Inlägg från: Erkens mamma |Visa alla inlägg
  • Erkens mamma

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

MolleMalin: Jag har spenderat nästan 6 veckor på Östras Spec förlossning med en föreliggande och blödande moderkaka så sängläge kan jag. Elias höll på att komma i vecka 25 men vi lyckades fördröja ända till vecka 29.

Jag upplevde att jag fick ganska många olika råd om vad jag kunde/ inte kunde göra så jag försökte lyssna till de som jag själv tyckte kändes mest rätt.

Idag är Elias en frisk och go 2 åring :)
    Hoppas att bebisen stannar ett bra tag till.

//Jenny

• Erkens mamma

Jag hade två barn hemma när jag låg inne. Min store var då 5. Jag hade också svårt att vara ifrån dem och tänkte att de skulle få men för livet av att jag varit ifrån dem så länge. Nu två år senare så kan de inte minnas att jag var borta så länge innan/efter Elias föddes. Om inte du kan prata med dem så finns det kanske någon annan som kan det på ett bra sätt. Klart att din store oroar sig så det är ju viktigt att prata så att det framgår klart och tydligt att det inte är något som han kan påverka eller ta ansvar för. 

Hoppas på många fler veckor för er med bebis på rätt ställe. 

• Erkens mamma

Min Erik har ju alltid gått på högkalorikost. Tog ett tag tyckte jag att lära sig tänka tvärt om.. Ta bort alla fullkornsprodukter som håller dem mätta länge.. Pålägg gärna ost med högt fettinnehåll.. Yoghurtar osv med hög fetthalt

Jag gav honom kvällsmål i form av välling eftersom det hjälpte honom att hålla volymen på magen lite större än om han bara åt mat. Jag tänkte ju först att han skulle vara mer hungrig om vi slutade med vällingen men så funkade inte han.

Sedan funkade det bättre med många små mål än frukost-lunch-middag för honom.

Känns i beskrivningen ovan att det blir ganska mycket gröt.. Den är ju ganska mättande men innehåller inte så mycket fett/kalorier. 

• Erkens mamma

Elias och kompisen på bilden är födda samma vecka i november. Elias i vecka 29 och kompisen fullgången. Bilden är tagen efter vi kommit hem och Elias väger ca 2 kilo på kortet. Kläderna är i storlek 44..

• Erkens mamma

Elias kom hem när han var 38+5. Han är född i vecka 29. Det var syrgasen som var segast för oss att bli av med. Sedan var vi hemma på permission de första tre veckorna och hade vår plats på neo lite på vänt ifall det skulle bli problem. Han gick inte upp så bra i början hemma. Han hade precis börjat helamma när vi åkte hem.

• Erkens mamma

Tessa: Nej du är inte ensam. Speciellt inte om att känna dig annorlunda. Jag har tre barn och inte en enda normal graviditet. Nu för tiden är jag bara tyst när folk pratar graviditet och förlossning. Känns inte som att jag kan öppna munnen utan att låta som jag försöker bräcka alla genom att vara värst. Vet hur du känner dig och det är tur i oturen att man inte är ensam...
    Styrkekramar!

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17