• Andreas tjej

Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?

Jag bara undrar.

• Svar på tråden Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?
  • Dollheart82

Den som behöver mat/hygienartiklar/husgeråd osv... Den sortens folk!

• Hypnotica
    sofializa skrev 2010-01-24 09:04:24 följande:
    Jag har varit inne på Lidl i Täby ett par ggr. Då var det mest vanliga Täbybor som handlade där. Dvs. svensk meddelklass. Deras grönsaker var väldigt dåliga, plus att de inte hade laktosfritt - därför har vi valt att inte handla där. Det är mer bekvämt om man kan köpa all sin mat på ett ställe. ÖB har vi varit på en gång. Min man köpte en massa grejer till en fjällvandring. Ryggsäck, sovunderlag, stormkök mm. 80% av det han köpte gick sönder första dagen. Resten gick sönder under dagarna efter! Vi kommer aldrig handla där igen! Däremot så fick vi pengarna tillbaka utan problem, så det var ju positivt. Personalen verkade inte direkt förvånade över vad som hänt. Har någon varit på nya Lidl i Danderyd? Det ser fint ut från utsidan med nybyggd lokal och allt. Är det så stort som det ser ut? Det ligger så nära.. men jag har inte haft anledning att gå in..
    Den är helt OK, inte jättestor men trevliga grönsaker och hyfsat utbud.
  • Ari Gold

Jag handlar gärna både på ÖoB och Lidl.

ÖoB blir det dock sällan då vi ej har det i närheten. Men när jag passerar köper jag alltid Cheerios där. De kostar ca 30% mindre där än i vår närmaste mataffär och givetis köper jag då inte ett paket utan 10.

Lidl har jag handlat regelbundet på hea tiden då jag haft småbarn eftersom de har de bästa blöjorna, som dessutom är billiga. Jag handlar framför allt när de har erbjudane på blöjorna och då 5 paket eller så åt gången. Även kolsyrat mineralvatten köper vi flera storpack av när vi är där samt vissa specialvaror såsom en smaksatt balsamico och en särskild sorts sylt med lågt GI.

Vår Lidl ligger brevid ICA MAXI så det är lätt att kompletteringshandla där i samband med storhandling på ICA.

Vet inte riktigt vad som menas med "vilken sorts människor" men vi är helt vanliga svenssons, båda välutbildade och med bra jobb. En medelinkomsttagare och en höginkomsttagare.

• Hoppentoss
    ÖB handlar jag någon gång per år.

Lidl har jag vägrat sätta min fot i.
    Gillar inte deras sätt att hantera personalfrågor.  Var med när dom startade lidl på vår ort och näpp det ville jag inte va med på.
    Tror det är bättre nu men känslan sitter fortfarande i.

Min åsikt bara.

Andreas tjej skrev 2010-01-22 20:51:09 följande:
    Jag bara undrar.
  • Sockerbiten

För allas information så kan jag berätta att det är ICA som spritt ut all skit om LIDL för att dom rä rädda att LIDL ska ta över, det vet jag från en hyfsat säker källa..

Förövrigt så handlar jag på Coop,Ica,Willys och Lidl, ÖB kan jag inte handla så ofta på för det ligger inget nära där jag bor men åker dit ändå ibland.

Vill man betala 40kr för ett paket köttbullar på ica så får man väl det fast man kan köpa samma köttbullar på Lidl för 35kr typ.. samma är det med köttet, bara fint svenskt kött från Scan mycket billigare än på ICA och Coop m.m.

• mammahaj

Jag skulle aldrig få för mig att handla/ stödja Lidl och det beror INTE på att jag anser att det är fult eller "fattigt" att handla hos lågpriskedjor utan beror helt till fullo på hur de behandlar personalen som jobbar där.

På Lidl exempelvis får personalen inte längtre anställning än 6 mån i taget, det finns inget skyddsombud och man riskerar jobbet om man försöker blanda in facket i vissa frågor. En vän till mig som arbetade i kassan blev dessutom tvungen att lägga 70 kr ur EGEN ficka för att det diffade i kassan efter hennes pass...

jag som själv jobbat på konsum också i kassan vet att et diffar ibland, man är inte felfri...

Så jag anser INTE att det är OK att handla där!

• margarita
    mammahaj skrev 2010-01-24 10:36:10 följande:
    Jag skulle aldrig få för mig att handla/ stödja Lidl och det beror INTE på att jag anser att det är fult eller "fattigt" att handla hos lågpriskedjor utan beror helt till fullo på hur de behandlar personalen som jobbar där. På Lidl exempelvis får personalen inte längtre anställning än 6 mån i taget, det finns inget skyddsombud och man riskerar jobbet om man försöker blanda in facket i vissa frågor. En vän till mig som arbetade i kassan blev dessutom tvungen att lägga 70 kr ur EGEN ficka för att det diffade i kassan efter hennes pass...jag som själv jobbat på konsum också i kassan vet att et diffar ibland, man är inte felfri...Så jag anser INTE att det är OK att handla där!
    Fast är det för att det är Lidl eller är det för att det är just den Lidl-butiken?
  • mammahaj
    margarita skrev 2010-01-24 10:38:34 följande:
    Fast är det för att det är Lidl eller är det för att det är just den Lidl-butiken?
    därför att den polic som Lidl använder sig utav ser likadan ut i hela koncernen, mer eller mindre iallafall.
    Jag tänker inte påstå att jag vet exakt hur det ser ut i ALLA Lidl butiker i landet men jag har hört tillräckligt för att jag skulle känna mig bekväm i att stödja detta.
  • Virriga Vera

Jag tycker att det är ganska märkligt hur många som vet att Lidl har dålig personalpolitik, att de inte får vara fackligt anslutna m.m.

Men det märkliga är ju när folk som ÄR anställda på Lidl berättar om hur bra det är och att de visst får vara fackligt anslutna, då är belackarna väldigt tysta.

Jag undrar bara hur de som vet så mycket om anställningsformerna vet det? Hur har de kollat att det stämmer?

• Majskolven
    mammahaj skrev 2010-01-24 10:36:10 följande:
    Jag skulle aldrig få för mig att handla/ stödja Lidl och det beror INTE på att jag anser att det är fult eller "fattigt" att handla hos lågpriskedjor utan beror helt till fullo på hur de behandlar personalen som jobbar där. På Lidl exempelvis får personalen inte längtre anställning än 6 mån i taget, det finns inget skyddsombud och man riskerar jobbet om man försöker blanda in facket i vissa frågor. En vän till mig som arbetade i kassan blev dessutom tvungen att lägga 70 kr ur EGEN ficka för att det diffade i kassan efter hennes pass...jag som själv jobbat på konsum också i kassan vet att et diffar ibland, man är inte felfri...Så jag anser INTE att det är OK att handla där!
    Som jag sa tidigare så finns det även andra företag som inte är fackligt anslutna och behandlar sina anställda som skit å utnyttjar provanställning mm.
    Har själv 2 kompisar som jobbar på Lidl där jag bor å de har inte klagat och de har varit anställda i flera år nu.

Ica är väl inte bättre dom som sänker priset på vissa varor när det görs prisundersökningar och höjer dom direkt igen efteråt, allt för att de ska verka billigare än konsum.
    Lr säljer gammalt kött och köttfärs och märker om, myspys!
    Förresten, för er som inte visste det så är köttfärsen inte röd från början som den är på ica, knallröd full med vad vet jag.
    Den är grå, har själv jobbat i chark.
Svar på tråden Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?