• Hormonermedhumör

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

• Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • Anonym (Ångestatack)

Hejsan jag har varit jätte rädd runt 20 dagar nu och har haft ångest attacker och oro..  Enda skillnaden mot alla andra här verkar vara att jag har lite ilningar och gör framförallt ont i många delar av kroppen knä, smalben, rygg, precis över höft på varje sida fötter & händer.. jag spänner mig i käkarna och gnisslar tänder så jag får som vita ränder på insidan av kinderna längs med tänderna.. ont i huvet på grund av det också och stelhet i nacken, Är det nån som vet om det är normalt att man har ont så över hela kroppen. det är klart det är inte ont på alla ställen samtidigt. mest i ben och armar och fötter!! Tack för svar.. FL <3

• Anonym (Stressad?)

Hej anonym ( ångestatack)! Jag tror absolut att det är vanligt att få ont lite överallt om man mår som du gör nu. En bettskena kunde säkert hjälpa mot att du gnisslar tänder och så kunde du prova med olika avslappningsövningar, spikmatta, promenader, yoga, massage. Jag tror att allt som är avslappnande kan underlätta de fysiska besvären. Jag hoppas du får professionell hjälp med dina ångestattacker. Du kan också kolla på t.ex. närmaste bibliotek om de har böcker om mindfullness, stresshantering, ångestattacker eller liknande, så kan då få tips på vad du själv kan göra för att underlätta för dig. Alla dessa tips hjälpte mig då jag mådde sämst och höll på att utveckla ångestattacker. Hoppas nåt av detta hjälper även dig!

• Anonym (Ångestatack)
    Anonym (Stressad?) skrev 2013-03-19 05:44:27 följande:
    Hej anonym ( ångestatack)! Jag tror absolut att det är vanligt att få ont lite överallt om man mår som du gör nu. En bettskena kunde säkert hjälpa mot att du gnisslar tänder och så kunde du prova med olika avslappningsövningar, spikmatta, promenader, yoga, massage. Jag tror att allt som är avslappnande kan underlätta de fysiska besvären. Jag hoppas du får professionell hjälp med dina ångestattacker. Du kan också kolla på t.ex. närmaste bibliotek om de har böcker om mindfullness, stresshantering, ångestattacker eller liknande, så kan då få tips på vad du själv kan göra för att underlätta för dig. Alla dessa tips hjälpte mig då jag mådde sämst och höll på att utveckla ångestattacker. Hoppas nåt av detta hjälper även dig!
    Tack vad snällt!! Tack för att alla ni finns här på fl!! Tror du att det med ont överallt bara plötsligt kan komma som det har gjort på¨mig om man får en så pass grov  ångest? 
  • Anonym (stressad mamma)

Har någon här haft förhöjt Prolaktin som man kan få av stress. Detta kan bl a leda till rubbad menscykel och bröstmjölk (fast man inte är gravid/ammar). Jag har plötsligt fått bröstmjölk i ena bröstet (2,5 år efter avslutad amning) och undrar om det har med Prolaktin att göra. Har bett om att få komma och ta prover på det i april. 

• Anonym (MM73)

Hej! Ett tag sen jag skrev nått men brukar läsa vad ni skriver och mycket stämmer in på mig här! Har diagnosen GAD, depression, PTSD. Började med panikångest när jag var 16 år och nu är jag 38, men nu har jag mer moland Ångest och oro och en massa kroppsliga symtom så man blir hypokondriker!! Jag har en lite fråga till er! Hur många av er har katastrof tankar om er hälsa? Jag själv kan oroa mig i veckor och tro att jag ska dö av det ena och det andra! Räcker tex att jag får ont i en tand eller ont i magen så börjar mina tankar direkt att fara iväg tänk om och tänk om! 

• Joysan

Dyker inne tråden här. Känner igen mig mycket i det jag läser (har dock inte läst allt, då det är mycket)
    Mina problem sätter sig mycket i käken. Jag har bettskena, men den skyddar ju bara tänderna egentligen. För något år sedan började jag få ryckningar i någon nerv på trumhinnan som läkaren sa var kopplat till att jag spänner käken. Besvären har lagt sig nu, men dyker upp någon gång ibland, speciellt då man är extra stressad.

• Anonym (Stressad?)

Jag fastnar ofta i såna där tankebanor. Ibland går det över om jag går till läkare och han/hon inte hittar nåt fel. Ibland kan jag resonera med mig själv och övertyga mig om att jag förmodligen inte ändå är döende. Jag har så länge jag minns varit övertygad om att jag kommer få cancer. Kan ha att göra med att man pappa dog i cancer då jag var 17. Då jag för en tid sedan fick en massa stressrelaterade problem var jag helt säker på att jag hade hjärntumör. Läkaren hittade inga fel på mig och jag kunde själv inse att det var mycket sannolikare att det faktiskt var stress, inte tumör. Men otroligt jobbigt är det då jag är mitt inne i ett "anfall".

• Anonym (MM73)
    Anonym (Stressad?) skrev 2013-03-19 22:19:21 följande:
    Jag fastnar ofta i såna där tankebanor. Ibland går det över om jag går till läkare och han/hon inte hittar nåt fel. Ibland kan jag resonera med mig själv och övertyga mig om att jag förmodligen inte ändå är döende. Jag har så länge jag minns varit övertygad om att jag kommer få cancer. Kan ha att göra med att man pappa dog i cancer då jag var 17. Då jag för en tid sedan fick en massa stressrelaterade problem var jag helt säker på att jag hade hjärntumör. Läkaren hittade inga fel på mig och jag kunde själv inse att det var mycket sannolikare att det faktiskt var stress, inte tumör. Men otroligt jobbigt är det då jag är mitt inne i ett "anfall".
    Skönt att höra att man inte är helt ensam om sina tankebanor och som du säger så är det otroligt jobbigt när man är inne i dessa tankar! Men jag tycker att det ena problemet löst sig så kommer nästa!  Man tycks aldrig få må bra! 

Just nu har  jag ont i nedre delen av magen och det kan också oroa mig fast jag varit på kontroller och dom hittar inga fel säger dom, men har ej fått någon diagnos så, bara fått höra att det kan vara stress och oro som gör det! Fler här inne som har molande eller magknip i nedre deleln av magen på grund av oro! Det kan vara bra i veckor eller månader sen dyker det upp i 1-10 dagar och ibland sitter det i från morgon till kväll kan även känna mig illamående!
  • Anonym (Gad/ADD)
    Anonym (MM73) skrev 2013-03-21 12:41:17 följande:
    Skönt att höra att man inte är helt ensam om sina tankebanor och som du säger så är det otroligt jobbigt när man är inne i dessa tankar! Men jag tycker att det ena problemet löst sig så kommer nästa!  Man tycks aldrig få må bra! 

Just nu har  jag ont i nedre delen av magen och det kan också oroa mig fast jag varit på kontroller och dom hittar inga fel säger dom, men har ej fått någon diagnos så, bara fått höra att det kan vara stress och oro som gör det! Fler här inne som har molande eller magknip i nedre deleln av magen på grund av oro! Det kan vara bra i veckor eller månader sen dyker det upp i 1-10 dagar och ibland sitter det i från morgon till kväll kan även känna mig illamående!
    Jag har fått ont i nästan överallt i magen, jag kan få det och då även när jag inte har mens eller ägglossning. Men stress/ångest påverkar även tarmarna. Så det är inte konstigt om man får ont. Sen illamående har jag haft mycket till och från. Vet dock inte om jag haft det samtidigt, har inte tänk på det. Oftast har jag fått det när jag varit förstoppad (vilket jag märkt 1 till 2 dagar senare) men ibland inte. Även när jag ätit bra. Men det är vanligt att man inte äter särskilt bra när man stressar eller har ångest så det kan också bidra till tarm problem. Om du är orolig kolla upp det med en läkare eller om det är buken, en gynekolog. Men illamående och ont, låter verkligen som stressade tarmar eller muskler/leder. Ja stressrelaterat. Hoppas det går över snart! 
  • Anonym (Gad/ADD)
    Anonym skrev 2013-02-28 23:18:51 följande:
    Ta det inte fel men jag blev lättad av att läsa din långa lista.
    Just nu har jag en oerhört tuff situation på arbetet. Chefen är inkompetent och jag som har protesterat har råkat värst ut, det har nu övergått i rena trakasserierna.

Sen ett halvår tillbaka har jag tänkt att något är fel och för någon månad sen blev jag helt övertygad om att jag har lungcancer (har rökt i 20 år) och kommer att vara död inom ett halvår.
    Nästan hälften av det du skriver lider även jag av men jag kopplar det till lungcancer. Jag har tänkt tanken att det kan vara ångest men då jag inte haft det förut i mitt liv så ligger det inte så nära.

När jag får yrselattacker eller stick i hjärtat så intalar jag mig själv att det bara är cancern som gör sig påmind och att allt kommer att vara övr snart. Då brukar det gå över efter ett tag. Jag har i alla fall en läkartid om en månad och fram till dess måste jag bara härda ut.
    Det är lugnt, det var även min mening att man skulle känna sig lättad. Vet inte hur många gånger jag sökt på saker för att se om det är stress/ångestrelaterat utan att hitta något. Så har fått panik och kollat upp det och inget har visat sig. Har perfekta resultat. Senaste månaderna har jag kollat syresättning m.m flera gånger, fortfarande 99% syresättning. Så det är skönt/lättade att hitta folk som samma sak. Så kan man kanske lugna ner sig lite i alla fall. 

Eftersom du röker så tycker jag att du ska kolla upp din syresättning så du Vet att du inte kommer drabbas. Jag är själv rökare sen flera år tillbaka och det var också en oro för mig, eller kol. Men nu vet jag att det inte är någon möjlighet alls att jag har det eller kommer få inom lång framtid. Dock får jag för mig andra saker, fast jag kollat upp. Jag kan ha fått det efteråt eller sådana tankar kommer.

Hoppas det går över snabbt, detta är så fruktansvärt jobbigt att gå igenom. Men det blir bättre. Jag fick som sagt första attacken som 11-åring (inget trauma eller dödsfall m.m som hänt). Är stresskänslig och känslosam av naturen. Men jag levde konstant i 3 månader där jag trodde jag skulle dö, dygnet runt. Nu är det mycket bättre, har dock bakslag ibland men det går inte att jämföra med ens. Och detta är utan psykolog eller mediciner. Har tid om några månader. Men bra kost, rutiner, "försöka" varva ner, motion och tagit upp en del hobbys även om det fortfarande är lite tråkigt (som är vanligt i en depression. 

Jag hoppas alla det bästa och att ni tar er igenom det så fort som möjligt. Men tyvärr kan det ta det, men de flesta har redan haft det en tid och ni har inte gett upp än vilket bara det är starkt och förtjänar en stor klapp på axel. 
Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?