• Hormonermedhumör

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

• Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • Anonym (Blöjbarn)

Jag har kissat både i sängen och i byxorna. Det är det värsta jag varit med om i ångestväg.

• NKmamma

Har haft tryck över bröstkorgen, domningar, stickningar och en känsla av att blodtillförseln stängs i armar/händer/ben/fötter samt ansiktet.

Jajamen
  • Jimmy 249

Jag har ångest/depression. Va hos läkare för jag kände obehag i bröstet och ibland även smärtor,svårt att andas samt yrsel när känslan blir väldigt stark. Han lyssna på hjärta/lungor,kolla puls och blodtryck och tog även blodprover och allt verkade bra. samma visa igen veckan efter och sen ställde han frågor om hur jag mådde psykiskt och skickade mig vidare till psykolog som erbjöd mig ett program med kbt. Var/är rädd att det är hjärtat ju. Men mina symptom är. Tryck/obehag i bgöst,tungt att andas,gäspar ofta,klump i halsen,stickningar i armar och händer,kalla fötter/händer,hjärt klappning,kryper i benen,rastlös,yrsel,illamående,rysningar,svettningar,muskel smärtor i armar,bröst,nacke,huvud och ibland skakig. Har säkert glömt något. Men vissa dagar mår jag helt ok och är bara lite nedstämnd. Men upplever ofta ovan nämna symptom. Som idag har jag haft tryck känsla i bröstet o tungt att andas samt varit lite skakig,man går och spänner sig och trycket/obehaget tilltar sakteligen tills det når en viss gräns där det inte blir värre. När det varit så en stund så börjar jag slappna av lite och känslan minskar/försvinner. Kan vara allt från någon minut till flera timmar. Angående smärtan i brösten så mildras den eller försvinner helt om jag ändrar läge på kroppen när jag ligger ner. Det värsta är när man får sån ångest när man ska försöka sova. Det är nästan totalt omöjligt att slappna av. Sen får man ångest för ångesten. Har haft kbt i 14dagar nu där jag får uppgifter jag ska göra över nätet. Så jag hoppas det ska bli bättre så jag kan leva som jag gjorde förut.

• Anonym (Hypokondra)

Nåt jag lagt märke till sen en tid tillbaka när jag kollar min puls,är att det ibland tar länggre tid och ibland kortare tid mellan slagen.Typ lite ojämt.Eller det går dunk-dunk-dunk---dunk-dunk-dunkdunkdunk-dunk-dunk-dunk och så går det om så hela tiden.Varje gång det "pausar" nån sekund så känns det som jag ramlar ltie msått..en givetvis bara när jag tar pulsen..kan detta vara ren inbillning månntro?

• Jimmy 249

Så kan det kännas för mig oxå ibland. Men läkarn har lyssnat o kollat pulsen utan att ha något att anmärka på. När jag har ångest så är jag på helspänn o märker varenda grej i kroppen. Så fort man märker något så börjar oron o man känner efter mer o mer. Det med att ta pulsen på sig själv kan vara svårt,man känner ju efter mer än om någon annan gör det.

• Anonym (L)

Jag har haft måånga symtom på stress under åren..
    Magkatarr
    Huvudvärk
    Gnisslar tänder och får ont i käkarna (har bettskena nu)
    Yrsel
    Feberkänsla
    Andningssvårigheter
    Stickningar i bröstet
    Värk i lederna
    Ont i rygg/nacke
    Ont i hjärttrakten
    Förkylningar som inte vill gå över, ofta ont i halsen
    Klåda

För tillfället har jag mycket problem med yrsel och stickningar/hugg på olika ställen i bröstet och känns som att man inte andas ordentligt. Trots att jag vet att det beror på stress och ångest kan jag inte låta bli att vara rädd att det är något farligt. Då mår man ju inte bättre direkt..

• Enniie

Jag har nog dom allra roligaste symtomen tror jag.

För några år sedan: Illamående och kräkningar samt dubbelslag.
    Efter de: Illamående, enstaka kräkningar samt dubbelslag.

Nu: "Ätstörning" och illamående. (måste nämna att jag har spyfobi på det)

Så nu har jag jag fått det sagt av läkarna att jag lider att ångest och deppression. Och att ångesten yttrar sig som en slags ätstörning vilket har gjort att jag inte kan äta föda längre, har enbart levt på flytande dryck och tappat närmare 23kg sedan maj detta år. Kul va??

Det är ganska jobbigt att gå o vara hungrig, trött, yrslig, irriterad, svag och illamående, samtidigt, hela tiden, dygnet runt...         

• Anonym (Hypokondra)
    Jimmy 249 skrev 2011-11-28 02:29:26 följande:
    Så kan det kännas för mig oxå ibland. Men läkarn har lyssnat o kollat pulsen utan att ha något att anmärka på. När jag har ångest så är jag på helspänn o märker varenda grej i kroppen. Så fort man märker något så börjar oron o man känner efter mer o mer. Det med att ta pulsen på sig själv kan vara svårt,man känner ju efter mer än om någon annan gör det.
    Tack Jimmy,du har nog rätt.man känner efter som en galning :) Idag har jag domningar i överläppen/tandköttet och tror ju givetvis jag har en TIA attack :/
  • Jimmy 249

Idag har jag haft tungt o andas hela dagen o haft overklighetskänsla. Sen har jag en överansträngd bröstmuskel. Rör jag för hårt med fingrarna vid vänster bröst så strålar det genom till ryggen typ. Men det känns bara när jag vidrör muskeln lr gör nån konstig rörelse. Är ju livrädd att det är hjärtat varje gång det kittla till i bröstet. Ska till vc imorgon o kolla upp det närmare.

• Anonym (fruktan)

när jag får ångest, är symtomen olika beroende på hur kraftig attacken är

trött
    huvudvärk
    högpuls
    rädd
    smärta i vä arm o hand
    torr i munnen m blod och järnsmak
    yr
    tungt och andas
    kryper i kroppen
    ont i kroppen

efter ett tag så ändrade symtomen form, allt för att försöka lura mig när jag vann över den
    men efter mng om och men så lärde jag mig hur den luras

att vila, köra avslappningsstunder funka för mig
    samt massa träning
    gråta går oxå, bara låta allt komma ut i hysteri gråt

Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?