• Andreas tjej

Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?

Jag bara undrar.

• Svar på tråden Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?
  • Queenie70

Om vi nu pratar om vad vi handlar så kan jag berätta vad jag inte handlar på Lidl. Det är fläskkött, varenda jäkla gång har jag fått hem nåt som smakat gallt, även om det är producerat av scan. Vet inte om de köper in några särskilda partier eller om jag bara haft otur. Men i vilket fall som helst så chansar jag inte längre. Andra varor är det bra mycket högre kvalitet på än svenska varor. Tyskar är j faktiskt jäkligt bra på mat.

• Ulf Harrys Farsa
    Trynträ skrev 2010-01-25 08:49:14 följande:
    Om du får seg biff så beror det på tillagningen.
    Näe lilla vän, det beror på kvalitén
  • Trynträ
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-27 09:49:11 följande:
    Näe lilla vän, det beror på kvalitén
    Fast steker man den för länge blir den seg oavsett. Sen har de Scan på Lidl också men det duger väl inte kanske.
  • Ulf Harrys Farsa
    Trynträ skrev 2010-01-27 09:55:51 följande:
    Fast steker man den för länge blir den seg oavsett. Sen har de Scan på Lidl också men det duger väl inte kanske.
    Jo fast då kan man ju inget om matlagning, visst har dom Scan (men det betyder ju inte bra kvalité) och å andra sidan är det förmodligen andra sortering t.ex bacon med lite väl stor fettrand etc.

Det ÄR skillnad på en oxfile för 199:-/kg på konsum och en för 500:-/kg på Östermalmshallen, det måste ju folk fatta, eller?
  • SofiaO

Jag brukar handla schampo, tvättmedel osv på ÖB. Även chokladadventskalendrar har jag handlat där, då figurerna brukar vara lite trevligare (Spiderman har varit mycket tilltalande hemma hos oss i alla fall ) än alla klassiska tomtar som finns på många andra ställen.

Tänker inte att jag pga det per automatik hamnar i ett speciellt "fack" av människor..? Möjligen den typen av människa då som kan tänka sig att betala lite mindre för samma märke som man kan handla på ICA och Coop t.ex.....

Kalasgrejer har jag också köpt där, likaså godis.

På Lidl handlar jag inte, men det är av helt andra orsaker (jobbade där för 6 år sedan....).

• Freddan
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-27 10:02:27 följande:
     Det ÄR skillnad på en oxfile för 199:-/kg på konsum och en för 500:-/kg på Östermalmshallen, det måste ju folk fatta, eller?
    Jag köpte impulshandlade en 3-kilos brasiliansk oxfilé för 199:-/kg häromveckan och det var riktigt bra med tanke på priset. Och framförallt var det underbart fläskigt stor. Problemet med svenska kött råvaror är priset. Det står inte alls i paritet med kvaliteten tycker jag. Skälet till det löjligt höga köttpriset beror givetvis på svenskars ogrundade rädsla för utländskt kött.
  • Ulf Harrys Farsa
    Freddan skrev 2010-01-27 10:20:05 följande:
    Jag köpte impulshandlade en 3-kilos brasiliansk oxfilé för 199:-/kg häromveckan och det var riktigt bra med tanke på priset. Och framförallt var det underbart fläskigt stor. Problemet med svenska kött råvaror är priset. Det står inte alls i paritet med kvaliteten tycker jag. Skälet till det löjligt höga köttpriset beror givetvis på svenskars ogrundade rädsla för utländskt kött.
    Brasilianskt är väldigt bra (fritt betande djur), dock är ju kontrollen av antibiotika och andra läkemedel noll, det fuskas säkert med Svenska kossor också. Det tråkiga med Sydamerikanskt kött är att det ofta är fryst och produktionsdatumet brukar ligga 3-4 månader bakåt i tiden, nyslaktad kossa är godast.
  • gutegirl
    Freddan skrev 2010-01-27 10:20:05 följande:
    Hehe, nu vaknar foliehatten i mig!

GalnaKo-sjukan är ett led i en konspiration från swedish meat för att de ska trissa upp sina priser! Jag visste det!

Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • Freddan
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-27 10:29:31 följande:
    Brasilianskt är väldigt bra (fritt betande djur), dock är ju kontrollen av antibiotika och andra läkemedel noll, det fuskas säkert med Svenska kossor också. Det tråkiga med Sydamerikanskt kött är att det ofta är fryst och produktionsdatumet brukar ligga 3-4 månader bakåt i tiden, nyslaktad kossa är godast.
    Jo, jag vet att kontrollerna kanske inte är lika "rigorösa" utanför Sverige. När det gäller den specifika oxfilen så måste jag backa lite, den var inte brasiliansk utan tysk (insåg att jag skrivit fel med tanke på vad jag skriver i nästa mening). Dessutom var den var nystyckad och nypackad.

Hursomhelst, kan man bara tillaga kött på rätt sätt, dvs med rätt temperatur så brukar faktiskt det mesta köttet, oavsett ursprungsland smaka bra. Om man däremot toksteker en skiva kött i pannan i en kvart så blir köttet trist som satan, även svenskt.
  • Ejin
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-27 10:02:27 följande:
    Jo fast då kan man ju inget om matlagning, visst har dom Scan (men det betyder ju inte bra kvalité) och å andra sidan är det förmodligen andra sortering t.ex bacon med lite väl stor fettrand etc.Det ÄR skillnad på en oxfile för 199:-/kg på konsum och en för 500:-/kg på Östermalmshallen, det måste ju folk fatta, eller?
    hahahah.. man kan ju inte annat än att skratta,.,, extra stor fett rand??? det är samma jäkla scan kött som i vilken annan butik som helst...
Svar på tråden Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?