Anonym (hmm..) skrev 2013-10-10 21:29:48 följande:
Vilka bra svar du har. Hur länge har du haft hälsoångest ? Jag har tänkt i dessa banor i lite över en månad nu. Jag ska börja en KBT behandling nu inom kort. Måste först få en "diagnos" först så att kuratorn har ngt att arbeta med. Det lutar åt att jag har GAD.
Har du kännt att typ dina leder i fingrarna är stela? Som att de inte riktigt hänger med och att det knakar o brakar ?
Tack! Jag har under en längre tid gått och funderat på hur jag på bästa sätt kan använda mina erfarenheter för att hjälpa andra, kanske har jag börjat hitta en väg nu då.
Jag har haft hälsoångest framför allt det senaste året, men har alltid varit en person med låg tröskel och är lättpåverkad av saker jag läser och hör. För mig var det så att jag mådde sämre och sämre, men precis som ovanstående person (cn770877) visste jag inte riktigt vad det var med mig. Det var först efter att min flickvän tillika sambo
tvingade iväg mig till vårdcentralen för att kolla min andning (ja, jag hade haft jätteproblem med andningen under flera månader) som jag tog mig i kragen och gick dit, dock med förväntan att få besked om att något inte stod rätt till inom mig, fysiskt.
Efter en kort undersökning stod det klart att det handlade om psyket, och på den vägen visade det sig tillslut att jag, precis som det verkar i ditt fall, "hade" GAD. Jobbigt som f*n, men samtidigt skön att sätta en titel på det hela och äntligen kunna börja jobba på att komma tillbaka igen.
På tal om stela leder och fingrar känner jag igen mig till 100%. Så kan jag faktiskt känna än idag ibland, trots att jag vet vad det beror på och utan att stirra upp mig för det. Allt hänger ju samman vet du. Psykosomatiska uttryck tror jag man kallar det, symptom som uppstår på grund av och i samband med psyket, men som yttrar sig fysiskt. Ont i nacken, spänningshuvudvärk, ont i leder, yrsel etc. är alla bra och
mycket vanliga exempel på just sådana.
Jag tycker det låter utmärkt att du sökt ditt till vården och hoppas verkligen att du får träffa någon som den personen som jag hade tur att träffa. Fortsätt gärna ställa frågor och kom med tankar och synpunkter under tiden så ska du se att du kommer må bra mycket bättre för var dag!