• Andreas tjej

Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?

Jag bara undrar.

• Svar på tråden Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?
  • HellviHumle
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-30 16:19:29 följande:
    alltså, det finns Mjölk kor & det finns KÖTT kor, jefla skillnad.och en tjur eller oxe är samma sak, precis som att en ko och en kviga är samma sak.Dock finns det mycket fler tjej-nöt kreatur än kille-kreatur som blir nötkött.unga små tjurar blir oftast KALV kött, och storleksmässigt är det inga jätteskillnader på en 3 år gammal kossa & en 3 år gammal tjur, om du nu inte ska börja prata belgian blue.
    Då får du nog titta på statistiken.
    Statistik t ex: http://www.taurus.mu/aciro/websidor/visasida.asp?idnr=su01K5C8AMDHDGzNQTXadbehlorv259CFCFIMPSWZcahou5CBIPVcdjq17EK

Det är bara en tiondel av nöten som slaktas som kalv, vanligen då mellankalv.
    Fjollig fittpappa!
  • sirisdotter
    dollheart skrev 2010-01-22 21:28:47 följande:
    Jag handlar oftast på Ica Maxi eller Supermarket här i stan. Willys är också en klar favorit eftersom det ligger närmast och är precis nybyggt. Men. Ibland är jag sugen på billigt godis. Eller så blir min pojkvän sugen på Pringles. Då åker vi till ÖB. Snålt kanske, men vem bryr sig? Det är ju våra pengar, som vi spenderar hur vi vill.Lidl tror jag att många invandrare handlar på. Jag vet, jag säger det som ingen annan i tråden vågat säga! Men anledningen till detta tror jag är att Lidl har ett ganska brett sortiment på saker som vi vanliga svenssons kanske inte köper. De säljer ju ganska mycket ingredienser som man knappt kan uttala namnet på. Jag undviker helst Lidl eftersom det ligger i ruffiga kvarter och jag ser ingen som helst födel med att handla där. Men ÖB? Äh. Visst är det mycket trash där också. Men de har ju en hel del vanliga saker där
    Lidl i ruffiga kvarter?  Inte i vår stad i allafall!
  • Ulf Harrys Farsa
    HellviHumle skrev 2010-01-30 20:17:48 följande:
    Då får du nog titta på statistiken. Statistik t ex: www.taurus.mu/aciro/websidor/visasida.asp?idn... Det är bara en tiondel av nöten som slaktas som kalv, vanligen då mellankalv.
    litar inte på statistik från nån tokig vegan som kladdat ihop en sida på internet tyvärr, vill du leka faktabög så hitta annan källa.
  • Isnogood
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-30 16:19:29 följande:
    alltså, det finns Mjölk kor & det finns KÖTT kor, jefla skillnad.och en tjur eller oxe är samma sak, precis som att en ko och en kviga är samma sak.Dock finns det mycket fler tjej-nöt kreatur än kille-kreatur som blir nötkött.unga små tjurar blir oftast KALV kött, och storleksmässigt är det inga jätteskillnader på en 3 år gammal kossa & en 3 år gammal tjur, om du nu inte ska börja prata belgian blue.
    Eh, en tjur och en stut/oxe e INTE samma sak, tjuren är okastrerad medan stuten/oxen är kastrerad.

En kossa och en kviga är inte heller samma sak då kvigan är kviga så länge hon inte fått en kalv, DÅ blir hon kossa.

Sedan så är köttet från tjurar inget vidare då det är väldigt stark/frän smak, stut/oxe är att föredra att ta kött ifrån.
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Ulf Harrys Farsa
    Isnogood skrev 2010-01-30 21:51:47 följande:
    Eh, en tjur och en stut/oxe e INTE samma sak, tjuren är okastrerad medan stuten/oxen är kastrerad. En kossa och en kviga är inte heller samma sak då kvigan är kviga så länge hon inte fått en kalv, DÅ blir hon kossa. Sedan så är köttet från tjurar inget vidare då det är väldigt stark/frän smak, stut/oxe är att föredra att ta kött ifrån.
    jaja men det är samma jävla djur...
  • Isnogood
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-30 22:11:53 följande:
    jaja men det är samma jävla djur...
    Men ack så olika i smaken.... {#lang_emotions_dreamer}
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • HellviHumle
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-30 21:30:07 följande:
    litar inte på statistik från nån tokig vegan som kladdat ihop en sida på internet tyvärr, vill du leka faktabög så hitta annan källa.
    2008:
    Tjur 174550
    Stut  44280
    Ko   139320
    Kviga 43220 

Tjur+stut 71000 ton
    Ko+kviga 53000 ton

Plockat ur jordbruksstatistiken:
    http://www.scb.se/Statistik/JO/JO0701/2009M11/JO0701_2009M11_SM_JO48SM1001.pdf

Kanske den källan känns mer tillförlitlig?

Hälsningar
    Faktabögen
    Jag är inte bara fjollig fittpappa. Jag är faktabög också!
  • Ulf Harrys Farsa
    HellviHumle skrev 2010-01-31 00:13:27 följande:
    2008: Tjur 174550 Stut  44280 Ko   139320 Kviga 43220  Tjur+stut 71000 ton Ko+kviga 53000 ton Plockat ur jordbruksstatistiken: www.scb.se/Statistik/JO/JO0701/2009M11/JO0701... Kanske den källan känns mer tillförlitlig? Hälsningar Faktabögen
    dutti
    alla pojkkalvar slaktas (nästan) några får pippa fram nya kossor.
  • HellviHumle
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-31 00:42:08 följande:
    duttialla pojkkalvar slaktas (nästan) några får pippa fram nya kossor.
    Pojkkalvar vet jag inte. De brukar vara 20 månader och uppåt. Slaktvikt runt 350 kg, eller nå't.
    En tjur räcker ju rätt långt när det gäller att betäcka kossor. Inom mjölkproduktionen är det mest semin så där blir det ännu färre tjurar. Å andra sidan så har de strängare krav på vilka som duger.
    Jag är inte bara fjollig fittpappa. Jag är faktabög också!
Svar på tråden Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?