• Ejin

Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?

jag jobbar på lidl så vad ts tycker om sådana som mej kan jag bara tänka mej....

• Ejin
    MDM skrev 2010-01-23 19:53:15 följande:
    Jag har vänner som jobbat på både lidel och ÖB även på andra lågpriskedjor. Ni som handlar där borde skämmas. Det finns inget som talar för personalen på "sådana" ställen. De har det faktiskt riktigt dåligt och behandlas illa.Peronal på tex ICA har det MYCKET bättre. Ni som handlar på lågpriskedjor får det ni betalar för (visst är det billigt och folk har ett jobb att gå till) att personalen behandlas som skit och ses som utbytbara. Ingen som hellst uppskattning eller höre lön för att  man gör bättre ifrån sig. Varför skall handlarna behöva betala mer när facket har förhandlat en maxlön (när du har jobbat i tre år inom handels har du nåt maxlönen) Men eftersom det fortfarande finns folk som bara bryr sig om sig själva och vill handla så billigt som möjligt, gör det möjligt för dessa kedjor att aldrig behöva ändra på sig..Så svar på din fråga: det är "fantastiska" människor som handlar på sådana ställen  
    va konstigt.. Jag jobbar på lidl och min sambo på ica.. Han har det inte ETT SKIT annorlunda än vad jag har det.... inte ett skit...

kom tillbaka när du vet vad du pratar om...
  • Ejin
    mammahaj skrev 2010-01-24 10:36:10 följande:
    Jag skulle aldrig få för mig att handla/ stödja Lidl och det beror INTE på att jag anser att det är fult eller "fattigt" att handla hos lågpriskedjor utan beror helt till fullo på hur de behandlar personalen som jobbar där. På Lidl exempelvis får personalen inte längtre anställning än 6 mån i taget, det finns inget skyddsombud och man riskerar jobbet om man försöker blanda in facket i vissa frågor. En vän till mig som arbetade i kassan blev dessutom tvungen att lägga 70 kr ur EGEN ficka för att det diffade i kassan efter hennes pass...jag som själv jobbat på konsum också i kassan vet att et diffar ibland, man är inte felfri...Så jag anser INTE att det är OK att handla där!
    ojoj.. här antar vi saker... inte ett spår av det du skrev är sant.. jag vet för jag har jobbet på lidl i 6 år och har b.la varit skyddsombud...
    diff i kassan betalas aldrig aldrig aldrig någonsin ur egen fick och efter 6 månader blir alla fastanställda _(om dom nu får fortsatt anställning då vill säga..)
    alla på min arbetplats är mer eller mindre fackanslutna och ingen där har fått ett enda problem p.ga de-.--

så man kanske inte ska häva ur sej saker man har hört av sin syrras ,granners farbrors syssling typ...
  • Ejin
    Virriga Vera skrev 2010-01-24 10:42:50 följande:
    Jag tycker att det är ganska märkligt hur många som vet att Lidl har dålig personalpolitik, att de inte får vara fackligt anslutna m.m.Men det märkliga är ju när folk som ÄR anställda på Lidl berättar om hur bra det är och att de visst får vara fackligt anslutna, då är belackarna väldigt tysta. Jag undrar bara hur de som vet så mycket om anställningsformerna vet det? Hur har de kollat att det stämmer?
    det tycker jag också är väldigt märkligt....

fast man förklarar gång på gång så är det som att tala för döva öron tyvärr...
  • Ejin
    mammahaj skrev 2010-01-24 11:06:40 följande:
    vi har ett nära sammarbete med dom andra butikerna i vårat distrikt och ingen av dom har det på de viset.. dessutom jobbar jag numer som butikscef (började som medarbetare) och åker på bc möten där jag träffar andra från hela regionen och inte en enda av dom butikerna (större delen av södra sverige) har ju de sådär...
    Så antagligen var det någon som kanske inte riktigt talade sanning..

tycker det är trist när man sitter och sprider ryckten som inte är sanna när man uppenbarligen inte har en aning om vad man pratar om...
  • Ejin
    mammahaj skrev 2010-01-24 11:15:07 följande:
    fast jag har svårt att se hur du kan kalla mig för lögnare för jag tvivlar på att du vet hur det är i samtliga Lidl butiker i landet liksom. varför smutskasta mig och mina källor när du egentligen inte är bättre själv då?
    nej jag vet inte hur det är i sammtliga lidl butiker.. men eftersom lidl är en kedja där ingen butik har ett privat styre så att säga (som te.x ica där det är en ica handlare som bestämmer över sin butik ganska fritt) så vet jag att alla butiker har precis samma policy och funkar på samma sätt...butikerna har dessutom ett antal chefer över sig som gör regelbundna kontroller och besök i butiken så därför känns det ganska orimligt att det skulle fungera så som du säger...

skillnaden mellan det jag påstår och det du påstår är att du talar om vad du har hört av en annan person medan jag talar om vad JAG SJÄLV hAR UPPLEVT..lite skillnad där..

Du har helt enkelt bestämt dej för att du ogillar lidl och inget som någon anställd där säger kommer att ändra det du tycker....men då handlar det inte om att du ogillar lidl för deras personalpolitik (eftersom den helt enkelt inte funkar så som du säger ).. utan just bara för att...
  • Ejin
    mammahaj skrev 2010-01-24 12:22:40 följande:
     Du jobbar på Lidl och är dessutom butikschef, du är så partisk man kan bli. därför  visst fine, DU har upplevt det, min bästa kompis har upplevt det. vad jag inte förstår är varför det spelar någon roll vem som har det.och när du säger att alla Lidl butiker styrs på samma vis så antar jag att du har ändrat dig och tycker att man visst kan dra alla butiker över en kam? eller? hur menar du annars? att min vän ljuger? Eller att jag bara har hittat på allt jag skriver?
    att din vän har tummat lite på sanningen vore ju inte en världssensation direkt.. sånt händer hela tiden och alltid.. men fine.. det har väll hänt i din väns fall då.. men det lär ju isåfall gått helt emot alla regler som finns så dom inblandade där lär nog inte ha chefer som är direkt glada på dom.. alla butiker styrs på samma sätt javisst.. men det handla ju endå om olika människor så visst görs misstag ibland av enskilda personer...
    att då utgå från att det händer i alla butiker och därför kan du absolut inte handla där är i mitt tycke bara en lam ursäkt...
    ska du sluta handla på ica då me för min sambo jobbar där så om du vill kan jag rada upp olika händelser där och annledningar till varför du inte kan handla där...

Bara för att jag är bc nu betyder inte det att jag alltid har varit det.. jag har jobbat på golvet och i kassan i flera år innan jag blev butikschef...
  • Ejin
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-27 10:02:27 följande:
    Jo fast då kan man ju inget om matlagning, visst har dom Scan (men det betyder ju inte bra kvalité) och å andra sidan är det förmodligen andra sortering t.ex bacon med lite väl stor fettrand etc.Det ÄR skillnad på en oxfile för 199:-/kg på konsum och en för 500:-/kg på Östermalmshallen, det måste ju folk fatta, eller?
    hahahah.. man kan ju inte annat än att skratta,.,, extra stor fett rand??? det är samma jäkla scan kött som i vilken annan butik som helst...
  • Ejin
    Örnie skrev 2010-01-29 08:00:14 följande:
    Jag tror helt enkelt inte på att någon har kommit över tysk oxfilé i Sverige - som någon skrev. Det kanske stod så på förpackningen, men jag tror inte att det stämmer. Man kommer ju inte ens åt tysk oxfilé i Tyskland om man inte beställer (eller går på fiin restaurang) och priserna för fint kött är mycket högre här, så varför skulle de dumpa i Sverige? Tror i o f sig att det säljs mycket som kallas oxfilé i Sverige som inte är det (man kan ev. skicka in kött till analys) eller som kommer från icke-deklarerade länder (det smugglas en del i hamnarna också, har själv blivit erbjuden). F ö handlar jag nästan aldrig kött på Lidl och inte gärna i vilken affär som helst, utan jag föredrar gårdsbutiken och minskar hellre på köttkonsumtionen när alternativet är massproduktion o. likn. Annars köper jag mycket mat och annat där. 
    vad jag vet så har vi inte sålt tysk oxfile på lidl.... den som såldes nu i nyår var brasilansk.. som dom flesta andra oxfile som säljs i sverige...

men de kanske har funnits nån gång som jag inte minns vad vet jag... men troligen är det väll så att någon har misstagit brasilansk för tysk...
Svar på tråden Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?