• Livsglädjen

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

Vi välkomnar alla intresserade till vår tråd, men främst alla föräldrar som har fått barn extremt mycket tidigare än beräknat förlossningsdatum!

Både nyblivna föräldrar och vi/de som har lite äldre barn är välkomna!

Här har vi en födelsedagstråd för våra älskade premisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m48308318.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-11 23:03
    Här är länken till vår lite mer uppdaterade födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m50273766.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-04 19:08
    Har någon här missat att Emmy K samlar in fotavtryck? Hon sitter i styrelsen för flera prematurföreningar i Sverige och hon/de har en fin idé om en "prematuravtryckstavla".

Jag citerar henne:

Jag fick en idé om att samla in fotavtryck (eller handavtryck) från våra prematurbarn och vill göra en jättestor tavla av alla dessa avtryck som sedan kan avtäckas på Prematurdagen den 11 november.
    Om ni skulle kunna skanna och mejla mig era älsklingars fotavtryck (eller handavtryck) så vore det väldigt uppskattat.
    Mail: info@pytteliten.net
    När ni skannar får ni gärna ställa in det till 300 dpi.
    Mejla mig samtidigt barnets namn, födelsevecka, datum, (ev. dödsdatum), vikt och längd. Jag vill också veta längden på foten/handen i mm så att det blir rätt i utskriften.
    Om ni skall på Baby Barn mässan i Gbg 15-17 april så står jag där för Pytteliten.net. Om ni tar med fotavtrycken så kan jag skanna på plats.
  • Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
  • mina12

Graviditetsveckor

Barn födda före 37:e graviditetsveckan brukar betecknas som för tidigt födda. Man brukar dela in de underburna barnen i grupper efter mognadsgrad, det vill säga graviditetslängd.

Barn födda mellan 33:e och 36:e graviditetsveckan brukar betecknas som måttligt för tidigt födda.

Barn som föds i vecka 28-31 betecknas som mycket för tidigt födda

Barn som föds före 28 hela graviditetsveckor betecknas som extremt för tidigt födda. 

Info kommer från lillabarnet.se/dokument/pressmapp.pdf

• gt98mbj

Fortfarande ingen syrgas ð???
    Men vad konstigt det är att hantera honom utan tuber och slangar.

• mina12
    gt98mbj skrev 2012-10-11 21:36:51 följande:
    Fortfarande ingen syrgas 😀
    Men vad konstigt det är att hantera honom utan tuber och slangar.
    Härligt!
  • gt98mbj

Fick ge honom lite gas inatt då han är lite snorig men dagen har gått bra utan :)

• Linda10

Hej.
    Vi fick två tjejer i v 27 den 16aug. Den minsta var 40%tillväxthämmad, hon vägde bara 530g och den större tjejen 920g.
    Den minsta hade respirator i 5veckor och har nu c-pap med ca40%syrgas fortfarande. Stora tjejen har ingen andningshjälp.
    Vi vet att ductus är öppen på lilltjejen men vet ej än om det blir operation. Går väldigt långsamt med förbättringen av hennes lungor. Sista rtg verkade inte visa någon förbättring av lungorna sedan. Vet ej vad det betyder. Det känns segt och att vi står still.
    Men man får stå ut och hoppas att hon blir bättre snart.

• kajsaa

Linda10: vi fick en pojke född den 16/8 i vecka 25+0. Kraftigt tillväxthämmad med en vikt på 580 gram. Imorgon är han 9 veckor, väger 1288 gram och har haft en jävla resa. Ligger i cpap med ca 35-40% o2. Opererade ductus när han var ca 4 veckor och det gick bra! Var i Sverige finns ni? Kram

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17