• Andreas tjej

Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?

Jag bara undrar.

• Svar på tråden Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?
  • Mandel
    MDM skrev 2010-01-23 19:53:15 följande:
    Jag har vänner som jobbat på både lidel och ÖB även på andra lågpriskedjor. Ni som handlar där borde skämmas. Det finns inget som talar för personalen på "sådana" ställen. De har det faktiskt riktigt dåligt och behandlas illa. Peronal på tex ICA har det MYCKET bättre. Ni som handlar på lågpriskedjor får det ni betalar för (visst är det billigt och folk har ett jobb att gå till) att personalen behandlas som skit och ses som utbytbara. Ingen som hellst uppskattning eller höre lön för att  man gör bättre ifrån sig. Varför skall handlarna behöva betala mer när facket har förhandlat en maxlön (när du har jobbat i tre år inom handels har du nåt maxlönen)  Men eftersom det fortfarande finns folk som bara bryr sig om sig själva och vill handla så billigt som möjligt, gör det möjligt för dessa kedjor att aldrig behöva ändra på sig.. Så svar på din fråga: det är "fantastiska" människor som handlar på sådana ställen  
    Råkar vara ganska insatt i ÖoB och att personalen skulle behandlas illa och vara underbetalda förekommer mig veterligen inte.
    Ingen anställd har någonsin sagt eller ens antytt något sådant till mig.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Virriga Vera
    Jag har vänner som jobbat på både lidel och ÖB även på andra lågpriskedjor. Ni som handlar där borde skämmas. Det finns inget som talar för personalen på "sådana" ställen. De har det faktiskt riktigt dåligt och behandlas illa. Peronal på tex ICA har det MYCKET bättre. Ni som handlar på lågpriskedjor får det ni betalar för (visst är det billigt och folk har ett jobb att gå till) att personalen behandlas som skit och ses som utbytbara. Ingen som hellst uppskattning eller höre lön för att  man gör bättre ifrån sig. Varför skall handlarna behöva betala mer när facket har förhandlat en maxlön (när du har jobbat i tre år inom handels har du nåt maxlönen)  Men eftersom det fortfarande finns folk som bara bryr sig om sig själva och vill handla så billigt som möjligt, gör det möjligt för dessa kedjor att aldrig behöva ändra på sig.. Så svar på din fråga: det är "fantastiska" människor som handlar på sådana ställen  
    Men hur kan det vara handlarna fel att personalen går med på att facket förhandlar fram dåliga avtal? Det är väl ändå de anställda och  de fackliga representanterna som skall föra de anställdas talan.

Du har dessutom fel när du tror att de är billiga för att de har "dåliga" arbetsförhållande. de är billiga pga sitt sortiment. De har ett sortiment som de kan pressa priserna på och de köper in stora partier just för att kunna pressa priserna. hade de haft ett fullsortiment hade de varit dyrare. 
  • Bellaru

jag handlar på både lidel och ö o b ibland inget fel med det alla slags folk handlar där varför ska man se ner på det bara för att det är billigt det är ju bara bra att det är billigt=)

• Lilja86

Folk som vill ha billigt godis handlar med fördel på ÖoB iaf =)

• Åsa
    Jag har vänner som jobbat på både lidel och ÖB även på andra lågpriskedjor. Ni som handlar där borde skämmas. Det finns inget som talar för personalen på "sådana" ställen. De har det faktiskt riktigt dåligt och behandlas illa.Peronal på tex ICA har det MYCKET bättre. Ni som handlar på lågpriskedjor får det ni betalar för (visst är det billigt och folk har ett jobb att gå till) att personalen behandlas som skit och ses som utbytbara. Ingen som hellst uppskattning eller höre lön för att  man gör bättre ifrån sig. Varför skall handlarna behöva betala mer när facket har förhandlat en maxlön (när du har jobbat i tre år inom handels har du nåt maxlönen) Men eftersom det fortfarande finns folk som bara bryr sig om sig själva och vill handla så billigt som möjligt, gör det möjligt för dessa kedjor att aldrig behöva ändra på sig..Så svar på din fråga: det är "fantastiska" människor som handlar på sådana ställen  
    Jag avstod från att handla på Lidl när de motarbetade fackanslutning hos anställda o liknande, när de precis började etablera sig i Sverige. Det är något konkret. Men att avstå från att handla för att chefen inte visar uppskattning och de har låg avtalsenlig lön? Tycker du det är kundens ansvar att hålla reda på hur det ser ut i varje enskild butik och ta ansvar för? Jag vet inte hur expediterna på HM har det heller i så fall. Hade en kusin som vikade i en "boutique" och det var ingen höjdare på det stället. Och lönemässigt vet jag inte så få med flerårig högskoleubildning som har lön i närheten av Handels avtal. ÖB-anställda ska kanske bojkotta sin lokala biblioteksfilial på samma premisser?
  • L E A

Jag handlar "kemikalier" på ÖoB så som schampo, tvättmedel, skurmedel mm. Lidl har jag varit inne på 1 gång och lär aldrig mer gå in där för jag fick inte med mig mycket.
    Är stor kund hos City Gross, allt under ett o samma tak!

• Åsa

OT men varför heter det City Gross när det inte finns några affärer(?) i större orter?

• Isnogood

Sådana som jag {#lang_emotions_dreamer}

Kan hoppa in på Lidl ibland...inte så ofta...men ibland.

Öb besöks oftare...

Godiset går att äta, verktygen (de flesta) går att använda.

Olus att det finns en del billiga o bra andra saker där med...

-Precis som i vilken annan butik som helst så får man ju solla lite i sortimentet, "Allt är inte guld som glimmar".

Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Stinky
    Åsa skrev 2010-01-23 20:58:33 följande:
    OT men varför heter det City Gross när det inte finns några affärer(?) i större orter?
    Hmm... va? FInns i alla fall ett par i Sthlms-området?
Svar på tråden Alltså, vad är det för folk som handlat på Lidl och ÖB?