Inlägg från: KatjaKaj |Visa alla inlägg
  • KatjaKaj

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Jag instämmer med alla ovan.
    Kram

• KatjaKaj
    Maria K skrev 2010-01-26 22:30:03 följande:
    Klart du inte kan vara riktigt klok för jag tycker du verkar vara en en underbar människa och de brukar vanligtvis vara lite knäppa Nej ärligt jag som så många andra förstår och tycker verkligen denna tråd fyller sin funktion som stöd och motivation när allt eller bara nått litet är jobbigt. Tror nu i efterhand inte att jag hade klarat mig så bra de 16 dagarna i Finland när N låg på neo och de 14 fruktansvärda dagarna när vi kommit till stockholm utan erat stöd.Nu till en fundering; jag varit och läst i en annan tråd och tänkte fråga här av ren nyfikenhet: Vad var det första ni tänkte när ni såg ert barn för första gången?
    Det första jag tänkte var att det faktiskt såg ut som en människa.
    Liten och röd men ändock en människa.
    Något av det första jag sa var " men herregud hon har jag nagler på fingrarna"
    Jag hade förväntat mig något helt annat.
  • KatjaKaj

Hej alla , jag har en fråga.
    Jag har haft problem med Novalii när vi ska ut med vagnen.
    För exakt 2 månader sen slutade hon andas när vi var ute , vi åkte då in till sjukhus och dom trodde då att det blåst luft ner i vagnen så hon dragit efter andan.
    Efter det har jag varit väldigt försiktig och bara gått ut när vädret är optimalt ( lite vind och inte för kallt)

Men jag har inte vågat gå några längre rundor då jag blev så rädd när hon slutade andas.
    Var iallafall på kontroll på Neo i går och berättade min oro för läkaren som sa att det säkert inte skulle vara några problem nu då hon ändå är 2 månader äldre.

Så idag var det super fint väder helt vindstilla och med en strålande sol.
    Perfekt för en runda.
    Vi hann inte mer än utanför dörren innan hon började låta som en kaffekokare fräsande och bubblande.
    Hon blåder även salivbubblor ur munnen.
    Det ser ut som att hon inte vill andas in luften och blåser ut den hon har.

Väldigt obehagligt är det iallafall , nu till frågan.
    Är det något ni haft problem med?!
    Om så är fallet har det växt bort?!

Det känns otroligt synd att inte kunna gå ut med henne , frisk luft behöver man ju lite då och då.

Ursäkta novellen , kram till er alla.

• KatjaKaj
    Trolltoka skrev 2010-01-31 13:56:17 följande:
    Vilken söt liten Hugo ni har fått.
    Grattis :)
  • KatjaKaj
    lugna gatan skrev 2010-01-31 23:39:07 följande:
    Som du beskriver den senaste händelsen, med att nästan få nån sorts kramp och "bubbla" och få "frånvaroattacker" hade vi det ett par gånger med vår lilla Pricilla när vi nyss kommit hem från neo. Sen hände det igen vid några tillfällen, hon höll väl andan i 10-30 sek. Vi var så luttrade från tiden på sjukhuset så vi trodde att det var "normalt" beteende för det hon varit med om, när vi sen nämde det för läkaren vid återkontroll vid två mån, så fick vi oss ett uppvaknande...han undrade varför vi inte ringt! Ja, då blev jag rädd för mig själv... Iallafall, hon fick göra en ctg (tror jag det hette), men den visade inget, och sen efter det så återkom det aldrig, tror nog att det växte bort. Men det var skönt att de kollade henne ordentligt iallafall.
    Tack för svaret.
    Vilken tur att hon inte gör det mer och då får jag hålla tummarna attäven Novalii slutar upp med dumheterna =)
  • KatjaKaj
    sofie och laura skrev 2010-02-08 21:26:53 följande:
        =) Jag ler och blir glad... Det känns som detta kommer att gå vägen hoppas jag på iaf! Jag tror att det är ngt som ligger i detta!Sitter och tänker att herremin je jag kommer bli 3 barns mor men vet att mitt envisa jag kommer att klara detta.mycket nyfiken vad som gömmer mig i magen nu!Jag känner också att det har varit så mycket motgångar i mitt liv att jag tordes inte till en abort
    Grattis till kommande barnet och jag hoppas allt går så bra det bara kan gå =)
  • KatjaKaj

Novalii är ju född ivecka 24 och vi har aldrig hört talas om synagis :S är det något prematurer bör få eller är det bara om de har problem med lungorna?

• KatjaKaj
    LillaPluppen skrev 2010-03-18 10:47:08 följande:
    Hej tjejer, idag ä en underbar dag=) Vi ska klä på Manne lite extra kläder, sätta honom i  babyskyddet..och åka HEM!=)Vi ska iofs tillbaka till sjukan imorgon för en ögonundersökning men ändå!Kommer åka hem med syrgas men sitter just nu och tittar på lilleman medan vi tagit av grimman och kollar läget. i Snart 20 min har han legat mellan 90-93 stadigt i saturation med några toppar på 96 och några snabba "dippar" ner till 84 som minst, men så ligger han ju och försöker bajsa och är lite knölig i magen av ersättningen vi börjat vänja honom med=)
    Underbart att ni äntligen fick ta hem honom.

Hoppas allt är bra med er allihopa och era små.
    Jag ville bara tipsa om en sida (om ni inte redan hört om den)
    www.lillabarnet.se ni kan ju gå in och kolla om ni vill och orkar.

Dessutom hörde jag att de ska diskutera prematurer den 30/3 på tv4 i Malous morgonprogram.

Ha en underbar vecka förhoppningsvis med lika mycket sol som vi har här i södra skåne.
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17