Inlägg från: Ulf Harrys Farsa |Visa alla inlägg
  • Ulf Harrys Farsa

Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?

Jag handlar aldrig där, har aldrig satt min fot i en Lidl butik och kommer förmodligen aldrig att göra det heller.

• Ulf Harrys Farsa
    Barnsemester skrev 2010-01-24 16:41:44 följande:
    tråkigt för dig då
    Varför?
    Jag behöver inte spara in och tvinga mig själv att äta tyska kakor & dricka billig läsk.
  • Ulf Harrys Farsa

Jag köper bara kvalitétsvaror, skulle aldrig köpa andra sorterings skräp.
    Skulle säkert kunna spara 3lax i månaden om jag handlade på willys eller lidl, men näe tack, jag vill kunna äta min biff utan att få kramp i käkarna.

• Ulf Harrys Farsa
    La Lola skrev 2010-01-25 07:37:16 följande:
    Du handlar inte ens på Willys? Tror du att Willys oxå bara har skitgrejer alltså?
    asså Eldorado & willys är ju inga kvalitéts märken direkt, tror man för en sekund att det är lika bra råvaror i Eldorado pesto som Berillas Pesto är man ju ute och cyklar.
    Peston var ett exempel. (ja willys säljer säkert Barillas 1-2:- billigare men varför ska man åka runt till 4 olika affärer för att handla)

och köttdisken på Willy´s , näe tack.
  • Ulf Harrys Farsa
    mrbiig skrev 2010-01-25 06:27:08 följande:
    jaha dom hade visst Tyskt vetemjöl, jo troligt att jag skulle köpa det och stödja sydeuropieska bönder, och ekologiskt, jorråsåatt....
  • Ulf Harrys Farsa
    Trynträ skrev 2010-01-25 08:49:14 följande:
    Om du får seg biff så beror det på tillagningen.
    Näe lilla vän, det beror på kvalitén
  • Ulf Harrys Farsa
    Trynträ skrev 2010-01-27 09:55:51 följande:
    Fast steker man den för länge blir den seg oavsett. Sen har de Scan på Lidl också men det duger väl inte kanske.
    Jo fast då kan man ju inget om matlagning, visst har dom Scan (men det betyder ju inte bra kvalité) och å andra sidan är det förmodligen andra sortering t.ex bacon med lite väl stor fettrand etc.

Det ÄR skillnad på en oxfile för 199:-/kg på konsum och en för 500:-/kg på Östermalmshallen, det måste ju folk fatta, eller?
  • Ulf Harrys Farsa
    Freddan skrev 2010-01-27 10:20:05 följande:
    Jag köpte impulshandlade en 3-kilos brasiliansk oxfilé för 199:-/kg häromveckan och det var riktigt bra med tanke på priset. Och framförallt var det underbart fläskigt stor. Problemet med svenska kött råvaror är priset. Det står inte alls i paritet med kvaliteten tycker jag. Skälet till det löjligt höga köttpriset beror givetvis på svenskars ogrundade rädsla för utländskt kött.
    Brasilianskt är väldigt bra (fritt betande djur), dock är ju kontrollen av antibiotika och andra läkemedel noll, det fuskas säkert med Svenska kossor också. Det tråkiga med Sydamerikanskt kött är att det ofta är fryst och produktionsdatumet brukar ligga 3-4 månader bakåt i tiden, nyslaktad kossa är godast.
  • Ulf Harrys Farsa
    Ejin skrev 2010-01-27 10:40:04 följande:
    hahahah.. man kan ju inte annat än att skratta,.,, extra stor fett rand??? det är samma jäkla scan kött som i vilken annan butik som helst...
    javisst är det så...
  • Ulf Harrys Farsa
    gutegirl skrev 2010-01-27 13:43:35 följande:
    Nej, nyslaktat är inte så gott. Köttet bör hängmöras i ungefär 14 dagar innan man ger sig på det, så färskt är det ju inte.
    Näe jag menade inte att stå med stekpannan i slakteriet och vänta heller.
    men 4 månader gammalt fryst vaccumpackat, näe tack.
  • Ulf Harrys Farsa
    Ejin skrev 2010-01-29 18:26:57 följande:
    vad jag vet så har vi inte sålt tysk oxfile på lidl.... den som såldes nu i nyår var brasilansk.. som dom flesta andra oxfile som säljs i sverige... men de kanske har funnits nån gång som jag inte minns vad vet jag... men troligen är det väll så att någon har misstagit brasilansk för tysk...
    Ja dom flesta oxfiléer på konsum och ICA är förmodligen sydamerikanska eller irländska.
    Jag gillar Svenska...

och varför heter det oxfilé? när 99% av dom kommer från kossor? ;)
  • Ulf Harrys Farsa
    HellviHumle skrev 2010-01-29 23:46:42 följande:
    Det borde väl ändå inte vara mer än 50 % som kommer från kor?
    Siffran hade ingen underbyggd fakta, men det kommer mer kött från kor än från tjur (om det nu var det du menade) jag menade att det inte kommer kött alls från OXAR
  • Ulf Harrys Farsa
    HellviHumle skrev 2010-01-30 12:50:42 följande:
    Du får gärna förklara hur det kan komma mer kött från kor än från tjurar. Tjurar är vanligen betydligt tyngre än kor. Speciellt äldre (mjölk)kor som dessutom går till hamburgare.
    alltså, det finns Mjölk kor & det finns KÖTT kor, jefla skillnad.
    och en tjur eller oxe är samma sak, precis som att en ko och en kviga är samma sak.
    Dock finns det mycket fler tjej-nöt kreatur än kille-kreatur som blir nötkött.

unga små tjurar blir oftast KALV kött, och storleksmässigt är det inga jätteskillnader på en 3 år gammal kossa & en 3 år gammal tjur, om du nu inte ska börja prata belgian blue.
  • Ulf Harrys Farsa
    HellviHumle skrev 2010-01-30 20:17:48 följande:
    Då får du nog titta på statistiken. Statistik t ex: www.taurus.mu/aciro/websidor/visasida.asp?idn... Det är bara en tiondel av nöten som slaktas som kalv, vanligen då mellankalv.
    litar inte på statistik från nån tokig vegan som kladdat ihop en sida på internet tyvärr, vill du leka faktabög så hitta annan källa.
  • Ulf Harrys Farsa
    Isnogood skrev 2010-01-30 21:51:47 följande:
    Eh, en tjur och en stut/oxe e INTE samma sak, tjuren är okastrerad medan stuten/oxen är kastrerad. En kossa och en kviga är inte heller samma sak då kvigan är kviga så länge hon inte fått en kalv, DÅ blir hon kossa. Sedan så är köttet från tjurar inget vidare då det är väldigt stark/frän smak, stut/oxe är att föredra att ta kött ifrån.
    jaja men det är samma jävla djur...
  • Ulf Harrys Farsa
    HellviHumle skrev 2010-01-31 00:13:27 följande:
    2008: Tjur 174550 Stut  44280 Ko   139320 Kviga 43220  Tjur+stut 71000 ton Ko+kviga 53000 ton Plockat ur jordbruksstatistiken: www.scb.se/Statistik/JO/JO0701/2009M11/JO0701... Kanske den källan känns mer tillförlitlig? Hälsningar Faktabögen
    dutti
    alla pojkkalvar slaktas (nästan) några får pippa fram nya kossor.
  • Ulf Harrys Farsa
    HellviHumle skrev 2010-01-31 19:03:38 följande:
    Misstänkte nästan det. Nåja, nu vet du i alla fall att större delen av köttet kommer från handjur.
    ja för att alla unga tjurar slaktas, eftersom dom ör helt onödiga.
Svar på tråden Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?