• Hormonermedhumör

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

• Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • Anonym (Inte igen)

Fast hjärtklappning är det ju inte så konstigt att man får om man tagit ut sej? Yrsel vet jag inte, har själv aldrig drabbats av det.
    Hjärtklappning kunde jag få efter träning och får det säkert nu också när jag springer och tar ut mej. Skillnaden nu för mej är att jag inte uppmärksammar om jag har hjärtklappning ett tag efter träning. Men det gjorde jag verkligen förut när det var som värst.

Tror att mycket av ångestsymptomen "föds" av att man är väldigt uppmärksam på sin kropp hela tiden och så fort man känner något. T.ex hjärtklappning så uppmärksammar man det.Man kanske till och med börjar oroa sig för att få en panikattack. Och då är spiralen igång. Då känner man efter ännu mer och och symptomen förvärras lätt.
    Var iaf så det var för mej.

• Mizzii
    Anonym (undrar) skrev 2013-08-09 13:30:26 följande:

tack  Mizzii... ja precis så känns det som en daglig kamp om att få luft.. har provat att andas i fyrkant men känns ofta värre då som jag kontrollerar andningen för mkt då  o känner mig då instängd.. känns som det här håller på göra mig knäpp

Ja tyvärr är det så och var så för mig också.
    Hoppas du iaf snart blir bättre 
    Love all of my kidz
  • TonJes

Gav en ganska vag bild ser jag nu. Hjärtklappningen är sekundär egentligen. Jag får yrsel, stickningar i händer, klump i halsen och när jag liksom klivit över den fysiska gränsen känns det precis som det skall komma en panikattack. Och sen senast har jag varit riktigt dålig med mer eller mindre konstant yrsel, klump i halsen och stickningar i händer och fötter. Då kan man ju tycka att man skall ge fan i träningen men jag tror inte att det är lösningen, dessutom vill jag träna och vara aktiv. Jag söker egentligen tips och råd från sådana som upplever eller har upplevt samma sak. Hur gör/gjorde ni? Extra intressant är om någon upplevt ovanstående men tagit sig ur och inte upplever problem vid träning eller hård träning. För övrigt tack för en oerhört hjälpsam och bra tråd

• Anonym (undrar)
    Mizzii skrev 2013-08-10 13:51:41 följande:

Ja tyvärr är det så och var så för mig också.
    Hoppas du iaf snart blir bättre 
    har det blivit bättre för dig med andningen Mizzii?? kram
  • elinkrosse
    Anonym (svårångest) skrev 2013-08-08 22:00:16 följande:
    Nån som haft likadant?? Eller är jag ensam om detta? :(

Här är en med precis samma sak. Speciellt klumpen i halse. Som får mig orolig. Här pratat med många son säger att det är stress. Lider av hypokondri och har gått i terapi för detta. Brukar prata med min man när jag är orolig o h han förklarade gör mig hur jag betett mig de senaste veckorna, på väg in i väggen sa han. Han hade aldrig sett mig så stressad förut. Och fd psykiska gör det inte bättre. Får även märken på armarna och har oroat mig för leukemi jag med . Mitt tips till dig är att gå till vg och be att få gå en KBT behandling. De jobbigaste jag gjort men däabsolut de bästa. Mår mycket bättre idag trots att jag får mina stunder med oro, ångest och stress. Jag tror inte folk förstår vad stressen egentligen ställer till med saker. Hoppas fet blir bättre. Sluta googla. Tänk på annnat och försök umgås med din don. Dagarna kommer tyvärr inte tillbaka :)
  • Mizzii
    Anonym (undrar) skrev 2013-08-11 19:42:43 följande:
    har det blivit bättre för dig med andningen Mizzii?? kram

Ja
    Jag försöker inte tänka på det mera och man får tänka logiskt med.
    Brukar tänka "Jag hade aldrig såhär innan då jag inte hade panikångest" och så ber jag ångesten fara o flyga
    Anonym (Myggan) skrev 2013-08-08 20:15:46 följande:
    Finns det nån mer än jag som har en tryckande ilande känsla bakom vänstra bröstet? Det känns verkligen som att jag fryser, ibland tillkommer det som myrkrypningar oxå vilket gör det svårt att somna.
     Detta är heller ingen känsla som går över utan jag har den hela tiden...
    .Har känt det så här ett par dagar nu.
     Det är verkligen riktigt obehagligt och jag har väldigt svårt för att hålla mig lugn.
    Känner oxå att jag har ett ångestpåslag hela tiden som inte ger med sig.
    Är jag ensam om att känna detta`?
    Det där är vanligt tillhörande med ångest/panik tyvärr.
    Obehagligt och skrämmande men absolut ej farligt 

Love all of my kidz
  • Anonym (Inte igen)
    Anonym (Myggan) skrev 2013-08-14 19:55:43 följande:
    Ingen???? Gråter
    Har inte känt exakt så du beskriver. Men en sak jag lärt mej är att ångesten kan ge väldigt konstiga och lika symptom för olika människor.
    Mitt tips är att inte försöka ge det allt för stor uppmärksamhet. Är svårt jag vet! Men att bara försöka registrera att "ja nu känner jag det där i bröstet igen" istället för att man tänker "nu känns det konstigt i bröstet, jag har säkert nåt dolt hjärtfel." osv och sen är karusellen igång.

Tror det är mkt det som gjort att jag kommit ifrån ångesten.
  • Mizzii
    Anonym (Inte igen) skrev 2013-08-16 09:34:48 följande:
    Har inte känt exakt så du beskriver. Men en sak jag lärt mej är att ångesten kan ge väldigt konstiga och lika symptom för olika människor.
    Mitt tips är att inte försöka ge det allt för stor uppmärksamhet. Är svårt jag vet! Men att bara försöka registrera att "ja nu känner jag det där i bröstet igen" istället för att man tänker "nu känns det konstigt i bröstet, jag har säkert nåt dolt hjärtfel." osv och sen är karusellen igång.

Tror det är mkt det som gjort att jag kommit ifrån ångesten.

Mina hjärnsöpken skriker ALLTID "hjärtfel/infarkt" osv.....Har du tips för vad man kan göra för att bli av med dessa?
    Love all of my kidz
  • Anonym (Myggan)

Tack så jättemkt för era svar..Ska verkligen försöka tänka så som du skriver Anonym (Inte igen)

Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?