Inlägg från: HellviHumle |Visa alla inlägg
  • HellviHumle

Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?

Jag tror att alla jag känner, handlar där. Även jag förstås. Det händer tom att jag handlar på Rusta. Willys är ett utmärkt ställe när det gäller livsmedel. Lidl har aldrig fått chansen då de ännu inte etablerat sig här på KalkstensHawaii!
    Är jag WT nu eller vart vill du komma?

Fjollig fittpappa!
  • HellviHumle
    gutegirl skrev 2010-01-25 09:38:15 följande:
    Hellre en tysk bratwurst med 95% köttinnehåll än en svensk falukorv gjord på bindväv och stärkelse. Vari ligger skillnaden i att köpa franska ostar på en saluhall eller en tysk korv på Lidl? Det är importerat i båda fallen, det är bra kvalitet på båda produkterna fast de inte är köpta på Ica eller tillverkade i sverige. Varför har så många fått för sig att bara svenska produkter är bra? En fråga bara; om ni reser utomlands, packar ni med er svensk mat i väskan då?
    När det gäller just Falukorv så måste den följa receptet. Däremot finns det korvar med liknande namn (Lantfalu, lättfalu osv) som har egna recept. Där kan det säkert finnas ett och annat med sämre kvalitet.
  • HellviHumle
    gutegirl skrev 2010-01-27 13:43:35 följande:
    Nej, nyslaktat är inte så gott. Köttet bör hängmöras i ungefär 14 dagar innan man ger sig på det, så färskt är det ju inte.
    40 dygnsgrader brukar man prata om, dvs tio dygn i fyra grader. Men det blir ju inte sämre av att hänga längre.
  • HellviHumle
    Sockerbiten skrev 2010-01-27 19:24:51 följande:
    det beror på om man hängmörar eller vaccummörarhängmörarman så är det 14dagar i 4grader vaccummörarman så är det 10dagar i 4grader. hängmörat är godast dock!
    Det kanske finns olika skolor. Här pratas det i alla fall om tio dagar och fyra grader och det är hängmörat det gäller, förstås. Och som jag sa, det blir inte sämre av att hänga längre. Det blir mer smak på hängmörat, tycker jag. Vakummörat blir mest vått och konstigt.
    Såg förresten ett TV-program för en tid sedan. Där mörades köttet i tolv veckor. Då var temp och fuktighet noggrant kontrollerat. Priset blev därefter, knappa tusenlappen per kg! Men det blev bra!
    Fjollig fittpappa!
  • HellviHumle
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-29 22:24:51 följande:
    Ja dom flesta oxfiléer på konsum och ICA är förmodligen sydamerikanska eller irländska.Jag gillar Svenska...och varför heter det oxfilé? när 99% av dom kommer från kossor? ;)
    Det borde väl ändå inte vara mer än 50 % som kommer från kor?
    Fjollig fittpappa!
  • HellviHumle
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-30 10:19:32 följande:
    Siffran hade ingen underbyggd fakta, men det kommer mer kött från kor än från tjur (om det nu var det du menade) jag menade att det inte kommer kött alls från OXAR
    Du får gärna förklara hur det kan komma mer kött från kor än från tjurar. Tjurar är vanligen betydligt tyngre än kor. Speciellt äldre (mjölk)kor som dessutom går till hamburgare.
    Fjollig fittpappa!
  • HellviHumle
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-30 10:19:32 följande:
    Siffran hade ingen underbyggd fakta, men det kommer mer kött från kor än från tjur (om det nu var det du menade) jag menade att det inte kommer kött alls från OXAR
    Och fö så är ca 20% av slaktade, uppvuxna handjur, stutar dvs oxar.
    Fjollig fittpappa!
  • HellviHumle
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-30 16:19:29 följande:
    alltså, det finns Mjölk kor & det finns KÖTT kor, jefla skillnad.och en tjur eller oxe är samma sak, precis som att en ko och en kviga är samma sak.Dock finns det mycket fler tjej-nöt kreatur än kille-kreatur som blir nötkött.unga små tjurar blir oftast KALV kött, och storleksmässigt är det inga jätteskillnader på en 3 år gammal kossa & en 3 år gammal tjur, om du nu inte ska börja prata belgian blue.
    Då får du nog titta på statistiken.
    Statistik t ex: http://www.taurus.mu/aciro/websidor/visasida.asp?idnr=su01K5C8AMDHDGzNQTXadbehlorv259CFCFIMPSWZcahou5CBIPVcdjq17EK

Det är bara en tiondel av nöten som slaktas som kalv, vanligen då mellankalv.
    Fjollig fittpappa!
  • HellviHumle
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-30 21:30:07 följande:
    litar inte på statistik från nån tokig vegan som kladdat ihop en sida på internet tyvärr, vill du leka faktabög så hitta annan källa.
    2008:
    Tjur 174550
    Stut  44280
    Ko   139320
    Kviga 43220 

Tjur+stut 71000 ton
    Ko+kviga 53000 ton

Plockat ur jordbruksstatistiken:
    http://www.scb.se/Statistik/JO/JO0701/2009M11/JO0701_2009M11_SM_JO48SM1001.pdf

Kanske den källan känns mer tillförlitlig?

Hälsningar
    Faktabögen
    Jag är inte bara fjollig fittpappa. Jag är faktabög också!
  • HellviHumle
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-31 00:42:08 följande:
    duttialla pojkkalvar slaktas (nästan) några får pippa fram nya kossor.
    Pojkkalvar vet jag inte. De brukar vara 20 månader och uppåt. Slaktvikt runt 350 kg, eller nå't.
    En tjur räcker ju rätt långt när det gäller att betäcka kossor. Inom mjölkproduktionen är det mest semin så där blir det ännu färre tjurar. Å andra sidan så har de strängare krav på vilka som duger.
  • HellviHumle
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-31 08:38:03 följande:
    Men det slaktas alltså INGA oxar i sverige, undrar vart min svenska oxfilé kommer ifrån...
    Oxe är detsamma som stut dvs kastrerad tjur. Så det slaktas 44000 st såna också. Det räcker nog för att du ska få ditt lystmäte på oxfilé. Frågan är bara hur du ska veta att det är oxfilé och inte från en tjur eller ko.
  • HellviHumle
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-31 12:59:12 följande:
    Jag skiter fullständig om det är från en ko eller tjur
    Misstänkte nästan det. Nåja, nu vet du i alla fall att större delen av köttet kommer från handjur.{#lang_emotions_wink}
Svar på tråden Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?