• Hormonermedhumör

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

• Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • Anonym (Lilla mig)
    MizzTez skrev 2011-10-31 14:08:28 följande:
    Ja men kolla, du beskrev ju mig!! Speciellt det där med tryggheten att någon kan larma.. *fniss* Vissa dagar kan jag bara skratta åt mig själv för att jag är så löjlig! Andra dagar vill jag bara gråta för jag tror att jag ska dö hela tiden och av allt! Mina symptom pendlar väldigt mycket och en huvudvärt tex för mig är ju direkt en hjärnblödning eller tumör..  Får du någon slags terapi?
    Magnesium hämtar jag på hälsokost kostar kring 100:- för en burk som räcker ca 1 månad, helt klart värt att prova det! Min terapeft rekomenderade det åt mig.
    Betablockerare är tabletter som används vid hjärtsjukdom egentligen men de har märkt att de ger bra effekt vid hjärtklappning och ångest åxå. Mina heter Inderal men det finns olika.  
    hmm ja jo det där känner jag igen mig i mycket. Tror oxå att jag får hjärnblödning typ när jag får huvudvärk, kan även f för mig att det är ngot fel p mina lungor när jag får jobbigt med andingen, att dom skulle vara punkterade eller liknande.  När jag har yrsel o får orolig mage o kallsvettas har jag fått för mig att det är pga att jag ätit dligt o har dåligt socker, så börjat äta jätte mycket och ofta, börjat inbilla mig att jag har diabetes... mår bara ännu sämre av det eftersom jag gått upp i vikt... 
    Nä ingen terapi men ska böra gå hos en sjukgymnast nästa vecka och få avslappningsövningar å prova akupunktur.... fr hoppas det hjälper..
  • MizzTez
    Anonym (Lilla mig) skrev 2011-11-01 20:53:01 följande:
    hmm ja jo det där känner jag igen mig i mycket. Tror oxå att jag får hjärnblödning typ när jag får huvudvärk, kan även f för mig att det är ngot fel p mina lungor när jag får jobbigt med andingen, att dom skulle vara punkterade eller liknande.  När jag har yrsel o får orolig mage o kallsvettas har jag fått för mig att det är pga att jag ätit dligt o har dåligt socker, så börjat äta jätte mycket och ofta, börjat inbilla mig att jag har diabetes... mår bara ännu sämre av det eftersom jag gått upp i vikt... 
    Nä ingen terapi men ska böra gå hos en sjukgymnast nästa vecka och få avslappningsövningar å prova akupunktur.... fr hoppas det hjälper..

Åh, jag älskar min sjukgymnast!! Hon är toppen!! Har gått ett halvår och tränat där.. Super skönt! Har en inflammation i vänster arm och bröstmuskel som bråkar som f*n med mig!Så därför har jag gått via sjukgymnasten.. nu sist fick jag el i armen och det var skönt! Inte alls lika ont nu.
    Bråkar åxå med min vikt, det är ju inte något som gör det hela lättare direkt men shitt vad man mår bra när man rör på sig och det händer något med kroppen. det är nog det bästa mot ångesten faktiskt.. 
  • Anonym

kolla in denna tråd också! Den är jättebra!

• Anonym (Hypokondriker?)

Jag har nästan alla tidigare nämnda symptom (i omgångar) och nu har jag börjat känna irritation i ett öga, som att jag hade ett hårstrå som irriterar under ögonlocket. Har sköljt och tittat men hittar inget. Då börjar man bli lite orolig och vips som började det i andra ögat också. När man väl börjat känna av något så tänker man ju på det hela tiden och då känns det bara värre i ögonen. Jävligt irriterande. Är det denna oro och fokus på detta "symptom" som dragit i gång detta i ögonen tro?

• MizzTez
    Anonym (Hypokondriker?) skrev 2011-11-07 14:34:53 följande:
    Jag har nästan alla tidigare nämnda symptom (i omgångar) och nu har jag börjat känna irritation i ett öga, som att jag hade ett hårstrå som irriterar under ögonlocket. Har sköljt och tittat men hittar inget. Då börjar man bli lite orolig och vips som började det i andra ögat också. När man väl börjat känna av något så tänker man ju på det hela tiden och då känns det bara värre i ögonen. Jävligt irriterande. Är det denna oro och fokus på detta "symptom" som dragit i gång detta i ögonen tro?

Det där är ju ganska typiskt för just ångest besvär, hade det varit något i ditt öga så hade det hållt sig kvar där, inte flyttat på sig. Förklarade åt min terapeut att jag är så orolig för hjärnblödning när jag får huvudvärk. Då sa han just det att "flyttar" värken på sig så kan man vara relativt säker på att det har med ångesten att göra.
  • Wfp

Jag pratade med min terapeut senast idag och hon sa att om man känner nån symptom o tänker på det hela tiden så förvärras symptomen o man kan inte sluta tänka på att de är nått allvarligt. Jag har haft massa symptomer halva ansiktet domnade av o dimmig syn m.m. Nu har jag tjatat till min en röntgen på huvudet pga att jag är så orolig att det är en hjärntumör. Om det visar sig att det inte är de så hoppas jag att mina spänningar och oro släpper.

• pilot93

Vet inte om det beror på ångest. 18 år, går 3e gymnasie året. Otroligt lite plugg, inga läxor eller prov. 
    Dock hade jag en lite sämre grundskole gång, framför allt 7-9 där klass"kompisarna" betedde sig väldigt illa mot mig, mådde ganska kasst utav detta och det påverkade både skolarbete och relationen i familjen. Nu trivs jag bra i skolan men det finns ju fortfarande sår kvar i familjen...

Jag anser även att jag har hypokondri, funderat på de mesta sjukdomar man kan tänkas ha, så som hjärntumör p.g.a huvudvärk och MS p.g.a myrkrypningar i vänstra ansiktshalvan. Felet är ju det att jag "googlar" mina symtom och givet visst kommer det upp "Vanliga symtom på hjärntumör, MS". Detta får mig att bli galen. Vill inte dö i förtid. Vi har ju hela livet framför oss! 

Har varit hos läkare och tagit några prover (detta innan jag fick hypokondri), framför allt för Borrelia som läkaren misstänkte. Hade en gammal, ut läkt borrelia infektion i kroppen men hade inga symtom på detta. Därför ville läkarna göra ett LP-prov för att utesluta neuroborrelios. Efter provet fick jag såklart en djävulsk huvudvärk, det var jag med på. Men fick även myrkrypningar i vänstra ansiktshalvan. Trodde jag höll på att få en ansiktsförlamning av borrelian. Men den sitter kvar även nu. Men fri från neuroborrelios var jag . Undertiden som jag hade dessa symtom så googlade jag alldeles för mycket. 

Sedan kommer andra tankar, fast dessa ändå ganska positiva. Spänningshuvudvärk p.g.a spända axlar, nacke och käke.  Funderar på om det kan bero på mina spänna käkar som jag upplever dessa myrkrypningar i ansiktet, eftersom musklerna ligger och pressar på nerven som kommer ut ur kraniet där? Får ibland klia som en dåre på hela kroppen för dessa krypningar.

Någon mer än jag som upplever dessa symtom? Borde jag vara orolig för min framtid?

• Anonym (rosa)

Pilot93:
    Jag har ockås myrkrypningar och de kommer i samband med stress, jättekonstigt. Eller i samband med frustration snarare.. Men då har jag myrkrypningar i hela benen och armarna. Ingen annanstans.

Jag tror din ångest annars är rätt vanlig, min syster låter som dig. Förstorar upp saker och blir orlig, dödsångest osv. Men det betyder ju inte att man ska behöva leva med det. Hon sökte hjälp och fick prata med kurator, annars föreslogs det medicin. Idag lider hon inte alls av det på samma sätt, trots att hon alrig började med medicin, utan hon läste massa böcker om ångest och fick hjälp av att prata om det med någon. Hon förstod sig själv mer då.

Varför ska du vara orolig om din framtid, vad menar du? Du kanske ska kolla upp det ytterligare men om det bara tsicker lite låter det ju itne så farligt. Har osm sagt så själv över hela kroppen, vet inte om det är inbillning eller va det är.. Men kolla upp det igen annars!

• pilot93

Anonym (rosa)

Hej!

Tack för ditt svar!
    Jo jag upplever även myrkrypningar i benen vid olika tillfällen. Tror att allt beror på att jag överdriver allt. Det är ju normalt att det kan pirra i ben och ansikte. Ju mer en tänker på det desto värre blir det.

Det är skönt att läsa att det är fler än jag som upplever detta och sedan har blivit friska igen, även fast det kan ta tid.

Är mest rädd för nervsjukdomar, som MS. Onödigt att läsa massa symtom som man själv har så drar man snabbt en slutsats att jag lider nog själv utav det. Och ju mer man tänker på det desto mer tar det på ens psyke.

En stor förändring ska ske här och jag står gärna upp för andra som lider av det samma för att hjälpa till!

Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?