• Andreas tjej

Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?

Jag bara undrar.

• Svar på tråden Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?
  • Malleballebuse

En oxfilé är en oxfilé är en oxfilé.
    Det är liksom omöjligt att bli lurad om man köper en helbit om det finns någon typ av köttkunskap.
    Allt kött som säljs i Sverige är spårbart till den gård varifrån det kommer.

• Mab

Från en tidigare anställd på ÖoB: Det är alla sorters folk som handlar där. Allt från sk "fint folk" till a-lagare. Sen är det skillnad på vad de olika grupperna köper antar jag, men svar på ursprungsfrågan är de flesta...

• Lenita

Innan jag arbetade utomlands hade jag aldrig handlat på Lidl här i Sverige. På vår grekiska ö var Lidl det bästa som hänt lokalbefolkningen eftersom det drog ner priserna på mat rejält jämfört med de lokala supermarketssen och Dia eller EuroSpar. Alla handlade på Lidl, inkluderat restaurangägare med en högre klassad restaurang.

Det ska dock nämnas att allt som behövs i ett kylskåp kan inte inhandlas på Lidl. Jag köpte vid två tillfällen mjölk och första gången var det utgånget datum med 1½ månad vilket jag missade, och andra gången var det spottade jag ut mjölken i avsky när jag försökte äta flingor till frukost. Basprodukter är däremot perfekt, även om utbudet är begränsat! Och billigt är det för dem med tajt budget!

• Ejin
    Örnie skrev 2010-01-29 08:00:14 följande:
    Jag tror helt enkelt inte på att någon har kommit över tysk oxfilé i Sverige - som någon skrev. Det kanske stod så på förpackningen, men jag tror inte att det stämmer. Man kommer ju inte ens åt tysk oxfilé i Tyskland om man inte beställer (eller går på fiin restaurang) och priserna för fint kött är mycket högre här, så varför skulle de dumpa i Sverige? Tror i o f sig att det säljs mycket som kallas oxfilé i Sverige som inte är det (man kan ev. skicka in kött till analys) eller som kommer från icke-deklarerade länder (det smugglas en del i hamnarna också, har själv blivit erbjuden). F ö handlar jag nästan aldrig kött på Lidl och inte gärna i vilken affär som helst, utan jag föredrar gårdsbutiken och minskar hellre på köttkonsumtionen när alternativet är massproduktion o. likn. Annars köper jag mycket mat och annat där. 
    vad jag vet så har vi inte sålt tysk oxfile på lidl.... den som såldes nu i nyår var brasilansk.. som dom flesta andra oxfile som säljs i sverige...

men de kanske har funnits nån gång som jag inte minns vad vet jag... men troligen är det väll så att någon har misstagit brasilansk för tysk...
  • Ulf Harrys Farsa
    Ejin skrev 2010-01-29 18:26:57 följande:
    vad jag vet så har vi inte sålt tysk oxfile på lidl.... den som såldes nu i nyår var brasilansk.. som dom flesta andra oxfile som säljs i sverige... men de kanske har funnits nån gång som jag inte minns vad vet jag... men troligen är det väll så att någon har misstagit brasilansk för tysk...
    Ja dom flesta oxfiléer på konsum och ICA är förmodligen sydamerikanska eller irländska.
    Jag gillar Svenska...

och varför heter det oxfilé? när 99% av dom kommer från kossor? ;)
  • HellviHumle
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-29 22:24:51 följande:
    Ja dom flesta oxfiléer på konsum och ICA är förmodligen sydamerikanska eller irländska.Jag gillar Svenska...och varför heter det oxfilé? när 99% av dom kommer från kossor? ;)
    Det borde väl ändå inte vara mer än 50 % som kommer från kor?
    Fjollig fittpappa!
  • Ulf Harrys Farsa
    HellviHumle skrev 2010-01-29 23:46:42 följande:
    Det borde väl ändå inte vara mer än 50 % som kommer från kor?
    Siffran hade ingen underbyggd fakta, men det kommer mer kött från kor än från tjur (om det nu var det du menade) jag menade att det inte kommer kött alls från OXAR
  • HellviHumle
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-30 10:19:32 följande:
    Siffran hade ingen underbyggd fakta, men det kommer mer kött från kor än från tjur (om det nu var det du menade) jag menade att det inte kommer kött alls från OXAR
    Du får gärna förklara hur det kan komma mer kött från kor än från tjurar. Tjurar är vanligen betydligt tyngre än kor. Speciellt äldre (mjölk)kor som dessutom går till hamburgare.
    Fjollig fittpappa!
  • HellviHumle
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-30 10:19:32 följande:
    Och fö så är ca 20% av slaktade, uppvuxna handjur, stutar dvs oxar.
    Fjollig fittpappa!
  • Ulf Harrys Farsa
    HellviHumle skrev 2010-01-30 12:50:42 följande:
    Du får gärna förklara hur det kan komma mer kött från kor än från tjurar. Tjurar är vanligen betydligt tyngre än kor. Speciellt äldre (mjölk)kor som dessutom går till hamburgare.
    alltså, det finns Mjölk kor & det finns KÖTT kor, jefla skillnad.
    och en tjur eller oxe är samma sak, precis som att en ko och en kviga är samma sak.
    Dock finns det mycket fler tjej-nöt kreatur än kille-kreatur som blir nötkött.

unga små tjurar blir oftast KALV kött, och storleksmässigt är det inga jätteskillnader på en 3 år gammal kossa & en 3 år gammal tjur, om du nu inte ska börja prata belgian blue.
Svar på tråden Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?