• Andreas tjej

Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?

Jag bara undrar.

• Svar på tråden Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?
  • margarita
    mammahaj skrev 2010-01-24 10:41:41 följande:
    därför att den polic som Lidl använder sig utav ser likadan ut i hela koncernen, mer eller mindre iallafall.Jag tänker inte påstå att jag vet exakt hur det ser ut i ALLA Lidl butiker i landet men jag har hört tillräckligt för att jag skulle känna mig bekväm i att stödja detta.
    Det är en intressant fråga.
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m50255704.html
  • mammahaj
    Virriga Vera skrev 2010-01-24 10:42:50 följande:
    Jag tycker att det är ganska märkligt hur många som vet att Lidl har dålig personalpolitik, att de inte får vara fackligt anslutna m.m.Men det märkliga är ju när folk som ÄR anställda på Lidl berättar om hur bra det är och att de visst får vara fackligt anslutna, då är belackarna väldigt tysta. Jag undrar bara hur de som vet så mycket om anställningsformerna vet det? Hur har de kollat att det stämmer?
    Det kanske skiljer sig mellan butiker i landet? eller så vet inte personalen hur "dåligt" de har det jämfört med andra arbetsplatser? Eller så nöjer de sig med det de har och vill inte "snacka skit" eftersom de är rädda att förlora jobbet? Eller så gillar de helt enkelt bara det jobb de har!

Mina erfarenheter om detta kommer från en vän som jobbat i kassan på Lildl samtidigt som jag jobbade i kassan på konsum. Min mamma jobbade äöven som fackligt ombud som hade kontakt med dessa butiker och de anställda "fick" vara medlemmar men de ombads samtidigt att INTE vara det... och eftersom de flesta var visstidsanställda med vick som de gärna ville ha kvar så kanske man förstår att inte så värst många ville vara med i facket?
  • gimatah

Smarta människor som vet att man kan få samma vara fast till bättre pris.

• mammahaj
    gimatah skrev 2010-01-24 10:52:18 följande:
    Smarta människor som vet att man kan få samma vara fast till bättre pris.

Mm om allt handlar om priset ja.
    jag anser inte att jag som hellre handlar på Maxi eller Konsum är osmart.
  • gimatah
    mammahaj skrev 2010-01-24 10:54:32 följande:
    Nej det anser inte jag heller det var bara ett svar på TS sätt att fråga. Alla hanlar givetvis utifrån sin egna prioriteringar. Det är bra att vi har så stora utbud på affärer så alla kan välja vart man faktiskt vill handla.
  • mammahaj
    gimatah skrev 2010-01-24 10:58:24 följande:
    Nej det anser inte jag heller det var bara ett svar på TS sätt att fråga. Alla hanlar givetvis utifrån sin egna prioriteringar. Det är bra att vi har så stora utbud på affärer så alla kan välja vart man faktiskt vill handla.
    Instämmer
  • Ejin
    mammahaj skrev 2010-01-24 10:36:10 följande:
    Jag skulle aldrig få för mig att handla/ stödja Lidl och det beror INTE på att jag anser att det är fult eller "fattigt" att handla hos lågpriskedjor utan beror helt till fullo på hur de behandlar personalen som jobbar där. På Lidl exempelvis får personalen inte längtre anställning än 6 mån i taget, det finns inget skyddsombud och man riskerar jobbet om man försöker blanda in facket i vissa frågor. En vän till mig som arbetade i kassan blev dessutom tvungen att lägga 70 kr ur EGEN ficka för att det diffade i kassan efter hennes pass...jag som själv jobbat på konsum också i kassan vet att et diffar ibland, man är inte felfri...Så jag anser INTE att det är OK att handla där!
    ojoj.. här antar vi saker... inte ett spår av det du skrev är sant.. jag vet för jag har jobbet på lidl i 6 år och har b.la varit skyddsombud...
    diff i kassan betalas aldrig aldrig aldrig någonsin ur egen fick och efter 6 månader blir alla fastanställda _(om dom nu får fortsatt anställning då vill säga..)
    alla på min arbetplats är mer eller mindre fackanslutna och ingen där har fått ett enda problem p.ga de-.--

så man kanske inte ska häva ur sej saker man har hört av sin syrras ,granners farbrors syssling typ...
  • Ejin
    Virriga Vera skrev 2010-01-24 10:42:50 följande:
    Jag tycker att det är ganska märkligt hur många som vet att Lidl har dålig personalpolitik, att de inte får vara fackligt anslutna m.m.Men det märkliga är ju när folk som ÄR anställda på Lidl berättar om hur bra det är och att de visst får vara fackligt anslutna, då är belackarna väldigt tysta. Jag undrar bara hur de som vet så mycket om anställningsformerna vet det? Hur har de kollat att det stämmer?
    det tycker jag också är väldigt märkligt....

fast man förklarar gång på gång så är det som att tala för döva öron tyvärr...
  • plommon
    mammahaj skrev 2010-01-24 10:36:10 följande:
    Jag skulle aldrig få för mig att handla/ stödja Lidl och det beror INTE på att jag anser att det är fult eller "fattigt" att handla hos lågpriskedjor utan beror helt till fullo på hur de behandlar personalen som jobbar där. På Lidl exempelvis får personalen inte längtre anställning än 6 mån i taget, det finns inget skyddsombud och man riskerar jobbet om man försöker blanda in facket i vissa frågor. En vän till mig som arbetade i kassan blev dessutom tvungen att lägga 70 kr ur EGEN ficka för att det diffade i kassan efter hennes pass...jag som själv jobbat på konsum också i kassan vet att et diffar ibland, man är inte felfri...Så jag anser INTE att det är OK att handla där!
    Håller helt med! Sedan finns det andra svenska butiker utan kollektivavtal och liknande och där handlar jag inte heller!
  • mammahaj
    Ejin skrev 2010-01-24 11:02:12 följande:
    ojoj.. här antar vi saker... inte ett spår av det du skrev är sant.. jag vet för jag har jobbet på lidl i 6 år och har b.la varit skyddsombud...diff i kassan betalas aldrig aldrig aldrig någonsin ur egen fick och efter 6 månader blir alla fastanställda _(om dom nu får fortsatt anställning då vill säga..) alla på min arbetplats är mer eller mindre fackanslutna och ingen där har fått ett enda problem p.ga de-.--så man kanske inte ska häva ur sej saker man har hört av sin syrras ,granners farbrors syssling typ...
    som jag skrev så skiljer det sig möjligen från butik till butik.
    jag kan ju lova dig att jag inte ANTAR en massa saker här utan skriver och svarar utifrån mina erfarenheter kring ämnet. och jag anser även att en mamma är lite nämre än "syrrans,grannes farbrors syssling typ" det där "påhoppet" var ju bara onödigt i sammanhanget.

nu vet jag inte var du arbetar och hur länge du har gjort det. jag är väl glad för dig om du trivs och saker och ting kan ju ha förändrats på ett par år dessutom. men jag vägrar ändå handla på Lidl.
Svar på tråden Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?