PennyJenny skrev 2010-07-13 10:01:37 följande:
Känner igen det där. Mitt första barn är EPT-barn och jag vet när jag gick till mammagruppen på BVC efteråt kände jag mig som ett ufo! Dels pratade de typ bara om gravditeter och förlossningar (vilket jag missat båda av) och dels saker som jag inte alls kunde relatera till just då. Det är synd det inte finns nån prematurgrupp eller liknande (iaf inte där jag bor) för vi har helt andra saker vi vill prata om.
Känner du att det är en så stor sorg i ditt liv tycker jag du ska försöka prata med en kurator eller liknande. Vi behöver få älta allt som hänt, själv tycker jag det är enda sättet att ta sig igenom det.
Vissa dagar gör jag ju det men det blir liksom mer och mer sällan som jag känner så i vardagen. Det är mer när man sitter och pratar om triviala grav.komp så som nästäppa eller halsbränna som jag känner mig bitter. Är det någon man inte känner så väl som inte vet vad vi har gått igenom känner jag att jag måste väga mina ord på guldvåg ibland. Man vill ju inte skrämma upp någon nygravid stackare med våran berättelse samtidigt så är det ju så det var när jag fick Elias och det känns tråkigt att mina graviditeter måste censureras. De är ju mina erfarenheter och jag tycker att de är mycket värda för mig men jag kan inte berätta om dem som jag vill av hänsyn för andra.
Och så upplever jag att det är ofta. Jag är alltid värst om man sitter ett gäng mammor och pratar. Känns ibland som andra tror att man överdriver och på något skevt sätt försöker skryta om att vara värst.
Så jag har slutat berätta och bara skaka på huvudet och säga att det går inte att jämföra med mig. Ingen av mina graviditeter har varit normala. Jag har haft två nära döden förlossningar med massiva blödningar.
Men man skulle ibland bara vilja sitta ner med en gäng mammor och få berätta hela min historia med några som fattar. Att jag trots allt är överlycklig för mina barn och att mina förlossningar också är något värda eftersom de ju är på det sättet som mina barn kom till världen och för mig är det på ett annat sätt också fina minnen.