• Hormonermedhumör

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

• Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • Anonym (zz)
    Anonym (knäpp?) skrev 2013-12-16 15:51:38 följande:
    Någon som har känslan av att det pirrar i armarna? Känner mig svag och skakig i armarna och har gjort det nu i typ 2 veckor. Sjukt ångestframkallande när man är hypokondrisk och googlar..känns i armarna men syns inte, kan man säga. Började med att jag ryckte i nacken, sen gick det till armarna..vet inte ifall man kan framkalla sånt själv rent psykiskt..
    jag har så rätt ofta, ibland kortvarigt o ibland i längre. brukar komma om jag gör nåt statiskt som sitter vid dator, läser ( har en oförmåga att spänna mig i nacken typ ..jämt) 
    för mig finns det två varianter, den som känn som speedade myror som springer omkring o gör att det är obehagligt att ligga still, fast samtidigt är de ostyriga och trötta/domnade. eller den där det blir kallt stelt o pirrigt, som iskristaller innanför huden.. ( den varianten blir lite bättre av o duscha varmt)

har du i båda armarna samtidigt oftast?
  • Anonym (knäpp?)
    Anonym (zz) skrev 2013-12-16 16:06:00 följande:
    jag har så rätt ofta, ibland kortvarigt o ibland i längre. brukar komma om jag gör nåt statiskt som sitter vid dator, läser ( har en oförmåga att spänna mig i nacken typ ..jämt) 

för mig finns det två varianter, den som känn som speedade myror som springer omkring o gör att det är obehagligt att ligga still, fast samtidigt är de ostyriga och trötta/domnade. eller den där det blir kallt stelt o pirrigt, som iskristaller innanför huden.. ( den varianten blir lite bättre av o duscha varmt)

har du i båda armarna samtidigt oftast?

Ja det känns i bägge armarna fast mest i höger (används mest så kanske rätt logiskt)

Kanske kan det bero på att jag spänner mig i kroppen, för jag märker att jag rycker till i armen/armarna någonstans när jag ska gå och sova, eller när jag "slappnar av" vilket inte är så himla lätt fullt ut nu för tiden. Sjukt obehagligt.. Fick för mig att jag hade als för några veckor sedan så jag kanske lurar mitt egna psyke :-/
  • Anonym (zz)
    Anonym (knäpp?) skrev 2013-12-16 17:13:28 följande:

Ja det känns i bägge armarna fast mest i höger (används mest så kanske rätt logiskt)

Kanske kan det bero på att jag spänner mig i kroppen, för jag märker att jag rycker till i armen/armarna någonstans när jag ska gå och sova, eller när jag "slappnar av" vilket inte är så himla lätt fullt ut nu för tiden. Sjukt obehagligt.. Fick för mig att jag hade als för några veckor sedan så jag kanske lurar mitt egna psyke :-/
    är du högerhänt? för samma för mig, värst i höger. 
    jag tror det är så för mig, o kan ju säkert va samma för dig. jag har haft extremt mycket spänningar i nacken ( så fort ja upplevt eller känt nåt obehag/panik osv så spänner jag mig o så blir allt ännu värre yrsel domningar osv, fr blodet kan inte flöda)
    och om det rycker när du sover tycker jag spänningar låter sannolikt. förstår dig, så lätt att oroa sig när man känner massa konstigheter ;(
  • Anonym (knäpp?)
    Anonym (zz) skrev 2013-12-16 17:27:32 följande:
    är du högerhänt? för samma för mig, värst i höger. 

jag tror det är så för mig, o kan ju säkert va samma för dig. jag har haft extremt mycket spänningar i nacken ( så fort ja upplevt eller känt nåt obehag/panik osv så spänner jag mig o så blir allt ännu värre yrsel domningar osv, fr blodet kan inte flöda)

och om det rycker när du sover tycker jag spänningar låter sannolikt. förstår dig, så lätt att oroa sig när man känner massa konstigheter ;(

Tack för dina svar, känns faktiskt lugnande högerhänt är jag ja.. jag har varit väldigt spänd den senaste tiden så jag tänker hoppas på att det beror på det, Har inte haft någon riktig inre ro. Blir ju inte Heller bättre av att man (jag) tror att jag har diverse sjukdomar för minsta lilla. Usch
  • Anonym (zz)
    Anonym (knäpp?) skrev 2013-12-16 18:53:45 följande:

Tack för dina svar, känns faktiskt lugnande högerhänt är jag ja.. jag har varit väldigt spänd den senaste tiden så jag tänker hoppas på att det beror på det, Har inte haft någon riktig inre ro. Blir ju inte Heller bättre av att man (jag) tror att jag har diverse sjukdomar för minsta lilla. Usch
    va bra :) kanske testa massage, naprapat eller så o se om det blir bättre? 
    nej eller hur, jag kan bli så paralyserat rädd för olika åkommor ibland ;( o läser man e risken stor man mår ännu sämre, iaf jag.
  • Anonym (zz)

ni här som mår dåligt, har ni jobbiga/stressande situationer omkring er? som gör det svårt att komma ur detta?
    jag har insett att jag levt med olika typer av inre stress och dödsångest sen lågstadiet, en väldigt specifik lektion där som förändrade mig över en natt typ.. ;(
    och har fortfarande vissa saker kring mig som är tidvisa källor till oro stress osv.
    måste man bryta med allt sånt för att på riktigt kunna komma på fötter?

• Anonym (Snurrig)
    Anonym (zz) skrev 2013-12-17 15:44:05 följande:
    ni här som mår dåligt, har ni jobbiga/stressande situationer omkring er? som gör det svårt att komma ur detta? jag har insett att jag levt med olika typer av inre stress och dödsångest sen lågstadiet, en väldigt specifik lektion där som förändrade mig över en natt typ.. ;( och har fortfarande vissa saker kring mig som är tidvisa källor till oro stress osv. måste man bryta med allt sånt för att på riktigt kunna komma på fötter?

Ja, det är väl det som är frågan. Jag är som person ojjig. En riktig katastrof människa säger min man och det har jag nog alltid varit. Tänker alltid det värsta om kan inträffa. Idag har jag lärt mig att bryta tankarna men frågan är hur man gör för att de inte ska komma? All stress går ju inte att undvika, mitt problem är att jag inte tycks tåla någon stress alls efter min utmattningsdepression. Men en del stressfaktorer har man ju lyckats eliminera vilket jag var tvungen att göra när jag var sjuk.
  • Anonym (zz)
    Anonym (Snurrig) skrev 2013-12-17 15:59:22 följande:

Ja, det är väl det som är frågan. Jag är som person ojjig. En riktig katastrof människa säger min man och det har jag nog alltid varit. Tänker alltid det värsta om kan inträffa. Idag har jag lärt mig att bryta tankarna men frågan är hur man gör för att de inte ska komma? All stress går ju inte att undvika, mitt problem är att jag inte tycks tåla någon stress alls efter min utmattningsdepression. Men en del stressfaktorer har man ju lyckats eliminera vilket jag var tvungen att göra när jag var sjuk.
    det är jag oxå tror jag, rent personlighets mässigt. men det har eskalerat under så många år av reell inre stress mm så vet knappt hur jag var innan. för mina binjurar tog helt slut och då tålde jag INGENTING av nånting. 
    så det är ju så mycket bättre, fast fortfarande inte bra 3 år efter. har fortfarande dagar där kroppen går på högvarv så minsta önskan från nån annan eller tidspress så blir jag extremt känslosam, gråter "hårt" och lätt personlighetsförändrad för en stund. känner själv att responsen är ologisk gentemot situationen.
    hur lyckades du bryta tankemönstren? själv eller med hjälp?
  • Anonym (Snurrig)
    Anonym (zz) skrev 2013-12-17 16:10:09 följande:
    det är jag oxå tror jag, rent personlighets mässigt. men det har eskalerat under så många år av reell inre stress mm så vet knappt hur jag var innan. för mina binjurar tog helt slut och då tålde jag INGENTING av nånting.  så det är ju så mycket bättre, fast fortfarande inte bra 3 år efter. har fortfarande dagar där kroppen går på högvarv så minsta önskan från nån annan eller tidspress så blir jag extremt känslosam, gråter "hårt" och lätt personlighetsförändrad för en stund. känner själv att responsen är ologisk gentemot situationen. hur lyckades du bryta tankemönstren? själv eller med hjälp?

Jag fick hjälp genom kbt kombinerat med mindfullness, den sistnämnda var kanske lite för "flummigt" för mig så jag har använt tekniken och gjort om dem så dem passar mig men grundtanken från mindfullnessen är fortfarande densamma:) Har på senare tid funderat på om jag kan vara en sån här Hsp person, det är iaf mycket som stämmer in när man gör tester etc.
  • Anonym (zz)
    Anonym (Snurrig) skrev 2013-12-17 16:30:25 följande:

Jag fick hjälp genom kbt kombinerat med mindfullness, den sistnämnda var kanske lite för "flummigt" för mig så jag har använt tekniken och gjort om dem så dem passar mig men grundtanken från mindfullnessen är fortfarande densamma:) Har på senare tid funderat på om jag kan vara en sån här Hsp person, det är iaf mycket som stämmer in när man gör tester etc.
    ja men så länge man hittar några "russin i kakan" som kan hjälpa så är det ju jätte bra :)
    jag lever nu efter det värsta ett oerhört mer lugnt och harmoniskt liv rent praktiskt, men saker som påverkar mig känslomässigt finns fortfarande kvar.. 
    jag vet att jag för nåt år sen läste om detta, och det är väldigt mkt som stämmer in på mig oxå. men hela min familj är såna, med lite olika variationer så.. är verkligen på både gott och ont.

Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?