Min son fyllde 5 i januari, född i 26+0 och 650gram. Jag tänker ofta på vilken tur vi haft och känner en stor tacksamhet. Visst kan jag ibland fastna i jobbiga tankar, men så som du känner var det längesen jag kände. Dock är både jag och min man kvar i neotiden ibland. Har du någon att prata med? Du kanske inte har fått bearbeta dina känslor kring den tidiga födseln ordentligt?

• Erkens mamma

För mig kommer det perioder då jag tänker mer på hur det var med sjukhusvistelsen innan Elias föddes och neo-tiden efter det att han kom. Sällan gör det mig deppig utan mer eftertänksam. Jag tänker ofta på vilken tur vi ändå hade och på hur värt allt kämpande var när vi ser på honom nu, 4 år senare.

Jag tror att du skulle behöva ta tag i dina känslor och reda ut dem med någon så att det känns mer hanterbart. Såhär ska du inte behöva ha det. Kram!

• Mantra

Kanske läge att prata med en psykologom detta? Posttraumatisk stress är vanligt hos neo föräldrar! Förra veckan fick min systerson komma hem efter tre månader på sjukhus. Född i v 23+0 590 gram. Idag 2,8 kg

• prematurpappan
    mammasgullar skrev 2013-06-08 20:20:20 följande:
    Är inte alltid så aktiv men kikar med jämna mellanrum. Jag är så otroligt nere just nu, sonen fyllde 5 år i torsdags (född 25+1, troligtvis 24+3/4 enl läkarna), det var en sån fin dag och hela släkten var där nästan. Men såfort allt är slut och jag bara var hemma så känner jag mig så nere, tänker på tok för mycket på allt under neotiden, om allt vi gick igenom där. Jag har en ny sambo sen 2,5 år tillbaka men känner inte att jag kan/vill prata med honom, för jag kan inte på något sätt få honom att förstå hur ont mitt hjärta gör, hur det känns att veta att minsta lilla kunde ändrat allt, hur det kändes att inte ens våga tro att han skulle överleva morgondagen. Hur länge gör det ont? Är det lika jobbigt för er vid födelsedagarna? Stundvis gör det ont någon dag sådär när man tänker på det extra, men nu har de varit ett par dagar och jag vill egentligen knappt ens gå upp ur sängen, vill knappt prata med sambon, känner inte att jag har något att säga just nu, kan inte hålla humöret uppe..

Hej, Jag har en flicka som är född 24+5 och som snart är 2 1/2. Förstår vad du menar med födelsedagarna. Allt blir samma runtomkring. Vädret, löven, sammanhangen. Men hon mår bra nu och hon tar ju så mycket kraft från oss som det är, bara genom att vara 2 år så jag tror jag försöker fokusera på det. Något som har hjälp mig jättemycket är att jag gick med i en föräldraförening. Det finns en i Stockholm/Uppsala, En i Göteborg och en i Helsingborg. I sommar kommer vi bilda Svenska Prematurförbundet som ska finnas över hela landet. Om du inte varit med, testa. Det finns så många som varit med om samma sak och det kan ju vara extra skönt om din sambo inte förstår. Neotiden är ju så himla speciell. Jag tror inte någon som inte varit där riktigt fattar. Hemsidan är www.prematur.nu.
  • Ulrikadag

Hej! Fick en son i april i v.26+6. Är hemma nu sen ca 2 veckor tillbaka efter 10 veckor på sjukhuset. Va idag på hörselkontroll där vår son inte fick godkänt. Ska tillbaka igen i augusti för en till koll. Någon med erfarenhet av hörselnedsättning/icke godkända hörselkontroller? Har precis hittat tråden och har ej läst igenom den..

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17